Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 503 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45 ... 51  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 15 nov, 2021 16:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
T34-85
Tja, en dan is het tijd voor mijn laatste T34 in deze serie. Natuurlijk, ik zou nog eindeloos door kunnen gaan met allerlei subvarianten produceren, maar na een jaar alleen maar T34's bouwen is het ook wel weer eens mooi geweest.

T43
Maar voor mijn verhaal zet ik nog even een stapje terug. In de zomer van 1942, toen de ergste crisis aan het front voorbij was, gaf het Sovjet oppercommando opdracht voor de ontwikkeling van een nieuwe middelzware tank als opvolger van de T34. Deze tank moest de bepantsering van de zware KV1 tank combineren met de mobiliteit van de T34, en werd uitgerust met het standaard 76mm kanon waarmee deze beide tanks al uitgerust waren, en dat op dat moment nog prima voldeed voor het uitschakelen van de Duitse Panzer III's en IV's.

Afbeelding
T43 prototype

De nieuwe tank werd T43 gedoopt, naar het jaar waarin hij volgens planning operationeel zou moeten worden. Voordat de T43 echter op de pruductielijnen stond kwamen de eerste Duitse Tigertanks in het veld, en begon informatie binnen te sijpelen over de op handen zijnde productie van de Panther tanks. De bestaande Russische tanks boden geen afdoende antwoord op de Tiger en de Panther, en tot overmaat van ramp bood de op stapel staande T43 dat ook niet. De verdere ontwikkeling van deze tank werd daarom afgebroken. Wat nu?

T34-85
Het was de Sovjets duidelijk dat zij op zoek moesten naar een tankkanon dat de Tiger en Panther op flinke gevechtsafstanden (zeg 2000m) kon uitschakelen. Daarbij kwam men uit op het beproefde 85mm luchtdoelkanon, dat over een hoge mondingssnelheid, een vlakke kogelbaan en een geschikt kaliber beschikte. Het luchtdoelkanon was door zijn lange terugloop echter niet zonder meer geschikt voor inbouw in tanks. Bovendien was er geen tank beschikbaar die groot genoeg was om dit kanon in te plaatsen. En het ontwikkelen van een geheel nieuwe tank zou veel tijd kosten. En die was er niet. Hoe dit op te lossen?

Twee ingenieursbureaus gingen aan de slag met het 85mm kanon. Dat leidde in korte tijd tot een geschikt kanon, de DT-5. Die werd om te beginnen ingebouwd in de romp van het SU-122 gemechaniseerde geschut. Dat leverde een kloeke tankjager op, de SU-85, die met alle Duitse tanks het gevecht aan kon. Om dit kanon nu ook in een tank te plaatsen bedacht een slimme ingenieur het plan om de koepel van de T43 te gebruiken, die een stuk groter was dan die van de KV1 en de T34, en die op het onderstel van de T34 te plaatsen. Hierbij werd dus gebruik gemaakt van bestaande elementen: het 85mm luchtdoelkanon, de koepel van de T43, en de romp van de T34. Dit leverde een tank op met de mobiliteit en de betrouwbaarheid van de T34 die voldoende vuurkracht had om het tegen de nieuwste generaties Duitse tanks op te nemen. En hoewel deze nieuwe tank op het gebied van bepantsering wat achterbleef werd dat gedeeltelijk gecompenseerd door zijn goede mobiliteit.

Afbeelding
Vroege T34-85 model 1943 met DT-5 kanon.

De eerste T34-85's liepen begin 1944 van de lopende band. Ze zijn te herkennen aan de opgeboute kanonmantel, het iets kortere kanon en de ronde voorspatborden. Ondertussen werd er door het tweede ingenieursbureau ZiS met succes doorgewerkt aan een verbeterde versie van het 85mm kanon. Hiermee werd in 1944 een tweede verbeterde versie van de T34-85 uitgerust. Deze had het langere kanon, de afgeronde mantel en hoekige voorspatborden. Ook werd de koepel voor de commandant wat verder naar achter verplaatst om de radio in de toren te kunnen plaatsen. Deze tweede versie bleef met een paar minieme wijzigingen tot in 1945 in productie, en er werden tienduizenden exemplaren van gemaakt.

Afbeelding
T34-85 model 1945

De T34-85 was een ongekend succes. De tank vormde vanaf operatie Bagration in juni 1944 de ruggengraat van de Russische pantserdivisies en bleef tot in de jaren '50 de standaardtank van de Sovjetunie en zijn satellietstaten en bondgenoten. De productie ging zonder al te veel vernieuwingen door tot in 1969, en de T34-85 werd nog volop ingezet in de Koreaoorlog, de Vietnamoorlog en tal van conflicten in het Midden-Oosten en Afrika. De laatst bekende operationele inzet was in de Joegoslavische burgeroorlog in de jaren 1990.

Afbeelding
T34-85 in Noordvietnamese dienst.

Afbeelding
Uitgeschakelde Servische T34-85 in Kroatië in 1991.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 nov, 2021 16:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Fujimi 1/76 t34-85
Om de T34-85 te bouwen maak ik gebruik van dit oude kitje van Fujimi in schaal 1/76:

Afbeelding
Het doosje, kort geleden overgenomen van Barry (Wolf73). Fujimi staat alleen in kleine lettertjes op de zijkant. De boxart is trouwens interessant, omdat er op de achtergrond een Japanse tank te zien is. Dat plaatst dit plaatje in Mantsjoerije in augustus 1945, toen de Sovjets op de valreep nog aan de oorlog tegen Japan deelnamen.

Afbeelding
De inhoud van het doosje doet pijn aan je ogen. Mensenlief, wat een kleur groen!

Afbeelding
De tweede sprue, waar in plaats van Fujimi 'Science Treasury' op staat. Deze sprue is hetzelfde als in het kitje van de SU-85. Maar de gietkwaliteit lijkt wat minder.

Afbeelding
Twee vinylachtige dropveterrupsjes.

Afbeelding
En als klap op de vuurpijl een bijzonder fraai generiek stikkervelletje voor voertuigen uit alle landen! :lol:

Nou, hiermee ga ik dus aan de slag.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 nov, 2021 17:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Romp bouwen
Nou, meteen maar ff doorpakken. Dat kan ook, want ik heb op 6 november jl., tijdens de modelbouwdag in Hardegarijp, flink door kunnen bouwen aan dit modelletje.

Afbeelding
Eerst wat uitdrukpunten wegwerpen op de rompzijden. Boven moet nog. Onder al gedaan.

Afbeelding
Gaatjes geboord om het rooster uit de radiator te verwijderen.

Afbeelding
Nieuwe voorspatborden gemaakt, handgrepen van ijzerdraad toegevoegd, ophangbeugels voor de externe brandstoftanks van nietjes, zelf een boegmitrailleur gescratcht, en nog wat extra detail aangebracht aan de opbergkisten.

Afbeelding
Nog wat handgreepjes en de uitlaten vernieuwd en uitgeboord. Een stukje gaas onder de radiatoropening geplakt.

Nu verder met de toren.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 nov, 2021 19:52 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Nu heb ik dit alles voor mijn ogen zien gebeuren maar op de foto's ziet het er ook goed uit! Persoonlijk ben ik wel fan van dit soort afwijkende kleurtjes.


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 nov, 2021 20:03 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Hop, nog eentje.
De T34-max. Het meeste wat uit deze tank te halen viel.
Succes met dit schreeuwlelijk plastiek, al ben je weer aardig opgeschoten.
Weerom gedeukte spatborden, zie ik.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 nov, 2021 20:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Leuk het feest gaat verder…..! Je laat het er allemaal zo makkelijk uitzien Huib! Ik had graag jouw werk live gezien, maar helaas moeten er ook mensen op zaterdag werken! :evil:

Veel plezier en succes verder!

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 nov, 2021 22:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
The last but not the least! In dit, trouwens reeds zeer geslaagde, rijtje mocht de T34-85 natuurlijk niet ontbreken.
Mooie start alweer, Huib :brouw:

Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 nov, 2021 23:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Leuk dat je er nog een doet Huib.
De T-34/85 een echte robuuste alleskunner :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 nov, 2021 23:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ah, daar is 'Kermiet the frog' al. Enkelen hebben je 'live' bezig gezien en je kunstwerkjes op de tafel bewonderd in Hurdegaryp. Met die voorkennis, gaat ook dit wel goed komen.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 nov, 2021 11:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Huib2 schreef:
en er werden tienduizenden exemplaren van gemaakt.
Bizarre aantallen! :shock:

Mooi bezig Huib, al die schitterende aanpassingen weer. Waar maak je de spatborden van? Blik?
Misschien had je de overgebleven liggers van het radiatorrooster vanuit de binnenkant nog wat dunner kunnen schuren?

Niks dan lof hoor, dat weet je! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 503 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45 ... 51  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement