Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 14 feb, 2021 9:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 196
Ik weet niet of jullie bekend zijn met deze site;
https://massimotessitori.altervista.org ... imers.html

Groet,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 feb, 2021 12:02 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
@ Erik1404; bedankt Erik! Fijn dat je me hierop wijst. In de instructies staan bij deze kit geen kleuren genoemd voor het interieur. Daarom heb ik even gekekekn hoe dat zat bij mijn andere Shturmovik: https://www.scalemates.com/kits/zvezda- ... k--104428#
Daar beveelt men interior green aan. Ik weet niet wie gelijk heeft maar ik denk dat ik jouw tip overneem.

@ RN.VV: dank voor de tip!

vrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2021 13:16 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat is dit toch een ontzettend lelijk vliegtuig. Hij doet denken aan een Fiat Multipla, of - erger nog - de Nissan Juke. Veel van de Russische vliegtuigen zien er lomp boers en grof uit. Een beetje zoals die Lada's van weleer. Je ziet dat ook bij die Lavochkin jagers. Van verfijnde vormgeving is bepaald geen sprake, maar alles was wel functioneel, werkte naar behoren ondanks de enorme kou en kon snel worden geproduceerd. Voor een belangrijk deel waren ze het product van voortdurende improvisaties aan het front en in de fabrieken op basis van gevechtservaringen of tekorten aan grondstoffen. Het kan niet anders of deze kenmerken hebben aan de overwinning op Nazi-Duitsland bijgedragen.

Deze week lekker gekleurd. Mijn eerste ervaring met acrylverf van het relatief nieuwe merk Hataka. De verf moet heel dun worden opgebracht en dekt pas geheel na 4 laagjes. De droogtijd is zeer kort: al na 15 minuten kan de volgende laag worden aangebracht, maar zelf slaap ik er lever een nachtje over voor ik verder ga.

Het vliegtuig wordt wit dus schilderen we hem eerst appeltjesgroen. "Maar waarom dan, Jan?", hoor ik u vragen. Nou hierom: de vliegtuigen werden standaard afgeleverd in zomercamouflage, in dit geval een helder groene kleur. Veel Russische, maar ook Duitse vliegtuigen werden in de wintertijd overgeschilderd met een witte kalkpap, die er letterlijk aan het front werd opgekalkt, vaak gewoon met de blokkwast. Dat heette in het Engels "white distemper". Die kalkpap sleet er in de loop van de tijd door gebruik, weer en wind af. Ik ga proberen om de groene kleur op slijtplekken door het wit heen te laten schijnen.

Afbeelding
Een Duitste Heinkel He 111 wordt winterklaar gemaakt. Lekker kalken met de blokkwast. (Bron: Bomber units of the Luftwaffe 1933-1945, a reference guide vol. 1, Chevron UK, 2007)

Afbeelding
Een Russische Mig 3 jager. De eerder aangebrachte white distemper erodeert door de verwering. (Bron: Wikipedia)

Afbeelding

Over die blauwe kleur van de onderkant valt ook wel wat te vertellen. Vaak denken modelbouwers dat je hiervoor het "Duitse" Humbrol 65 moet gebruiken en bij sommige Oost-Europese merken wordt dat ook aangeraden. Niet doen! Die kleur is te licht! De blauwe kleur van de Russische vliegtuigen is ontwikkeld om te lijken op de staalblauwe winterluchten tijdens de Russische winters. De kleur is dus harder als die welke de Duitsers gebruikten. Vanaf juli 1943 volgden nieuwe kleurinstructies en werden de onderzijden blauwgrijs gespoten.

Afbeelding

De Shturmovik heeft z'n eerste laagje wit gekregen. Ik streef niet naar volledige dekking maar ga wel voor 3 laagjes en kijk dan wel of ik tevreden ben met de hoeveelheid groen die doorschijnt.

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2021 15:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Leuk verslag om te lezen Jan en te zien hoe lekker vlot de bouw gaat.

