Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 6:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 171 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 22 aug, 2022 12:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2763
Woonplaats: Dordrecht
Le Cougouar des Pays-Bas!

Dit grensgevalletje is mijn eerste deelname. Ik had deze kit sowieso op de planning staan, en bedacht me ineens dat deze eigenlijk ook wel toepasbaar zou kunnen zijn voor deze deze Franse Buddy Build.
Na het netjes voorgelegd te hebben aan de commissie:
Huib2 schreef:
Hoi Deef, ja het wordt een beetje een grensgevalletje, maar Franse toestellen in buitenlandse kleuren mag. Er zijn een aantal mensen die de Alouette III in Nederlandse dienst gaan bouwen. Ik zou het Franse karakter van Cougar gewoon een beetje aandikken! :wink:
is hierbij dus mijn brouwverslag geopend! Le Cougouar des Pays-Bas!

"De geschiedenis van de Cougar gaat terug tot de Frans-Britse SA 330 Puma-helikopter. Deze uit 1965 stammende middelzware tactische ondersteuningshelikopter was vooral bedoeld voor het vervoer van mensen en materieel direct in de gevechtszone. Later werd de Puma door de Franse tak van Eurocopter verlengd en verzwaard. Het resultaat was de AS 332 Super Puma, waaruit weer een specifieke militaire versie werd ontwikkeld: de AS 532U2 Cougar."
Bron: Defensie.nl - Cougar transporthelikopter

"De Koninklijke Luchtmacht schafte in de jaren negentig zeventien Eurocopter AS-532U2 Cougars aan bij Eurocopter France. De toestellen werden in 1996 en 1997 geleverd. Ze zijn ingedeeld bij het 300 squadron, onderdeel van het Defensie Helikopter Commando. De Vliegbasis Gilze-Rijen is hun thuisbasis. Voor zeven stuks zijn opblaasbare drijvers aangeschaft, opdat ze gebruikt kunnen worden vanaf de amfibische transportschepen van de Koninklijke Marine."

"De taken van de Cougar zijn troepenverplaatsing en herbevoorrading. Daarnaast kan hij worden ingezet voor gewondentransport en assistentie bij brandbestrijding.
De 5 in het typenummer AS 532U2 van de Cougar geeft aan dat het de militaire versie is van de AS 332 Super Puma. AS staat voor de originele ontwerper van het toestel, het Franse Aerospatiale. De U staat voor utility-helikopter en de 2 verwijst naar het upgrade level."
Bron: Wikipedia.nl - Eurocopter Cougar

De kit:

photo 563343

De reden dat ik deze kit op de planning had staan is niet zomaar. Via de sociale media ben ik in contact gekomen met iemand die fanatiek fotograaf is van het 300 squadron.
Hij heeft mij een hele tijd geleden gevraagd of ik deze kit voor hem wilde maken, hij had hem zelf al liggen, inclusief Nederlandse decals.
Zodoende dat deze Heller kit nu klaarligt voor deze BB. Ik heb me al een beetje ingelezen, en ik heb begrepen dat er nog een aardige conversie aan moet gebeuren, maar daarover later meer.

De doos roept na wat beginnend uitzoekwerk wel al een vraag bij mij op. Er wordt overal gesproken over de AS 532, terwijl op de doos verwezen wordt naar 535.
Is er iemand die hier toevallig al wat meer over weet?

De BB begint 1 september, ik begin zelf met deze kit als ik klaar ben met mijn huidige bouw, de Kawasaki Hien.
Maar met alle nu al geopende topics, is de voorpret zeker al begonnen!

Santé et à bientôt :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Laatst bijgewerkt door Deef op ma 22 aug, 2022 21:44 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 aug, 2022 12:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7899
Woonplaats: Ingelmunster
Succes met deze.

als ik het opzoek is de AS-535 een combat search and rescue versie voor de Franse Luchtmacht, maar die is er niet doorgekomen. De Eurocopter EC725 Caracal werd hier uiteindelijk voor geselecteerd.

Is ook bij het andere verslag al aangehaald, een hele mooie en gedetailleerde kan je hier terugvinden...

en deze hier op het forum

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 aug, 2022 19:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Tres bien monsieur.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 aug, 2022 21:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik zou ook even verwijzen naar de bouw van spiderbouwer. Die doet er 2, maar een gewaarschuwd man.....

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 aug, 2022 21:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7899
Woonplaats: Ingelmunster
Er staan 2 linkjes René ;-)

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 aug, 2022 21:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Mooie keuze Deef.

Succes,

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 aug, 2022 13:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Als ik zo die andere verslagen lees heb je hier wel wat knutselwerk aan, denk wel dat je er mee gaat vermaken :brouw:

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 aug, 2022 12:55 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Deze kan wat mij betreft ook niet ontbreken, ik overweeg ook om deze te bouwen voor deze groepsbouw maar heb nog geen keuze gemaakt.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 aug, 2022 13:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7899
Woonplaats: Ingelmunster
of misschien eens als de ombouw die ze deden in Rambo 2

Afbeelding

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 aug, 2022 22:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Plaatje doet het niet, maar ik weet welke je bedoeld.

Dat was wel een hele vette uitvoering. De piloten die het toestel moesten vliegen, vonden dat deze Puma met hulpvleugels veel beter vloog dan een conventionele Puma :lol:

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 171 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement