Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vier Mirages
BerichtGeplaatst: do 11 aug, 2022 23:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Hallo, medebrouwers,

Voor deze Buddy-build is er al heel wat mooi propellergeweld voorgesteld, maar het mag gerust wat sneller gaan voor mij.
Malair, met zijn Falcon 20 gaat al de goede kant op, maar het kan nog sneller.

Wat dachten jullie van een kleine hommage aan Dassault aviations meest succesvolle reeks, de mirage's. Om hier echt alle
types van de mirage familie te gaan bouwen, gaat mij wat te ver. Dus heb ik er 3 stuks uit gehaald, de Mirage 5, de Mirage
F.1 en de Mirage 2000.

De ontwikkeling van de mirage begon toen de Franse overheid een lastenbok uitschreef voor een lichte onderscheppingsjager
in staat om in alle weersomstandigheden de lucht in te gaan. Tegen 1954 had Dassault een bevredigend prototype klaar dat
gebaseerd was op de eerdere Mystere maar dan met een delta vleugel. Deze Mirage I haalde bij testvluchten een topsnelheid
van mach 1.6. Toch was een grotere versie nodig om de vereiste uitrusting en belading te kunnen dragen. Met een tussenweg
via de Mirage II kwam deze weg bij de Mirage III uit waarvan het C-model in 1960 de eerste echte productie variant was.

Omdat de Mirage III een redelijk gecompliceerde machine was werd op vraag van de Israëlische luchtmacht een vereenvoudigde
versie ontwikkeld. Dit werd dan de Mirage 5 , die in 1968 ook voor de Belgische luchtmacht besteld werd. België nam 106 exemplaren in dienst
die op de eerste na allemaal onder licentie bij Sabca werden gebouwd. Er waren drie versie's, 63 BA's voor grondaanvallen, 27 BR's
voor verkenning en 16 BD tweezits voor opleiding. De Mirage 5 bleef in dienst bij de Belgische luchtmacht tot 1993.

photo 562863

De kit die ik hiervan ga bouwen is de 1/72 versie van Heller in een boxing van 2021. De mallen dateren echter reeds van 1976.

photo 562864
photo 562867
photo 562866
De onderdelen lijken me wel wat aan de dunne kant, dus eentje om voorzichtig mee te doen,

photo 562892
Om het geheel wat op te leuken heb ik er een Pavla cockpitset, een Pitot van Master en wat photo-etch van NH Detail.

photo 562865
De decals geven je drie opties, maar deze word uiteraard de Belgische versie, BA08 van het 2de squadron Comete.

Blijf Brouwen,

Matti


Laatst bijgewerkt door Matti op zo 01 jan, 2023 15:09 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Drie Mirages
BerichtGeplaatst: vr 12 aug, 2022 6:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Zo hee Matti, jij maakt er een heel gebeuren van. Met extra pe, een cockpit en noem maar op. Ik ben heel benieuwd wat je ervan gaat maken.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Drie Mirages
BerichtGeplaatst: vr 12 aug, 2022 8:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
3 hele prachtige toestellen... Die Mirage V komt er bij mij misschien ook ook nog, maar dan de PJ-Productions kit... ook als Belg...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Drie Mirages
BerichtGeplaatst: vr 12 aug, 2022 11:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Je kunt het beter maar groots aanpakken.

Succes Matti.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Drie Mirages
BerichtGeplaatst: vr 12 aug, 2022 12:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ja, daar ben ik blij mee: een paar Mirages in de groepsbouw. Ik vind de Mirage III met die deltavleugel toch een van de elegantste straaljagers ooit gebouwd.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Drie Mirages
BerichtGeplaatst: vr 12 aug, 2022 12:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Inderdaad mooi toestel.

Met alle goodies die je er bij hebt aangeschaft gaan het zeker een paar mooie Mirage's worden.
En wat een dun plastic inderdaad, nooit meegemaakt zoiets :shock:

Benieuwd naar het vervolg,
succes Eddy.

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Drie Mirages
BerichtGeplaatst: za 13 aug, 2022 21:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Mirage Nr 2 De F.1

De Mirage F1 werd op eigen initiatief ontwikkeld door Dassault midden de jaren 60. Er werd ook aan een grotere versie gewerkt,
de F.2, maar die werd niet verder gezet. De F.1 kwam uiteindelijk in 1974 in dienst bij de Franse luchtmacht als onderscheppingsjager.
Korte tijd later werd ze zelfs de voornaamste onderscheppingsjager, een rol die ze bleef spelen tot de komst van de Mirage 2000 in 1992.
Tussen 1966 en 1992 werden er meer dan 720 Mirage F.1's gebouwd. Ze deed dienst in 8 landen, waarvan Frankrijk, Iraq, Griekenland en
Spanje de voornaamste gebruikers waren.

De Mirage F.1C, welke ik ga bouwen, was de productie variant voor de Franse Luchtmacht.

De Kit;

Special Hobby kwam in 2016 met zijn 1/72 model van de Mirage F.1 op de markt. Er verschenen verschillende versies en reboxings over
de volgende jaren. De kit die ik koos stamt uit 2018 en geeft de optie voor vier verschillende F.1C's van de Franse luchtmacht.

photo 562893

Ik ga voor de Box-art versie, een Tiger-Meet schildering van de TM van 1979, toevallig mijn geboortejaar, daar kan ik geen nee tegen zeggen.
In de doos zitten 4 grijze en een clear sprue plus de 2 romphelften waar duidelijk slide-molding gebruikt is.
photo 562896
photo 562902
photo 562901
photo 562900
photo 562899
photo 562898

Ook is er een mooi uitgebreid decalvel,

photo 562897

De extraatjes voor bij deze zijn
photo 562895

Photo-ets van Eduard, een pitot van Master en een Radar jammer pod van CMK.

Morgenavond stel ik, als alles goed gaat, de (voorlopig) laatste van mijn drie Mirages voor, tot dan,

Blijf Brouwen,

Matti

Bron; Wikipedia & Scalemates


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Drie Mirages
BerichtGeplaatst: zo 14 aug, 2022 10:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooie kit, en leuke extras. Ook gezien dat er nog resin luchthappers zijn met doorzichtige delen, maar nog niet gezocht op welk een versie deze passen. De Revell removing van het Normandie-Niemen squadron ligt hier nog te wachten.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Drie Mirages
BerichtGeplaatst: zo 14 aug, 2022 22:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Silenoz schreef:
Ook gezien dat er nog resin luchthappers zijn met doorzichtige delen


Hey Silenoz, je bedoeld die luchthappers van Quickboost? Die zijn inderdaad wel mooi. Blijkbaar zijn die voor alle versies
Mirage F.1 bruikbaar. Misschien dat ik die ook nog koop, op Plastic & Steel is daar altijd veel van te koop.

Silenoz schreef:
De Revell removing (Reboxing? Autocorrect he :roll:) van het Normandie-Niemen squadron ligt hier nog te wachten.


Is dat die zwarte met die grote rode ster op zijn rug? Die is echt wel mooi, maar staat hier niet meteen op de planning.

Goed tijd voor Mirage Nr3, de Mirage 2000.

De Mirage 2000 vind zijn oorsprong in het secundaire project dat als Delta 1000 bekend stond en als back-up voor het Mirage G8A project in 1972. De G8A werd
als te duur en te gecompliceerd bestempeld en uiteindelijk afgevoerd. Omdat het Avion de Combat Futur programma een invulling moest krijgen werd de Delta 1000 verder ontwikkeld tot de Delta 2000. Maar daar de ACF in de eerste plaats een strike fighter, in de tweede een interceptor moest zijn, was de Delta 2000 net het omgekeerde. Maar de eenmotorige Delta 2000 was betaalbaar. Ze werd omgedoopt tot Mirage 2000 en er werden 3 prototypes besteld
in december 1975. Het eerste prototype maakte zijn eerste vlucht op 10 maart 1978 en op 20 november 1982 vloog het eerste productie vliegtuig, een Mirage 2000C (C van Chasseur, jager). Uiteindelijk werden er 601 exemplaren gebouwd over een periode van bijna 20 jaar. De mirage 2000 kwam in dienst bij 9 landen waarvan Frankrijk, de Verenigde Emiraten, Taiwan en India de voornaamste waren.

De N-variant kwam er in 1986 en was bedoeld om de ouder wordende Mirage IVP te vervangen, je weet wel, die Mirages die er uitzagen alsof ze op de verkeerde schaal gebouwd waren. Dassault ontwikkelde op basis van deze nucleair capabele variant de D variant, bedoeld als conventionele bommenwerper.
Het eerste toestel vloog in 1991 en de Franse luchtmacht bestelde 86. De N variant , waarvan er 62 waren werd in 2018 ter zijde gesteld, de D variant doet nog steeds dienst.

De Kit

photo 562853

Deze Revell kit stamt uit 2014 maar is eigenlijk een Italeri-kit uit 1992. De D versie stamt uit 1996. In de doos zitten slechts 2
grijze spreu's en een doorzichtige voor de cockpitkap.

photo 562855
photo 562854
photo 562857

De onderdelen tonen hun ouderdom vooral door de eenvoudige detaillering, vooral opvallend in de cockpit.
photo 562856
photo 562858

Maar helaas is er op dit vlak niet veel aftermarket spul te verkrijgen, dus zal ik er het beste van moeten maken. Wel heb ik
als extraatjes voor deze een RESKIT exhaust nozzle en een Pitot van Master.

photo 562894

Begin oktober ga ik heel het weekend op Plastic & Steel in Affligem (vlak bij mij in de buurt) zitten om wat ongewenste kits
te proberen slijten. Misschien vind ik daar nog wel een leuk kitje om hier bij te passen, een mooie Rafale, of een gigantische
Mirage IV? Of nog wat leuke extraatjes? We zien het dan wel. Ik kan alvast niet wachten om er aan te beginnen, maar eerst
wil ik wel die Sukhoi 24 eindelijk eens af krijgen, die ligt weeral veel te lang stil.

Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Drie Mirages
BerichtGeplaatst: zo 14 aug, 2022 22:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Al bij al een mooie keuze deze. Succes.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement