Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 10 aug, 2022 16:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
De Alouette III
De Alouette III (Leeuwerik) werd gebouw door de Franse firma Sud Aviation en was een doorontwikkeling van de Alouette II, de eerste met een gasturbine uitgeruste heli ter wereld. De Alouette III kreeg de type aanduiding SE 316 en was uitgerust met een Turbomeca Artouste IIIB met een vermogen van 649 kW (870 hp), die voor gebruik in de Alouette III was gelimiteerd tot 425 kW (570 hp) vanwege beperkingen van de gearbox.

photo 562800
De Alouette II (Bron: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)

De Alouette III was een zeer succesvol model waarvan er, inclusief licentiebouw, meer dan 2000 van zijn gemaakt. De eerste toestellen werden 1961 afgeleverd en het model wordt tot op heden, weliswaar op beperkte schaal, nog steeds gebruikt.

photo 562801
Alouette III in het oorspronkelijke egaal groene schema . (Bron: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)

De Alouette III in Nederlandse dienst.
In 1964 schafte de landmacht 70 Alouette III’s aan voor gebruik bij de Groep Licht Vliegtuigen (GPLV). Hiervan werden er 27 geassembleerd door de Hoogeveense firma N.V. Lichtwerk. Ze werden ingezet als artillerie spotters en vervingen de tot dan in gebruik zijnde Austers, Piper Super Cubs, DHC Beavers, Hiller H-23 en Alouette II. Hoewel de landmacht eigenaar was van de toestellen zorgde de luchtmacht voor de infrastructuur, onderhoudspersoneel en vliegers, de waarnemers waren dan weer van de landmacht. De toestellen waren ingedeeld bij het 298 Squadron op Soesterberg en het 299 en 300 Squadron op Deelen.

photo 562802
Alouette III met Klu vlieger en KL waarnemer. (Bron: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)

Het gros van deze toestellen deed dienst tot 1995 waarna ze werden vervangen door geavanceerdere types. Omdat het een redelijk eenvoudige maar betrouwbare helikopter was bleven er nog 4 in dienst. Deze werden ingezet voor VIP transport, foto- en filmopnamen en het kalibreren van grondapparatuur. Deze 4 werden donkerblauw geschilderd en kregen een upgrade tot SE 316B, waarbij een aangepaste rotorkop werd gemonteerd die het max. startgewicht verhoogde tot 2.200 kg. De toestellen gingen tot hun uitdienststelling op 1 januari 2016 door het leven als de “Royal Flight/VIP Flight” en brachten hiermee het aantal jaren in dienst op een gedenkwaardige 51 jaar!

photo 562799
De A-301 overgegaan in Klu dienst (Bron: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)

Buiten de toestellen die door de landmacht werden aangekocht werden er door de luchtmacht in 1963 ook nog 5 Alouette III’s gekocht voor Search and Rescue (SAR) taken. Deze waren voorzien van opblaasbare drijvers, een hijslier en een uitsparing in de romp ter hoogte van de lier om het aan boord nemen van de drenkeling te vergemakkelijken. Verder waren ze voor de zichtbaarheid voorzien van grote oranje vlakken. Deze helikopters stonden op Leeuwarden en Terschelling klaar om in zee gestorte vliegers op te pikken, wat met enige regelmaat gebeurde bij de oefenterreinen Jackpot Range en Cornfield Range. Verder werd ook vervoer van spoedeisende patiënten van de Waddeneilanden naar de vaste wal uitgevoerd. In 1994 werd de SAR taak door de Agusta Bell 412 SP overgenomen.

photo 562798
SAR H-20 van de Klu . (Bron: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)

Het model
Voor zover ik weet is Heller de enige die in 1/72 de Aloutte III heeft uitgebracht, de recent uitgebrachte KP kit tel ik niet mee omdat dit een re-box van de Heller kit is. Net als de echte Alouette III heeft dit model ook de nodige dienstjaren gemaakt, volgens Scalemates werd deze voor het eerst in 1980 op de markt gebracht. Mijn 3 (!) Allouettes zijn rond 2014 aangeschaft en ook deze foto’s van de recente KP uitgave laten zien dat de mallen nog steeds in uitstekende staat zijn.
Ik heb besloten om een toestel in de blauwe Royal Flight uitmonstering te bouwen, op de een of andere manier vindt ik dit wel het mooiste schema in Nederlandse dienst.

De doos, de latere uitvoeringen zoals deze hebben wat extra onderdelen t.o.v. de oude zoals ski's, antennes enz.
photo 562803

De gietramen zien er na zoveel jaren gebruik nog goed uit.
photo 562805

En de wat ouderwets uitziende handleiding met het nodige aftermarket spul.
photo 562804

Het blijkt wel dat Heller een Franse fabrikant is, de eerste 3 modellen zijn allemaal van Heller :D . Nu nog even wachten tot 1 september en hopen dat ik dan de Sea Fury af heb.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Shake op zo 05 feb, 2023 18:36 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 aug, 2022 16:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooi verslag, met prachtige foto's van de Alouette, Sjaak.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 aug, 2022 16:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Goh dat we in Nederland nog zo lang met die oude toestellen hebben gevlogen zeg. Zo leer ik nog eens wat, interessant Shake, succes met de bouw.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 aug, 2022 16:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Prachtig toestel.... in 1983 de eer gehad met deze helicopter mee te mogen vliegen in dienst. Ik zat bij de stafstafcie 1e div 7 dec in Schaarsbergen, en we deden wat werk voor een Luitenant-Kolonel vlieger van Deelen die bij ons zat. Helaas geen foto's van maar wel een onvergetelijke ervaring want ik mocht voorin zitten :mrgreen: Wat mij bijgebleven is is de vreselijke herrie die het ding maakte en het prachtige zicht voorin door de koepel :D

Ik volg!

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 aug, 2022 11:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Succes met deze wentelwiek.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 aug, 2022 11:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Mooie intro Sjaak.
Ben zeer benieuwd. Succes met de bouw.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 aug, 2022 12:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
In m'n jeugd jaren vaak voorbij zien komen.
Blijft een mooi Heli.

Succes,
Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2022 22:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Ja cool! Gewoon een echte heli die Alouette, mooi hoor.

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 aug, 2022 19:20 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Interessant onderwerp, deze heli en kleurstelling is ook één van de ideeën die ik heb voor deze gb.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 aug, 2022 0:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Mooie intro zeg. Heller kitje is mij bekend, ik heb één SAR in de kast staan.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 117 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement