Dank voor de reacties, heren!
Silenoz schreef:
De rompdelen kunnen nog wel wat werk gebruiken om de overgangen mooi te krijgen. Hoe ga je de rivetten herstellen?
Precies, dat is een belangrijk onderdeel van deze update.
Het is weer even wennen na anderhalf jaar alleen maar tanks bouwen (daar komt het wat minder nauw) dat je bij vliegtuigen alle oneffenheden superstrak moet wegwerken.
En dan nog wat: rivetten op een dubbeldekker? Die zijn toch meestal met linnen bekleed? Hmmm, ff uitzoeken hoe dat zit.
Het blijkt dat de romp van de NiD 622 een voor die tijd moderne monocoque constructie had van triplex platen die vastgeklonken waren op stalen ringen. Op sommige foto's, zoals deze zijn de klinknagels goed zichtbaar, en zie je dus ook waar de stalen ringen en balken lopen.
En wat trouwens ook modern was, is dat er geen spandraden zijn, en dat de besturingskabels binnen in de constructie weggewerkt zijn.
Na rijp beraad heb ik besloten de rivetten met een scherpe punt in het plastic te drukken. Dat heeft twee voordelen: Je kunt de rivetten makkelijk zelf plaatsen en makkelijk herstellen nadat je geschuurd hebt. Ten tweede kun je ze met een wash gemakkelijk precies in de gewenste kleur krijgen.
Nog wat extra detail aangebracht onder de neus.
Het kleine luchthappertje boven de propellor een beetje opengewerkt.
Hier zie je ook wat een prachtig gestroomlijnde sigaarvorm de romp heeft, alleen verstoord door de twee rijen cilinders van de motor.
De staartvleugels en ondervleugels aangelijmd, en wat plamuur aangebracht om de naadjes strak af te werken.
Na wat vijlen en schuren. Ziet er koddig uit met die piepkleine ondervleugeltjes.
Het onderstel en de vleugelsteunen aangebracht en zo zorgvuldig mogelijk uitgelijnd.
Vleugelsteun op de neus aangebracht.
Zo staat ie er nu bij. Klaar voor een verfje, denk ik.