Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 06 apr, 2021 19:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
één van meest bizarre tanks uit de tweede wereldoorlog is naar mijn idee de KV-2. Men neme een standaardonderstel van een KV-1 zware tank en bouwen daar een enorme 152 mm howitzer in. Dat past natuurlijk nooit in de normale koepel, dus die wordt vervangen voor een soort gepantserde doos/koelkast die je alleen met een laddertje kunt beklimmen.

Afbeelding
bron:https://nl.wikipedia.org/wiki/KV-2

Het model wat ik hier ga bouwen stelt een vroeg model KV-2 voor (meer uitleg daarover later) en is gemaakt door Trumpeter. Ik heb nog nooit met dit merk gewerkt, dus dat wordt weer een nieuwe ervaring. Doel bij deze bouw wordt om te experimenteren met pinwashes, meerkleurige chips en manieren om een monotone kleurstelling er toch levendig uit te laten zien.
photo 535565

In deze kit vinden we de volgende spreus:
photo 535567

Wat mij betreft ziet het er allemaal netjes uit, mooie details op de wielen en de romp:
photo 535566

photo 535569

photo 535563

Enige mindere detail zit op de koepel. De plastic reepjes moeten sporten voorstellen, waarmee de crew aan boord kon klimmen. Ik ga kijken of ik die kan vervangen voor iets anders
photo 535564

Al met al ben ik zeer positief over deze kit.

KV-2
Tijdens de Fins-Russische oorlog (de winteroorlog) stuitten de Russische troepen op een gegeven moment op de Mannerheimlinie. Dit was een zwaar verdedigde stelling met onder andere betonnen bunkers. De aanwezige tanks en kanonnen hadden moeite met deze bunkers, daarom drong de generale staf aan op de ontwikkeling van een pantservoertuig met een kanon groot genoeg om deze bunkers uit te schakelen.

Uiteindelijk koos men ervoor om onderstel van een KV-1 zware tank (die zich al had bewezen) te gebruiken en hier een zwaar 152 mm kanon op te bouwen, in een speciale koepel. Deze koepel was enorm hoog en groot om het enorme kanon te kunnen herbergen. De zwaar gepantserde doos (110 mm voor- en 75 mm zijkant) woog 12,9 ton en was zo hoog dat de crew alleen met behulp van traptreden aan de zijkant in de toren konden klimmen. De hoge toren zorgde er ook voor dat de tank enigszins topzwaar was en de toren kon alleen gedraaid worden als de tank op een vlakke ondergrond stond. Aangezien er verder niks veranderd werd aan het onderstel en de aandrijving, zakte de topsnelheid naar 25 km/u en had de tank te maken met dezelfde mechanische problemen als de KV-1, alleen dan erger door het hogere gewicht.

Ik zei al dat mijn model een vroege versie KV-2 voorstelt. Officieel bestond er geen onderscheidt tussen de twee types. Zelfs de naam "KV-2" werd pas in 1941 in gebruik genomen. De tank stond bekend als de KV bolshoiy bashniy, wat zoiets betekend als "KV met grote koepel". Het verschil tussen een vroege en een late KV-2 zit hem in de vorm van de koepel: Een vroege KV-2 (KV bolshoiy bashniy) had een trapezium vormige koepel met klinknagels. een late KV-2 (KV ponizjennaja basjnja, "KV met verkleinde koepel") had een rechthoekige koepel, zodat de bemanning meer ruimte had. Soms wordt gesproken over een KV-2 model 1939 of KV-2 model 1940, maar dat is niet correct. Van de vroege KV-2 werden er tussen de vier en drieëntwintig gemaakt. De rest waren late KV-2's.

Zoek de verschillen
Afbeelding Afbeelding
bron: https://historicalworldoftanks.wordpress.com/kv-2-model-1939/ bron: https://tanks-encyclopedia.com/ww2/soviet/soviet_KV-2.php

De prototypes van de KV-2 werden voor het eerst gebruikt getest tijdens de winteroorlog. Het is onzeker of de KV-2 echt aan gevechtshandelingen heeft meegedaan. Er bestaat een kans dat men alleen geschoten heeft op bunkers en kazematten van de Mannerheimlinie, die toen al doorbroken was. Men kwam er wel achter dat de Finse antitank kanonnen niks konden beginnen tegen de KV-2.

Ook in de eerste jaren van de tweed wereldoorlog was de KV-2 de schrik van Duitse troepen. De tank was vrijwel onkwetsbaar. De enige oplossing was om op de rupsbanden en wielen te schieten, zodat de tank vast kwam te staan. Met een beetje geluk koos de bemanning dan het hazenpad en was de tank "uitgeschakeld". Dat dit niet altijd volgens plan verliep, bewijst het verhaal van "de KV-2 van Raseiniai", die in zijn eentje de Duitse troepen een dag lang wist tegen te houden.

Afbeelding
De KV-2 van Raseiniai na uitschakeling. De putjes in de koepel zijn van 37 mm antitank granaten bron:https://tanks-encyclopedia.com/ww2/soviet/soviet_KV-2.php

Hoewel de KV-2 dus een geduchte tegenstander was in de eerste jaren van de oorlog, werd de tank vooral geplaagd door betrouwbaarheidsproblemen. De koppeling en versnellingsbak hielden er vaak mee op en de immense terugslag van het kanon kon de koepelring laten blokkeren. In oktober 1941 werd de productie gestaakt, toen de Sovjet fabrieken verplaatst werden naar het oosten. Er zijn uiteindelijk 203 exemplaren gebouwd.

