Krassen en prikkenIk begin bij vliegtuigen meestal met de paneellijnen. In dit geval heb ik ook besloten de opleggende rivetten te vervangen door diepliggende. Een stuk subtieler en realistischer. Maar wel weer een hoop werk. Ik ben echter wel benieuwd of ze nog te zien zijn na wat lagen kwasten. We gaan het zien.
Begonnen met de lekkere grote vleugels. Da's altijd het makkelijkste. Lekker stevig plat op tafel, en lange halen snel thuis.
Daarnaast mijn gereedschap: brede scriber, riveter en smalle scriber.
Boven: vóór scriben en rivetten.
Onder: ná de behandeling, inclusief alles gladschuren.
Alle vleugeldelen gedaan.
Stabilo's ook klaar, inclusief lossnijden van de hoogteroeren en onder een hoek teruglijmen.
Verder met de romp. Altijd veel lastiger vanwege de bochtjes en hoeken. Heb de twee romphelften even aan elkaar getapet zodat de paneel- en klinknagel lijnen netjes op elkaar aansluiten.
Toen ging m'n rivetter stuk. Ik druk zo hard op dat ding dat het ijzeren tandwieltje het plastic asje zo goed als doorgesneden had. Ik merkte dat ie steeds stroever ging en dat het wieltje steeds dieper in het handvat verdween.
Gelukkig had ik vandaag even tijd om naar de Luchtvaart Hobbyshop te gaan en een nieuwe riveter te kopen (en uiteraard bleef er nog het één en ander aan de strijkstok hangen....). Ik moest even aan de nieuwe wennen, maar daarna deed ie het prima. Dus ik heb zojuist de romp af kunnen maken.
Romphelften ook klaar.
Verder met stap 2: een interieurtje klussen.