Modelbrouwers.nl modelbouw http://modelbrouwers.nl/phpBB3/ |
|
Kharkiv KaAI-3 http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=288&t=53572 |
Pagina 1 van 5 |
Auteur: | dave the doctor [ za 09 jan, 2021 0:13 am ] |
Berichttitel: | Kharkiv KaAI-3 |
Nou daar istie dan! Tussen al jullie militair geweld een civiele kist, hieronder de beschrijving van dit toch wel vreemde gebakje, geleend van de Wiki Alexandr Alekseyevich Lazerev, who led the Kharkiv KhAI-3 Avianvito design team, already knew some of the problems posed by tailless aircraft. He was on the team which designed the almost uncontrollable KhAI-4 two years before (the Institute's designs did not always appear in their numerical order). That aircraft made only three flights before being grounded as dangerous. The much larger KhAI-3 was intended to show that low-powered aircraft could carry a useful eleven-passenger load with an engine producing just over 100 hp (75 kW). It was a tailless aircraft with a broad-chord wing and with a tractor engine, fin and rudder all on the centreline. Though there were initial thoughts of mounting the KhAI-3's Shvetsov M-11 five cylinder radial engine on a pylon over the wing, it was finally placed ahead of the leading edge on steel tubes from the front wing spar and fed from four tanks in the central wing. There was a long, six seat cabin on either side of the centreline with the pilot in the forward portside seat. The large, triangular fin mounted a broad, round-topped rudder. Its central wing panel was rectangular in plan, with a steel tube structure including four spars and dural skinning. It had a chord of 5.0 m (16 ft 5 in) and a chord/thickness ratio of 14%. The outer panels, 82% of the span, were all-wood structures with dihedral and sweep on the leading edge only, giving an overall sweep of 16° at quarter-chord;. They decreased in thickness outwards from 14% to 7%, with 8° washout. Each wing carried three control surfaces. Near each tip, close behind and parallel to the leading edge there was a large, rectangular plan interceptor. These were operated differentially by pedals which also controlled the rudder and were used to make flat turns. Inboard of the interceptors, each outer panel trailing edge carried two broad-chord control surfaces that acted as both ailerons and elevators. The first flight was made on 14 September 1936. On this occasion the front seats of both cabins were equipped with dual controls; the pilots were V. A. Borodin and E. I. Schwartz. During this and subsequent flights, controlled turns proved difficult however the various control surfaces were combined. A long development programme yielded significant improvements bouwpapiertje, en maskingplakkertjes Een best wel forse doos, voor niet zoveel inhoud Dave |
Auteur: | david [ za 09 jan, 2021 0:24 am ] |
Berichttitel: | Re: Kharkiv KaAI-3 |
What the hell is this?? Twee bussen met vleugels.. Super cool kitje. Dat Mikro-Mir doet hele gave dingen de laatste tijd. |
Auteur: | Timmie [ za 09 jan, 2021 11:14 am ] |
Berichttitel: | Re: Kharkiv KaAI-3 |
hoi dave wat gaaf dat je dit malle gebakje gaat maken. Naar aanloop van deze BB en ik wat op het www aan het struinen was kwam ik deze ook tegen. als vliegtuig uit de juiste periode. Cool om te zien dat deze nu ook nog gebouwd gaat worden. grtz Arjan |
Auteur: | Saab 900 [ za 09 jan, 2021 15:49 pm ] |
Berichttitel: | Re: Kharkiv KaAI-3 |
Wat een leuk ding zeg, ik had er nog nooit van gehoord laat staan gezien. Veel plezier gewenst met de bouw. De prijs voor het origineelste model heb je in ieder geval al binnen als het aan mij ligt. |
Auteur: | Huib2 [ za 09 jan, 2021 16:07 pm ] |
Berichttitel: | Re: Kharkiv KaAI-3 |
Inderdaad, wat een gaaf toestel. En dat allemaal op één klein motortje. Heel leuk dat er ook civiel gebouwd wordt. |
Auteur: | Deef [ za 09 jan, 2021 21:25 pm ] |
Berichttitel: | Re: Kharkiv KaAI-3 |
Haha wat een cool ding! Leuk! |
Auteur: | dave the doctor [ zo 10 jan, 2021 10:33 am ] |
Berichttitel: | Re: Kharkiv KaAI-3 |
Dank voor jullie reacties mannen! Ik heb inmiddels de grote delen verlijmd. Dave |
Auteur: | Luuk_W [ zo 10 jan, 2021 10:40 am ] |
Berichttitel: | Re: Kharkiv KaAI-3 |
Haha wat een ding. Je zou dit maar op he af zien komen. Gr Luuk |
Auteur: | Huib2 [ zo 10 jan, 2021 13:36 pm ] |
Berichttitel: | Re: Kharkiv KaAI-3 |
Mooi. De vliegende vleugel. |
Auteur: | markie [ zo 10 jan, 2021 15:43 pm ] |
Berichttitel: | Re: Kharkiv KaAI-3 |
Past het allemaal een beetje Dave? Ken Micromir niet echt. |
Pagina 1 van 5 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |