Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 6:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2020 15:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2763
Woonplaats: Dordrecht
"Soviet vignet"

Mijn bijdrage voor deze BB is er eentje waarvoor ik flink uit mijn comfortzone ga springen, met een aanloopje zeg maar.

Toen ik het onderwerp van deze BB las bedacht ik me dat ik nog wel wat kitjes op zolder had liggen die van toepassing zouden kunnen zijn.
En zo kwam ik beneden met het volgende stapeltje:

photo 527068

De tank leek me gelijk wel leuk om te gaan doen, zou mijn eerste tankje ooit worden. De rest dan maar weer terug naar zolder?
of misschien proberen het een en ander te combineren? Laat ik eerst even door de kitjes heen lopen.


JS-2 (IS-2) Stalin

Aantrekkelijke box-art, met op de achtergrond de Brandenburger Tor (dat sprak gelijk tot de verbeelding):

photo 527060

Origineel zaten er in het kitje twee tanks. Eén hiervan is een zogenaamde "fast assembly" versie, deze heb ik al een keer weggegeven.
De overgebleven tank is samen te stellen uit drie sprues:

photo 527059

Ik vind het zelf aardig gedetailleerd, iets minder dan de IS-2 van Revell waar markie mee aan de slag gaat volgens mij, maar valt me zeker niet tegen:

photo 527061

Meer info verwijs ik jullie naar het topic van markie, die heeft een mooi allesomvattend stukje gepost.
Later zal ik ook nog wel wat verder ingaan op de te maken versie enz.


ZIS3 AT Gun

photo 527062

Met "servants", niet te vergeten! En met de simpelste bouwbeschrijving die ik ooit onder ogen gehad heb:

photo 527064

Het detail valt me ook hier weer niet tegen, maar ik heb nog geen idee of het accuraat is ofzo, dus misschien kom ik er nog op terug.. :wink:
Twee sprues, er zijn er dan ook twee te maken:

photo 527063

Wat opvalt is dat de servants vooral in aanvallende houding zijn.


"Russian Infantry"

Hier had ik dus twee doosjes van op zolder liggen, eentje van Italeri, en eentje van Preiser.
De italeri bevat twee spreus waarbij de infanteristen ook in vrijwel aanvallende houdingen te zien zijn:

photo 527066

De Preiser daarentegen, bevinden zich in een iets relaxtere positie. Nou ja, als ze eenmaal samengesteld zijn dan:

photo 527067


Berlijn?

Maar hoe ga ik het dan samenbrengen? Eerst dacht ik dat het wel erg leuk zou zijn als de ZIS3 achter de IS-2 zou hangen en dan met wat infanterie er op over een een weggetje laten rijden, onderweg naar bijvoorbeeld Berlijn.
Maar bij mijn zoektocht naar referentiemateriaal kwam ik eigenlijk geen foto's tegen van de IS-2 met iets er achter, wel van bijvoorbeeld de T-35 of van de T-70. Dus was het waarschijnlijk was het überhaupt niet mogelijk een ZIS-3 achter een IS-2 te hangen?

Wel stuitte ik op onderstaande foto welke eigenlijk gelijk mijn volle interesse had:

photo 527303
Bron: ww2images.blogspot.com

Deze sfeer, waarschijnlijk kort na de inname van Berlijn, waarbij de troepen zich aan het verplaatsen zijn. Het is geen IS-2, maar naar mijn idee zou het er ook één geweest kunnen zijn.
De ZIS-3 die gepasseerd wordt, hangt, als je goed kijkt is het net te zien, achter twee paarden. Dat is ook nog wel leuk aangezien er ook paarden in het Italeri Infantery doosje zitten!

Nu kwam ik dezelfde mannen met ZIS-3 tegen in Vienna, bovenstaande afbeelding betreft dus volgens de bron ook een compositiefoto, maar het gaat om het idee... :mrgreen:

Mijn gedachte is nu dus een stukje straat met puin, misschien nog een straatnaambordje welke verwijst naar Berlijn, waarbij een IS-2 met infanteristen er op, een ZIS-3, welke achter twee paarden hangt, passeert.
Nu zie ik bij referentiemateriaal meestal wel achter de paarden eerst nog een "limber" hangen en dan pas het geschut. zo ook bij de foto hierboven. Ik zal nog even verder moeten zoeken of dit ook echt altijd was/moest.
Zo'n limber heb ik er niet bij in mijn kit, maar valt wellicht wel te scratchen of iets dergelijks. Uiteraard moet ik ook nog even bekijken of uniformen e.d. allemaal wel passend in het tijdsbeeld zijn.


En nu wachten(?)

Nou ja wachten... 1 januari is al erg dichtbij! Zoals al eerder gezegd treed ik met dit projectje aardig buiten mijn comfortzone. Het heeft natuurlijk met heel veel te maken, behalve met vliegtuigen.
Ik ben dan ook van plan lekker vliegtuigjes te blijven bouwen en dit als een soort achtergrondprojectje door te laten lopen. En dan zien we wel waar het schip zinkt.. :lol:

Ondertussen wordt het vooral veel referentiemateriaal en informatie vergaren. En lekker een beetje brainstormen wellicht over materiaal, informatie en ideeën die mijn Buddies (jullie dus :wink: ) aanbrengen.
En uiteraard genieten van alle andere bouwverslagen die in deze BB geplaatst gaan worden!

Veel plezier iedereen!

до свидания!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2020 15:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2786
Leuk, Deef. mooie bijdrage.

