Tussen al dat mooie 1:72 geweld kan 1:144 niet ontbreken toch?
Mijn eerste bijdrage voor deze groepsbouw wordt de Dassault Falcon 20 in de kleuren van Pan Am. Ik bouw alleen vliegtuigen van commerciële airliners met minimaal 12 passagiers in 1:144. Business of private aviation valt hier dus normaal gesproken buiten, tenzij het zakenvliegtuig de kleuren heeft van een commerciële liner. Aangezien de Falcon 20 in de kleuren van Pan Am vloog is deze dus toegestaan volgens mijn eigen opgelegde regels. Het wordt een kleintje, want veel groter dan 12 cm wordt hij niet.
De Falcon 20 begon zijn leven als de Mystère 100, welke uiteindelijk de Mystère 20 werd. Dit toestel was ontworpen als zakenjet. Goedkeuring voor productie werd gegeven in 1961 en er werd gekozen voor Pratt & Whitney JT12 motoren (welke ook gebruikt werden door de Sabreliner en Lockheed JetStar). In 1962 werd door Dassault en Sud-Aviation besloten samen een prototype te bouwen. Sud-Aviation maakte enkele essentiële onderdelen en Dassault leidde het project en voerde de eindassemblage uit.
Het prototype vloog voor het eerst in 1963. Onder de toeschouwers was een delegatie van Pan Am geleid door Charles Lindbergh (ja inderdaad, die beroemde Charles Lindbergh!). Pan Am was van plan een business jet divisie op te zetten en zocht een geschikt toestel. De legende wil dat Charles Lindbergh tegen Chairman Juan Trippe zei "I've found your bird!".
Onder invloed van Pan Am kreeg het toestel nieuwe General Electric CF700 motoren en werd het toestel ook groter. In eerste instantie bestelde Pan Am 40 toestellen, maar zou er uiteindelijk maar liefst 160 bestellen. De eerste vlucht met Pan Am was in 1966. Tegen die tijd was de naam definitief gewijzigd in Falcon 20.
Overigens was Pan Am niet de enige bekende naam die het toestel bestelde. In 1971 werd FedEx namelijk opgericht en vloog ook met de Falcon 20 (33 stuks uiteindelijk).
Het toestel was erg populair en de productie werd pas gestaakt in 1988. Er zijn er zo'n 512 van gemaakt.
Enfin, de kit is van F-RSIN. Naar mijn weten de enige 1:144 kit. Ik heb vaker modellen van F-RSIN gebouwd. Het zijn niet de gemakkelijkste modellen, maar met enige geduld valt er wel wat van te maken.
De decals die bij de kit horen vind ik overigens niet zo mooi. Daarom heb ik aftermarket decals van Classic-Airliners besteld. Deze zijn echt een stuk beter, vergelijk het maar eens met de decals van F-RSIN (bovenste sheet). De cockpit ramen zal ik weer zelf gaan maken.
Ik ga de versie met de grijze buik maken.
Ik heb er zin in! Wordt vervolgd in September.