“Our companies opened fire from 700 m (765 yd). We got closer and closer… Soon we were only about 50-100 m (55-110 yd) from each other. A fantastic engagement opened up – without any German progress. The Soviet tanks continued their advance and our armor-piercing projectiles simply bounced off. The Soviet tanks withstood point-blank fire from both our 50 mm (1.97 in) and 75 mm (2.95 in) guns. A KV-2 was hit more than 70 times and not a single round penetrated. A very few Soviet tanks were immobilized and eventually destroyed as we managed to shoot at their tracks, and then brought up artillery to hammer them at close range. It was then attacked at close range with satchel charges.”
bron: https://tanks-encyclopedia.com/ww2/sovi ... t_KV-2.php

bronnen
- https://tanks-encyclopedia.com/ww2/soviet/soviet_KV-2.php
- https://nl.wikipedia.org/wiki/KV-2

Ik zal zeer binnenkort beginnen met de bouw van deze tank. Mocht je tips of trucs hebben, laat het weten!

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 apr, 2021 20:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Succes met dit giga gedrocht op kleine schaal... de foto van zoek de verschillen is de tweede een Duits gevangen genomen en aangepast exemplaar, te herkennen aan de commandokoepel bovenaan de koepel. Er zijn nog meer details toegevoegd...

Ga je eventueel ook gevechtsschade aanbrengen?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 apr, 2021 20:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Citaat:
de foto van zoek de verschillen is de tweede een Duits gevangen genomen en aangepast exemplaar, te herkennen aan de commandokoepel bovenaan de koepel. Er zijn nog meer details toegevoegd...

Lol, klopt ja

Ik doelde meer op de vorm van de koepel. De ene is een vroege kv-2 de andere een late.
De tweede is inderdaad een buitgemaakt exemplaar met een Duitse commandokoepel. Russen hadden die techniek niet, want dat was te duur.

Citaat:
Ga je eventueel ook gevechtsschade aanbrengen?

Misschien, mocht iemand tips hebben over hoe dat een beetje gemakkelijk te doen is...

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 apr, 2021 20:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Gevechtsschade kan je op verschillende manieren uitbeelden, van verbogen fenders tot afgeketste granaatinslagen.

Bij de fenders eerst gewoon verdunnen en daarna met een tangetje of zo gewoon verbuigen.

Voor granaatinslagen, afgaan op foto's. Bvb 50mm munitie in 1/72 is 50/72 -> 0,7mm, 75mm is 1,05mm dus hier kan je uitgaan van zo'n diameter boortjes als basis.

Daarna kan je evt deze weg uitgaan:
https://www.google.com/amp/s/www.instru ... _page=true

In verband met de handvatten op de koepel:

Starten met het verwijderen van het te vervangen deeltje (opletten voor het andere meegegoten detail, wordt snel beschadigd):
Afbeelding

De witte lijn die je her ziet is ideaal als visuele markering voor het zetten van de centerpuntjes met een naald, mespunt enz...
Afbeelding

hier zie je de markeringen:
Afbeelding

en vervolgens kan er geboord worden. Meestal neem ik het gat iets groter dan de diameter van de draad die ik gebruik. In dit geval is de draad 0.3mm, en boor ik met 0.4mm.

Afbeelding

en nu kan je het zichtbare deel opkuisen:
Afbeelding

Vervolgens knip je twee stukjes koperdraad af, gewoon wat je nodig hebt zodat het er aan de achterzijde een eindje uitkomt na het plooien. Plooi deze over 90°.
Afbeelding

en pas ze door 1 van de openingen:
Afbeelding

wat ik persoonlijk dan het gemakkelijkste vind om de juiste lengte te bepalen: Neem een fijne platte bektang, en schuif deze over de vrije arm van het draadje. Schuif deze of tot je net aan de rand van de corresponderende opening komt:

Afbeelding

Afbeelding

Schuif het draadje terug uit het geboorde gat (tang op locatie houden) en maak de tweede plooi:
Afbeelding

Daarna terug op zijn plaats schuiven:
Afbeelding

en compleet tot het einde drukken, daarna een drupje CA op de achterzijde aanbrengen:
Afbeelding

en tenslotte direct daarna iets naar buiten drukken (zo neem je de CA mee in de opening) en eventueel de afstand controleren met een dikteplaatje.
Afbeelding

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 apr, 2021 22:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ja, mooie uitleg Silenoz.

En een mooi machtig, maar onpraktisch ding, die KV2. Daar kun je wat moois van maken, Erik. Veel plezier met deze.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 apr, 2021 21:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Heerlijk, wat een gedrochten hadden (en hebben) die Russen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 apr, 2021 4:39 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Creatief met koper.
Goede uitleg!

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 apr, 2021 18:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 maart, 2017 17:12 pm
Berichten: 172
Woonplaats: Zwolle
Bedankt voor de uitleg Silenoz! Daar kan ik zeker iets mee.

Ondertussen ben ik begonnen met de bouw van deze kit. Allereerst het loopwerk: Spanwielen, sprockets, loopwielen en returnrollers (wie vertaalt die laatste?). Het enige nadeel van het bouwen van een tank vind ik. twaalf keer (in dit geval) dezelfde handeling doen om een loopwiel te bouwen. Maar het is weer gelukt:

photo 535799

En even een dryfit op de romp:
photo 535800

Best leuke details voor zo'n kleine schaal vind ik.

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 apr, 2021 18:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Terugloopwielen! :D

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 apr, 2021 13:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Weer een mooi Russisch gedrocht.
Succes en veel plezier gewenst met deze bouw!
Het begin ziet er al goed uit.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement