Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu zo 13 sep, 2026 10:06 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 16 apr, 2022 22:08 pm 
Brouwer

Wolf73 schreef:
Wat vinden jullie ervan tot zover? Wellicht dat ik de binnenkant van de schilden/platen die de stoters beschermen nog wat verf kan verwijderen.

Precies dat vind ik ervan. Toen ik de plaatjes zat te bekijken dacht ik dat het goed uitzag, alleen geen gebruikssporen op logisch plekken om het zo maar te noemen. Dus bij de stoters, handvatten en deuren zou ik verwachten dat het een iets minder willekeurig slijtage effect mag hebben. Verder ben ik het met je eens dat het brokkelige van het wit niet stoort, maar misschien juist wel een realistisch effect heeft.

Kortom, je noeste arbeid aan dit bijzondere apparaat werpen hun vruchten af.

Buddy Build "MedEvac" Iljoesjin Il-76TD EMERCOM
Laatste afgeronde projecten:
Airbus A321-200 British Midland

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 aug, 2026 12:52 pm 
Brouwer

Juist, na ruim 4 jaar een update. Ik wil een mooie afronding hebben voor het project. Ik heb niet meer veel update foto's van de bouw. Nadat ik klaar was met chipping, ben ik aan de slag gegaan met de potloden van AK. De draisine ziet er wel heel wit uit....Met een off white potlood het groen en wit wat doffer gemaakt en vervolgens met roestbruin roestplekken aangebracht. Vervolgens lag het project weer een lange tijd stil.

photo 634433
photo 634436
photo 634437
photo 634435
photo 634438
photo 634439
photo 634440

Ik heb geen andere foto's meer vwb een update van de vorderingen van de draisine, dus dit is een grote sprong voorwaarts.

Ik heb een hele lange tijd gedubt, hoe ik het diorama wilde aankleden en hoe sneeuw te verwerken. In de tussentijd een Komintern tractor van Trumpeter gekocht en op dezelfde manier te werk gegaan als met de draisine. Hoe ik het dio eruit wilde laten zien dat wist ik wel, maar ik hikte tegen het winterlandschap aan. Door niets te doen, komt het ook niet af.
De sneeuw heb ik grotendeels buiten verwerkt bij 25 graden :lol: :lol: :lol: .....het is heel fijn spul en gaat werkelijk ook overal inzitten.

Figuurtjes eindelijk eens voorzien van kleur.

Zo staat het diorama er momenteel bij.

photo 634427
photo 634426
photo 634425
photo 634423
photo 634424
photo 634422

Nu een eindsprint inzetten en dan is het klaar.

Cheerz :brouw:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 aug, 2026 15:24 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Wat een fraaie combi zo Barry! Heel bijzonder en ziem je nou eens nooit. Je bouw is bepaald geen reclame voor de kwaliteit van Sovjet-verf :lol:
Met die soldaten erbij komt het echt tot leven. Mag ik 1 suggestie doen? Knip die rare platformpjes waar ze op staan eraf en lijm ze vast in de sneeuw met seconderlijm, o.i.d. Toont dan nog echter.
groet!
Jan

* Martin PBM-5A Mariner, Academy 12586, 1:72
* Vought Corsair II FAA, Revell 03983, 1:72;
Alle projecten bij elkaar:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 aug, 2026 16:06 pm 
Brouwer

Prachtig werk, mooi diorama geworden.

In verband met de voetjes onder de figuren volg ik Trajanus. Eventueel kan je ook nog sporen maken achter het rupsvoertuig van de rupsen in de sneeuw.. die zweeft niet op zijn plaats

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 aug, 2026 16:13 pm 
Brouwer

Dank heren.
Gaat goedkomen. Dit is ook maar een proef opzet. De figuren kwamen net van hun verfkurk af waar ze op geplakt waren.
Het is nog niet helemaal af. Nog wat meer bomen en struikgewas langs het spoor, sneeuw op de rupsbanden e.d.

Trajanus schreef:
Je bouw is bepaald geen reclame voor de kwaliteit van Sovjet-verf :lol:

:lol: :lol:

Vwb de sporen moet ik nog even kijken of dit kan dmv het nat maken van de voetjes en rupsbanden. Kijken of dit voldoende zichtbaar doordrukt.

Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 aug, 2026 18:35 pm 
Brouwer

Of 4 verhoogde randjes...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 aug, 2026 18:57 pm 
Brouwer

Lekker ruw geworden.

Ik heb vorig jaar een Revell Kever (1:24) in de sneeuw geflanst en heb het spoor in de sneeuw gemaakt door daar het karton dunner te houden dan de omgeving en langs de randjes wat extra houtlijm om dat randje te maken.

Welk sneeuwpoeder heb je gebruikt?

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 aug, 2026 11:30 am 
Brouwer

Dank heren. De tip om wat omgeploegde sneeuw te simuleren heb ik ter harte genomen. Voetstappen waren niet gelukt.

tsjopper bob schreef:
Welk sneeuwpoeder heb je gebruikt?

Ik denk van AKMig of Vallejo. Het zit in een naamloos doosje. Het is heel statisch spul. Ik heb het vastgemaakt met een fixeermiddel en daarna nog een laagje matte lak van Alclad.
Er is toch meer dan ik dacht van dat spul op het diorama verwerkt.

Ik heb me ook gewaagd om de heren te voorzien van ogen. Met een heel dun elektradraadje en de loeplamp is dat redelijk goed gelukt. Het was de eerste keer dat ik dat op 1/72 figuren uitprobeerde.
De boompjes zijn van een bekende Chinese bestelsite. De plastic boomstammen heb ik vervangen door een takje. De struikjes langs het spoor zijn van Green stuff world.

Genoeg gekletst. Het diorama is klaar. Laat de foto's de rest maar vertellen.

photo 634670
photo 634657
photo 634658
photo 634659
photo 634660
photo 634661
photo 634656
photo 634668
photo 634663
photo 634667

Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 aug, 2026 22:20 pm 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Mooi resultaat Barry! Een diorama heeft altijd een verhaal en dat is hier ook zo: Je ziet de verwarring bij die soldaten. Wat nu? Waar blijven de instructies van het Politburo? ;-) Beide voertuigen zien er geweldig uit. Leuk dat je nieuwe dingen geprobeerd hebt en dat je die platforms heb weggezaagd. Het oogt meteen veel realistischer.

Ik geef je graag een idee door dat ik van iemand kreeg bij mijn eerste dio. Visueel kan je dio sterker gemaakt worden door verschillende truukjes. Eén daarvan is werken met scheve zichtlijnen. In jouw geval zou je de rails schuin over de ondergrond kunnen laten lopen, bijv. van links boven naar rechts onder en de boompjes wat herschikken. (Nu niet meer doen hoor: is prima zo). Het aanbrengen van hoogteverschil kan ook iets toevoegen. Het is maar een idee voor een volgende keer.

Verder ben ik benieuwd waar je precies die boompjes vandaan hebt.Ik ben al tijden op zoek naar palmboompjes, maar kan niet vinden wat ik mooi vind. Wat ik tegenkom lijkt meer op speelgoed. Ik wil graag een dio maken van een basis aan zee met Japanse drijvervliegtuigen. Dus als je tips hebt.....?

Wat wordt je volgende project?

Groet,
Jan

* Martin PBM-5A Mariner, Academy 12586, 1:72
* Vought Corsair II FAA, Revell 03983, 1:72;
Alle projecten bij elkaar:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 aug, 2026 21:43 pm 
Brouwer

Zit er ook een chauffeur in de track-wagen? Zo nee, dan had je de deur open kunnen laten staan, dan oogt de verwarring/vertraging nog realistischer.

Ik vind je sneeuw goed gelukt en de verwering van de voertuigen ook.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]