Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 6:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 503 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 51  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 27 jan, 2021 12:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Dank voor alle leuke reacties, heren!

Paul1970 schreef:
Toch een mooi resultaat wat je hebt bereikt Huib? Of had je het anders voor ogen?

Ja, ik had het anders voor ogen, maar vind dit ook mooi gelukt.

Paul1970 schreef:
En wederom een lid van de familie die wat kwijt geraakt is aan de modelbouw gekte van Huib...!, :lol: :lol:
Na de pen van de baas, potlood van zoonlief is nu mevrouw Huib haar haarlak kwijt....!
De spanning loopt op in huize Huib...!


:lol: :lol:
Ja, ze heeft het nog niet ontdekt. Maar ik doe al een paar dagen poeslief tegen haar, dus ze voelt wel nattigheid, maar weet nog niet waar ze het moet zoeken. :lol:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 jan, 2021 14:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
:lol: :lol: :lol:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 jan, 2021 16:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2816
Woonplaats: Leiderdorp
Een geloofwaardig resultaat. Mooi gedaan Huib!

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 jan, 2021 6:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Lekker hoor. Zo zie ik ze Graag!

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 jan, 2021 17:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Huib2 schreef:
... poeslief... ... nattigheid...


Hmmm.... Waar gaat dit heen?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jan, 2021 11:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Ik dacht al: waar blijft ie?
Dankjewel, René! :lol:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jan, 2021 11:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Rupsbandjes

Die dropveterrupsbandjes vind ik altijd één van de spannendste en moeilijkste onderdelen van zo'n ouderwets tankkitje. Je moet maar weer zien er wat acceptabels van te maken. En de zorgen waren weer terecht, deze keer. Ja, ik heb wel overwogen PE rupsbandjes aan te schaffen, maar ten eerste zijn die in 1/72 en dan is het spannend of het wel past. En ten tweede had ik ook niet zo'n zin om 120 (of zoiets) schakels te gaan zitten vouwen in deze schaal. OK, genoeg geluld. aan de slag:

Afbeelding[/url]
Eerst maar eens de wielen onder de romp gelijmd en zo goed mogelijk uitgelijnd mbv een geodriehoek.

Afbeelding
Zo, die staat. Mooi is dat gat tussen het tweede en het derde loopwiel. Dat zie je later ook weer terug bij zijn opvolger de T54/55.

Afbeelding
En dan de rupsjes. Even deze foto weer teruggehaald. Ze zijn van zwart kunststof, ik denk vinyl. Het voordeel is dat ze heel soepel, buigzaam en elastisch zijn. Niet zoals die stugge stijve rupsen die je ook wel ziet. Bij de Esci kit zal ik daar nog wel mee te maken krijgen. Maar het grote nadeel is: verf en lijm hebben er geen grip op. Alles valt er zo weer af! :roll: :evil:

Afbeelding
De volgende uitdaging was: hoe verf je rupsbanden van een tank die door de sneeuw rijdt? Mijn redenatie was: de sneeuw wordt in de profielen gedrukt, maar de contactoppervlakken zijn schoon en worden zelfs schoongeschuurd tot blank metaal. Dat heb ik geprobeerd na te bootsen door de rupsband aan deze zijde eerst wit te schilderen, en daarna de hooggelegen delen te drybrushen met panzergrijs en gun metal.

Afbeelding
De binnenzijde vond ik moeilijker, want die wordt enerzijds voortdurend schoongereden door de loopwielen, maar er komt natuurlijk ook voortdurend opstuivende sneeuw in. Daarom heb ik maar een vanalles wat benadering geprobeerd: eerst een laag roestbruin, dan drybrushen met gun metal en afgesloten door tamponeren met wit.
Een heel gekloot allemaal, want met het aanbrengen van de tweede laag poetste je eerste laag verf weer van het vinyl af.

Afbeelding
Daarna heb ik vlak boven het eerste en het laatste loopwiel een stukje ijzerdraad door de romp gestoken. Twee gaatjes boren, ijzerdraadje er doorheen pielen, op de juiste lengte afknippen en vastzetten met een drupje secondelijm. Die ijzerdraadjes dienen om de rupsband op de loopwielen te drukken. In werkelijkheid gebeurt dat door de zwaartekracht, maar bij de dropveterrupsbandjes moet dat altijd met enige dwang gebeuren, anders blijven ze bol staan tegen de spatborden.

Afbeelding
Daarna de rupsbandjes er zo voorzichtig mogelijk omgelegd. Wat een takkedingen zeg. De verf bladderde er in grote hoeveelheden vanaf, vooral rond de scherpe bochten bij het aandrijfwiel en het spanwiel. Dat zie je aan alle zwarte stukken op de foto. En bovendien is de sluiting van de rupsband van onacceptabele kwaliteit: er ontstaan grote spleten. Hoe dit nu weer op te lossen?

Afbeelding
Eerst heb ik het verfwerk op de rupsen weer hersteld met witte verf en wat drybrushen in donkergrijs en gun metal. Het sneeuwthema blijkt nu ook een blessing in disguise. Ik heb een papje gemaakt van witte plakkaatverf en tarwebloem (het leek wel brooddeeg) en daarmee de spleten in de rupsband dichtgeplamuurd. En dat heb ik weer gecamoufleerd door de hele rupsband, de spatborden, etc. te voorzien van klontjes van dit papje, dat aangekoekte sneeuw moet voorstellen. Inmiddels is het opgedroogd en keihard geworden.

Afbeelding
Zo staat ie d'r nu bij.

Afbeelding
Plaatje van de andere kant.

Bijna klaar nu. Op naar de laatste toevoegingen!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jan, 2021 11:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Nou dat heb je toch weer netjes opgelost Huib.

Dat is inderdaad een hekel punt die rupsbanden waar geen verf op hecht.
Ik heb dat ook gehad (en nog steeds) met een Challenger.

Ga je klontjes plakkaatlijm met bloem nog met verf behandelen, om later gele verkleuring tegen te gaan?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jan, 2021 14:01 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4451
Goed opgelost hoor, ziet er prima uit zo!


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jan, 2021 14:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Dankjewel Barry en DJ!

Wolf73 schreef:
Ga je klontjes plakkaatlijm met bloem nog met verf behandelen, om later gele verkleuring tegen te gaan?

Nee, was ik niet van plan. Ik heb jaren geleden ook eens sneeuw van tarwebloem gemaakt en dat is nog steeds wit! :lol:
Er zit ook witte verf door, dus ik denk dat het wel mee gaat vallen met verkleuren.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 503 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 51  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 89 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement