Bedankt voor de reacties iedereen!
@Huib:Voor mijn bezoek aan jou had ik nog niks, na het bezoek had ik de Brequet en een uurtje over en dan is een voorstelling zo geplaatst!
@Barry:Bedankt! Van het plaatsen van een decal voor het raam had ik wel gehoord, van het afgesloten zakje nog niet... Inmiddels kijken de decals vanuit een zakje naar buiten.
De keuze voor de Brequet is omdat ik deze wat lijnen betreft mooier vindt dan bijvoorbeeld een Potez of een Bloch.
Inmiddels heb ik naslagwerk aangeschaft met daarin schitterende foto's....
Enig nadeel is dat het geheel frans talig is en ik geen woord Frans spreek...
Google Translate zal wel helpen denk ik..
Nu even een stukje geschiedenis van het toestel:
De Franse overheid wilde een licht 2 motorig grond aanvals vliegtuig dat makkelijk te onderhouden en te vliegen was. De minimale snelheid moest 480 km/h zijn op 4000 meter hoogte.
In 1934 begon de firma Brequet met de ontwikkeling van de 690 serie, dit was gelijktijdig met de ontwikkeling van de Potez 630.
De keus viel uiteindelijk op de Potez 630.
Toch ging Brequet door met de ontwikkeling van de 690 en het prototype vloog op 23 maart 1938 en in juni 1938 werden er 100 Brequet 691 AB2 besteld en later werd dat aantal verdubbeld.
Helaas waren de Hspano Suiza 14AB radiaal motoren niet geheel betrouwbaar (die zaten ook in de Potez 630 gemonteerd met dezelfde euvels) en de Franse overheid stopte de order voor de 690 na 75 stuks. De orders werden omgezet naar de 693 met daarin 2x Gnome-Rhone 14M motoren van 700 pk per stuk.
De bewapening bestond uit een vast naar voren vurend 20mm kanon en een paar 7,5mm machine geweren, een bommenrek voor 8 bommen van 50kg, een flexibel machine geweer van 7,5mm naar achteren gericht en nog een vast 7,5mm machinegeweer onderaan de romp gemonteerd.
Operationeel was het vliegtuig niet zo'n succes. Men was nog bezig om een goede tactiek te ontwikkelen voor het vliegtuig. Tijdens de ontwikkeling fase was het luchtafweer geschut nog niet zo ontwikkeld, dat was bij de Duitse inval wel anders. Bij een aanval op een Duitse colonne werden van de 18 toestellen er 10 neergehaald. Na de wapenstilstand zijn er een paar naar Italie en Duitsland gegaan en ook Vichy heeft er nog mee gevlogen.
Bron Wikipedia
Wat gegevens van het toestel:
Bemanning: 2
Lengte: 9.67 m
Spanwijdte: 15,37 m
Leeg gewicht: 3.010 kg
Krachtbron: 2 × Gnome-Rhône 14M-6 14 cyl. handgekoelde radiale zuigermotoren, 522 kW (700 pk) elk
Maximale snelheid: 490 km op 5.000 m
Bereik: 1.350 km
Bewapening
Kanonnen: ** 1 × vast, vooruitschietend 20 mm Hispano-Suiza HS.404 kanon
2 × vaste, voorwaarts vurende 7,5 mm (.295 in) MAC 1934 machinegeweren
1 × flexibel, naar achteren gericht 7,5 mm (.295 in) MAC 1934 machinegeweer in achtercockpit
1 × vast, naar achteren gericht 7,5 mm (.295 inch) MAC 1934 machinegeweer in ventrale positie
Bommen: 460 kg (1.0
Nu zag ik dat er totaal geen interieur in zit in deze Smer kit en wil ik er zelf een dashboard in zetten enz. Nu heb ik allen geen stoeltje in de spare box. Heeft iemand nog een stoeltje of een deeltje cockpit in de spare box en zou mij willen helpen?
Alvast bedankt en tot een volgende update.
Groet Paul