Ik heb ook de eerste stappen genomen met deze Mirage.
Eerste punt van aandacht zijn de intakes waar een aantal pinmarks in zitten die ik heb opgevuld met zwarte secondenlijm van AK en daarna vlak heb geschuurd. Verder geeft Hobbyboss je alleen de voorkant van de intakes wat betekent dat als je een lampje bij de intakes naar binnen zou schijnen je een zwart gat in kijkt, dit stoort mij niet zo heel erg want ik ben niet per se geneigd om een zaklampje die intake in te douwen en het is voor de rest echt een hele nauwe opening dus je merkt er onder normale omstandigheden niet zo veel van

Ik zat eerder te dubben tussen de bare metal of de camo versie maar ik heb nu de knoop doorgehakt en ik ga proberen de bare metal variant te doen.
Omdat bare metal vliegtuigen vaak (tenzij ze opgepoetst zijn) niet even shiny zijn overal heb ik zitten spelen met wat ideeën om dit na te bootsen en die heb ik uitgeprobeerd op de intakes en de shock cones.
Plan A was om de intakes e.d. te primen dan de primer op poetsen zodat die een beetje glans krijgt en dan met een spons maskeervloeistof in een willekeurig patroon erop sponsen. Daar over heen komt dan weer een andere niet glanzende kleur en na het verwijderen van de maskeervloeistof blijft er dan hopelijk een onregelmatig patroon over die wisselt in zowel glans als kleur.
Zoiets dus.

Mijn idee was dan om daar dan weer de metaalkleur over heen te spuiten want die zijn gevoelig voor variaties in glans en kleur en zo subtiele variaties in het oppervlak te krijgen.... ja dat werd niks
Metallic zijn niet alleen gevoelig voor variaties in glans en kleur maar ook voor hele kleine oneffenheden en wat zit er nou op de rand tussen de beide kleuren? Allemaal randjes die je dus super goed ziet als je er een metallic over heen spuit

Anyways snel maar terug gebracht naar primer en ze gewoon zo gespoten met Mr. Color Super Chrome 2

Toen ik iets anders aan het primen was had ik een heldere ingeving en herinnerde ik mij dat ik een keer had gezien dat iemand de bovenkant van een schuursponsje uit elkaar had gehaald om daar doorheen te spuiten om zo snel random mottling voor black basing en dergelijke te creëren. Aangezien je bij het spuiten niet zo snel harde overgangen krijgt en je met zo'n sponsje sneller kleine random mottles krijgt dan ik met mijn airbrush kan leek dit mij wel een probeersel waard.
Dus schuursponsje uit het keukenkastje gejat en uit elkaar geknutseld en een mottle van Mr. Surfacer Black (dat zat nog in de airbrush

) op de shock cones en de intakes gespoten door de vezels van het schuursponsje.

Vervolgens daar weer over heen gegaan met een dun laagje MRP Super Silver en dan krijg je dit.
Het eindresultaat laat zich een beetje moeilijk fotograferen direct onder een lamp maar ik ben geheel niet ontevreden, dit heeft wel potentie.

Verder nog een rood lijntje gespoten die wellicht overbodig is, ik heb toch nog een keer mijn referenties gecheckt en het lijkt erop dat de rode lijn aan de binnenkant alleen zat op Mirages toen de Fransen ze blauw hadden geverfd dus dat moet nog gefixt worden.

En als laatste heb ik de romp achter de shock cones gespoten en de shock cones op de romp gemonteerd. Deze foto is ook iets anders genomen (zelfde lamp maar nu op het plafond gericht ipv op het model) en naar mijn mening komt de variatie in het oppervlakte beter tot zijn recht hier.

Ander aandachtspuntje is de cockpit. Hobbyboss geeft je wel wat detail maar het is niet super inspirerend.

Dus heb ik dat maar eraf gesloopt

Het idee was om er zelf wat leukers te fabriceren van styreen en draadjes maar dat was geen succes, zulke kleine knopjes met de hand fabriceren blijkt toch net een tikkie te hoog gegrepen voor mij
Dus heb ik maar de computer er bij gepakt en ben ik begonnen met iets tekenen wat uiteindelijk geprint kan worden, de rechter kant is praktisch af maar aan de linker kant moet nog wel het een en ander gebeuren.

Zoals ik eerder al schreef is de bijgeleverde kachelbuis niet heel veel soeps, geen detail, pinmarks en naden.

Aangezien ik toch bezig was met de cockpit heb ik ook maar een nieuwe straalpijp en uitlaat getekend
Waarschijnlijk is de uitlaat een zoals ie nu is een tikkie overkill want net zoals bij de intakes is de uitlaat lastig om te zien maar goed het is leuk om te doen