_________________
Nu op de werkbank:
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2020 16:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Hee Davy is ook gestart met zijn diorama, ik ben benieuwd hoe je dit aan gaat pakken, bij deze komt tenslotte geen mooi water en zand kijken, maar puin, vuiligheid en ellende. Leuk :)
Mijn tank lijkt inderdaad wel iets scherper gegoten zo op het oog, maar dat hoeft niets uit te maken. Had die van jou ook al eens opgezocht namelijk en ook jou IS-2 is niet heel erg oud volgens mij.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2020 17:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Leuke bijdrage en wel ambitieus! Ik heb altijd veel bewondering voor mensen die diorama's bouwen, zelf heb ik me daar nog nooit aan gewaagd (maar bouw ook voornamelijk en het liefst vliegtuigen).
Succes!

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2020 17:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Leuk om te zien al deze goede intro’s! Ook grappig dat er veel vliegtuig bouwers zich aan andere zaken gaan wagen! Mocht je nog paarden nodig hebben, ik heb hetzelfde setje liggen, waarvan er eentje al wel in de verf zit. Verder doe ik er niks mee, dus geef gerust een digitale gil.
Alvast succes met dit flinke project!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2020 19:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 193
Leuke groep items.
De ZIS 3 AT Gun with Servants is een erg mooie set. Deze staat ook nog op mijn lijstje om aan te schaffen.

De ESCI / Italeri Russian Soldiers liggen bij mij ook klaar voor de BB. Van de 3 oude soft plastic Russische sets; Airfix / Atlantic / ESCI is deze set veruit het beste. Gebruik een scherp mesje voor het verwijderen van de flash. Eigenlijk een mesje dat je niet eerder hebt gebruikt voor hard plastic.

Veel plezier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2020 19:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Gaaf idee zeg.

Voor wat betreft het kanon achter de tank. Dat je daar geen foto's van kunt vinden wil nog niet zeggen dat dit niet mogelijk was. De strijd was gestreden en dus moest alles weer mee terug. Ik kan me best voorstellen dat men gebruikte wat voorhanden was. Was iemand van ons erbij dan? Ik zou zeggen: Lekker doen.

In plaats van een leuke straatnaam, wellicht zoiets?
Afbeelding
(bron: https://www.tracesofwar.nl/themes/180/WO2-bezienswaardigheden-in-Berlijn.htm)

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 dec, 2020 11:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2763
Woonplaats: Dordrecht
Leuk om te lezen dat het in de smaak valt!

markie schreef:
Mijn tank lijkt inderdaad wel iets scherper gegoten zo op het oog, maar dat hoeft niets uit te maken. Had die van jou ook al eens opgezocht namelijk en ook jou IS-2 is niet heel erg oud volgens mij.
Wat ik al zag was dat bij jou de motorkoelingsleuven(?) mooi opengewerkt zijn, terwijl dat bij mij gewoon dicht is. Zo kan ik mooi wat eventuele aanpassinkjes afkijken :wink:
Die van mij is uit 2006, toch al weer bijna 15 jaar oud, ook al klinkt het nog niet zo ver terug!

Marco2591 schreef:
Mocht je nog paarden nodig hebben, ik heb hetzelfde setje liggen,
Ow die houd ik zeker even in mijn achterhoofd!! Dankje! Wellicht kom ik er later nog op terug :brouw:

RN.VV schreef:
De ZIS 3 AT Gun with Servants is een erg mooie set. Deze staat ook nog op mijn lijstje om aan te schaffen.

De ESCI / Italeri Russian Soldiers liggen bij mij ook klaar voor de BB. Van de 3 oude soft plastic Russische sets; Airfix / Atlantic / ESCI is deze set veruit het beste. Gebruik een scherp mesje voor het verwijderen van de flash. Eigenlijk een mesje dat je niet eerder hebt gebruikt voor hard plastic.
Kijk dat is fijn om te lezen, ik heb zelf niet zo veel ervaring met dit spul dus ook weinig vergelijkingsmateriaal. Bedankt voor je tips ook!

tsjopper bob schreef:
Dat je daar geen foto's van kunt vinden wil nog niet zeggen dat dit niet mogelijk was.
Nee dat is ook mijn eerste gedachte. alleen vraag ik me af of het ook echt fysiek mogelijk was. Had de IS-2 achterop wel iets waar iets aan vast gemaakt kon worden? Of ging dat dan echt "houtje touwtje" met wat kettingen ofzo? Daar zou ik dan graag wat referentiemateriaal van vinden, maar ik heb nog even :wink:
En zo'n soort bord zou ook wel echt gaaf zijn ja! Al is deze wel weer van een flinke tijd ná de inname van Berlijn denk ik? Mijn bedoeling is om echt een tijdszone van kort na de overwinning te pakken.

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 dec, 2020 12:45 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5052
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat een geweldig idee Deef! Wel een hele klus....
Maar wat me vooral interesseert is die compositiefoto. Manipuleren van beelden (en dus van de waarheid) voor propagandadoeleinden: daar waren de Sovjets meesters in. Alleen al daarom zou ik die foto als uitgangspunt willen nemen, met een passende titel. Dat doet (durft) nou eens niemand! Belangrijk is dat een dio een verhaal vertelt.
Mooi dat je die Preiserfiguurtjes hebt: daar is bijna niet aan tekomen tegen een redelijke prijs...
Succes,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 dec, 2020 12:58 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5052
Woonplaats: IJsselstein UT
Saab 900 schreef:
Leuke bijdrage en wel ambitieus! Ik heb altijd veel bewondering voor mensen die diorama's bouwen, zelf heb ik me daar nog nooit aan gewaagd (maar bouw ook voornamelijk en het liefst vliegtuigen).
Succes!


Ik zou het avontuur toch maar eens aangaan, Saab. Gewoon durven, gewoon proberen! Of het nou gaat om vignettes of diorama's. Heb ik ook gedaan. Dit is mijn tweede dio.

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op vr 25 dec, 2020 16:12 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement