Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 20 maart, 2021 2:10 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
mooi weer.... pffff. Niet goed!

Ik val in herhaling, maar: leuk schema en mooie detaillering aan het toevoegen!

Laat die MPM camo-versie maar volgen. Lekker vergelijken.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 maart, 2021 23:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Leuke kist, frisse kleurstelling, mooi detailwerk,

Leuke bijdrage René,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 apr, 2021 10:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Lt D schreef:
Laat die MPM-versie maar volgen

Bij deze

Zo ben ik begonnen aan de MPM-kit
photo 534149

Waar ik tegen opzie, is de vacvorm canopy, die ook nog eens een gelige kleur vertoond. Even een vergelijk tussen MPM (grijs) en Amodel (wit), verschil is er toch wel. Omdat ook ik wel benieuwd zijn naar de verschillen, ga ik niks aanpassen aan de beide rompen.
photo 535277

Eerst links en rechts met dikke lijm aan elkaar en een nachtje met flink wat knijpkracht laten drogen. Het ontbreekt hier aan paspennen, dus moet het een beetje op gevoel.
photo 535276
Nachtje later
photo 535275

De achterste poten was nog wel een dingetje. Het ontbrak aan duidelijke gaten op de romp waar ze moesten komen. Ik heb dan maar aan de hand van referentiefoto's ongeveer de positie bepaald. Aan de onderzijde zitten 2 stangen in een soort sleuf omdat ze omhoog en omlaag moeten kunnen bewegen, die sleuf ontbrak, dus die heb ik met een mes ingekerfd, de voorste stang loopt haaks op de romp en de achterste iets schuin.
photo 535279

De schoorpoot gaat net onder de staartboom de romp in. Op sommige foto's zit daar een soort canvas-hoes omheen om een en ander te beschermen, zoiets zat ook aan mijn poot dus die heb ik laten zitten. Omdat een paspin hier ook ontbrak heb ik na droging er nog een styreen staafje doorheen geboord om te voorkomen dat de verbinding eventueel kan gaan schuiven als het model op wielen staat.
photo 535278

En dan de beslissing der beslissingen, wat te doen met het glaswerk en de cockpit? Ik heb een foto gevonden van een Mi-1 welke ergens staat met een canvas doek over het glaswerk heen. Deze wil ik nabouwen. Hierdoor hoef ik geen interieur te bouwen en hoef ik me ook niet druk te maken of het glaswerk nu (te) geel is. Dus de stoute schoenen aangetrokken en de vacvorm canopy grofweg uitgeknipt, zwart streepje langs de rand om te markeren wat weggeschuurd moet worden en toen aan de schuur. Ongeveer 2 uurtjes later had ik 2 'glazen' onderdelen.

Even een dryfit van de bovenste helft met de neus
photo 535281

In de onderste helft heb ik wat extra plastic gelijmd voor een wat betere basis voor het neuswiel - kom ik later op terug.
photo 535282

Het glaswerk is veel dunner dan het plastic van de romp, om wat meer lijmoppervlak te verkrijgen, heb ik dunne stripjes op/in de romp gelijmd. Oh ja, ook een dikke moer om te voorkomen dat hij achterover gaat hellen.
photo 535280

photo 535283

photo 535284

Het bovenste glaswerk kreeg ik er prima te pas in, de neussectie was wat lastiger. Ik heb eerst het bovenste deel (spuitgiet) op het vacvorm glaswerk gelijmd en dit laten drogen alvorens ik het aan de romp wilde bevestigen. Om een enigszins acceptabele aansluiting met het andere glaswerk te krijgen, ontstond aan de onderzijde een flinke kier welke ik heb opgevuld met 2 mm dik styreen.
photo 535285

photo 535286

photo 535287

Na een rondje schuur, plamuur, schuur etc. staat ze er zo bij.
photo 535289

photo 535288

photo 535290

En dan nog even een vergelijk met de Amodel, best wel wat verschil. Amodel is iets hoger, de neus van de MPM is iets spitser. Het vertekend natuurlijk iets omdat het glaswerk van de Amodel nog niet aangebracht is.
photo 535291

photo 535292

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 apr, 2021 10:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Lekker bezig René, mooie oplossingen om het geheel zo goed mogelijk passend te krijgen.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 apr, 2021 15:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Nou, daar heb je flink wat werk aan René. Maar zo te zien heb je d'r wel lol in.
Die moer ook: lomp maar effectief.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 apr, 2021 21:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wolf73 schreef:
Lekker bezig René, mooie oplossingen om het geheel zo goed mogelijk passend te krijgen.

Huib2 schreef:
Nou, daar heb je flink wat werk aan René.

Dat is de bonus als je aan zulke kits begint. De doorzetter wint. Op de achtergrond ben ik ook bezig met een legpuzzel van 1000 stukje met voornamelijk zwart en wit - 101 dalmatiërs. Op kleur sorteren heeft geen zin, elk stukje moet gepast worden. Daar zal ik ook wel een paar maanden mee bezig zijn.

Huib2 schreef:
Maar zo te zien heb je d'r wel lol in.

UIteraard, anders begonnen we er niet aan.

Huib2 schreef:
Die moer ook: lomp maar effectief.

Dat had met cockpit uiteraard niet gepast, dan had ik bladlood gebruikt, er zou wel wat ruimte tussen de bodemplaat en de romp zitten. Dat is wat ik wel ga doen bij de Amodel-kit.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 apr, 2021 23:44 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Goede voortgang, altijd mooi dit soort oude kitjes.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 apr, 2021 21:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 27 dec, 2016 18:05 pm
Berichten: 91
Dat gaat, ondanks de nodige hobbels de goede kant op.
Vakwerkjes René

_________________
Brouwsels:
DOING- Nord 2501 Noratlas https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=53533
DONE - F9F-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=125&t=54837&p=1067583#p1067583


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 apr, 2021 11:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Lekker bezig. Mooie oplossing om die kieren dicht te krijgen.

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 apr, 2021 20:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Dat is toch allemaal knap weer wat je doet om het er zo netjes uot te laten zien. Ben benieuwd naar de doek over het glas!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement