Op 1 september a.s. begint onze groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu. Ik heb hier een hele stapel Heller kitjes liggen van Franse toestellen uit de periode 1930-1940. Daarvan wil ik er een paar gaan bouwen tijdens deze groepsbouw. Ik zie wel hoever ik kom. Ik begin eenvoudig met een klein kitje van de Nieuport Delage NiD 622.
Nieuport Delage NiD 622De Nieuport Delage 62 was een Frans jachtvliegtuig, ontwikkeld in 1931 voor de Franse luchtmacht. Het was een opvolger van een lange reeks Nieuport Delage jagers die sinds het eind van de Eerste Wereldoorlog ontwikkeld waren. Het toestel is een zogenaamde anderhalf-dekker: de onderste vleugel is qua oppervlak misschien slechts 1/3e van de bovenvleugel. Je kunt dit dan ook beschouwen als een overgang tussen de tweedekker en de eendekker. De opvolger van de NiD 62 was dan ook een parasoldekker, zonder ondervleugel.
Er werden verschillende versies van de NiD 62 ontwikkeld, die aangeven werden met een derde cijfer, waaronder trainingstoestellen, een watervliegtuig, en verschillende motortypen. De NiD 622 was een standaardjager van de Franse Luchtmacht met een 500 PK Hispano-Suiza V12 motor. De Hispano Suiza motoren waren in deze periode innovatief en toonaangevend.
De NiD 62 werd tegen het eind van de jaren '30 vervangen door modernere eendekkers. Op het moment dat in 1939 de oorlog uitbrak waren ze alleen nog in gebruik als trainings- of doelsleepvliegtuig. Alle overgebleven NiD 62's werden door de Duitse bezetter gesloopt.