De verslagen van beide Shturmoviks heeft me in de verleiding gebracht om deze kit te kopen van good old smer.
Ik had deze ooit al, maar ook weer verkocht.
Afbeelding
Bron: http://www.aviationmegastore.com

Ik vind de wintersportversie toch ook wel gaaf.

Dus die ga ik naast de Japanse Kate (en Tony die nog moet volgen) bouwen.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2021 15:42 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat leuk barry, deze wintersportversie. Superpeturr heeft 'm ook gebouwd en was er zeer over te spreken: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 0#p1045024 Het is dezelfde kit als die van mij alleen met de extra's. Bij mijn zitten er wel ski's en onderdelen bij trouwens, maar het lijkt niet compleet te zijn. Er lijken 2 stangen te missen. Mocht je de ski's willen hebben dan mail je maar.
Succes met de bouw en verslik je niet in de projecten die je op stapel hebt staan :lol:

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2021 17:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Je hebt ook helemaal gelijk....eerst Kate :D

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 feb, 2021 23:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Spannend Jan, die whitewash. Heel benieuwd hoe dat uiteindelijk uitpakt.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 feb, 2021 18:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Mooie vorderingen. :brouw:

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 feb, 2021 16:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Lekkere vorderingen aan het maken weer Jan! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 feb, 2021 13:38 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank voor het medeleven mannen :brouw:

We gaan lekker verder.

First of all: alle profielen die ik tegenkom van dit specifieke vliegtuig zijn me veel te wit. Alsof ze in de fabriek keurig wit gespoten waren. Dat klopt niet met de foto's, hoewel ik er van dit vliegtuig geen eentje gevonden heb. Ook de scherpe lijnen van de rode sterren kloppen niet met de werkelijkheid van handmatig schilderen zonder afplakken.

Er waren 3 laagjes wit voor nodig om de winterjas dekkend te maken. Dit kwam allemaal over de 3 laagjes appeltjesgroen heen, dus je snapt dat er van de verzonken panellines weinig overbleef, m.u.v. de onderkant. Dan maar zelf scriben - dacht ik. Maar het rare van deze verf is echter dat na drogen zich een vlies vormt. Bij het scriben trek je dan grotere stukken weg dan de bedoeling is. Lang niet altijd kwam het groen te voorschijn, zoals ik hoopte. Daar ben ik dus maar mee gestopt "Wat nu?", zei Pichegru.

Ik besloot eerst te repareren wat te groot was uitgevallen door die plekken licht te schuren en weer wit te maken. Hier en daar kwam het groen er wel mooi doorheen, maar het was niet genoeg naar m'n zin. Ik koos voor deze aanpak:
- repareren met witte verf.
- het hele vliegtuig bevuilen met 2 Flory washes, zodat alle 'beschadigingen' grijs werden. Ik heb expres geen zwart gebruikt, omdat ik vind dat die kleur niet bij deze schaal past (te "zwaar'). Vooral de onderkant is erg mooi geworden.

Afbeelding

Afbeelding

- Daarna kleine slijtplekken toegevoegd door met een exacto-mesje witte verf weg te krassen
- Zo subtiel mogelijk met een cocktailprikker groene stipjes op de beschadigingen aangebracht en met kwast uitgewreven, waarbij het overschot met een nat wattenstaafje werd weggewerkt. (Ik wilde voorkomen wat me bij de chipping van "mijn" Nell gebeurde: de alu verf leek er opgelegd).
- Met wit het "teveel" bijgewerkt. Het moet een "war- & weather beaten" Shrturmovik worden, maar geen uitgewoonde kist.

Afbeelding

Afbeelding

- De hele kit beschilderd met glansvernis.

Afbeelding

Volgende stappen:
- Morgen gaan de decals erop.
- Kit afspuiten met matte vernis.
- Aanbrengen van uitlaten, bommen, raketten, propeller, radiomast en aerials.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op wo 24 feb, 2021 23:53 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement