Dankjewel voor jullie reacties.
Als Huib benoemde heeft de YAK met sommige onderdelen inderdaad. gelijkenis met een P-51 Mustang.
En soms zie ik er ook wel de lijnen van een Me-262 in, (kijk maar eens naar de foto's helemaal onderaan deze post).
Een r(Y)a(K)tjetoe, echter ook met een sterk eigen uiterlijk.
David inderdaad. de Pe en Resin part's zijn dankbare toevoegingen.
De canopy blijkt van heel dichtbij toch wel enige vertroebeling te geven.
Maar dat kan ook mijn eigen fout zijn geweest. Ik heb deze ondergedompeld in een oud potje P-plus.
En ondanks beoogde zorgvuldigheid, kan dat wel eens de veroorzaker van enige vertroebeling in transparantie zijn geweest.
Effin, hieronder het fotoverslag met de laatste vorderingen van de bouw.
Een primerlaag en montage van de wielen waarbij het neuswiel bestaat uit scratchbouw.
Omdat de Tamiya polijst-tube succesvol "verstoppetje speelde" heb ik maar met tandpasta zitten knoeien.
Maskeerwerk van de canopy.
Neuswiel montage poging met inmiddels wiel nummer drie.
Deze keer van een Heller Alouette III kit.
De foto voor controle maatvoering en de looks. Het messing is in het rode wieltje geboord.
En dan eindelijk..
kunnen we aanvangen met het airbruschen
Dunne laagjes opbouwen met Mr finishing surfacer 1500. Het rode neuswieltje is hiervoor verwijderd, die zat nog los.
De manier van vasthouden beviel niet. Het lijkt me beter om de wielen straks te monteren en het model daarop laten rusten.
Een paar bijwerkvlekjes van de Noratlas moesten ook weer van een laagje Surfacer worden voorzien. Die ging dusch meteen mee.
En dus een mooie gelegenheid voor een vergelijking. beide zijn schaal 1/72. 
Normaliter breng ik de wielen in een veel later stadium aan . Nu doe ik dat eerder.
Beschadiging van metaalverf in de laatste bouwfase wordt hiermee voorkomen hoop ik.
Tijdens het droogproces kan het model dan op zijn wielen rusten.
Voor de verder detaillering van het neuswiel heb ik gebruik gemaakt van onderstaande video:
klik, klik klikker de klik klik-klak:
https://youtu.be/U6jibQcMnBU
Toevoegingen aan neuswiel draagconstructie van een messing bus, styreen rod en styreen plaatje. Al is die laatste niet echt meer zichtbaar.
In één geheel verlijmd, gevijld & gescheurd
De velgen zijn in een groene kleur gespoten. Vervolgens is de band met de hand geschilderd.
Voor nu is het doel "een strak velg-band kleur overgang". Omdat dit, tijdens de fragiele eindfase moeilijk bereikbaar is.
Natuurlijk moet het loopvlak later nog wel een laagje krijgen. Maar dat gaat makkelijker.
En mogelijk vijlen we straks nog wat van het loopvlak voor een optisch gewicht effect.
En met deze serie foto's eindigt de update.
(De camera had wel een beetje moeite met het contrast.)
bedankt voor het kijken.




Wordt vervolgt.