Modelbrouwers.nl modelbouw
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/

Amodel 1:72 KASKR-2 (KACKP-2) - KLAAR
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=288&t=53503
Pagina 1 van 15

Auteur:  tsjopper bob [ vr 18 dec, 2020 0:22 am ]
Berichttitel:  Amodel 1:72 KASKR-2 (KACKP-2) - KLAAR

Ook ik trap af. Na 2 Japanse vliegtuigen, maar weer eens een helikopter, nou ja helikopter, gyrocopter of auto-gyro.

Ik heb al eens wat autogyro's gebouwd:

Hafner rotachute Mk.III (Fly models)
photo 365242
Cagi A-6 V-tail (Kora)
photo 182152
Cierva C.30 (Azur)
photo 281850

Maar nu ga ik voor een 1:72 KaSkr-2 (op zijn Russisch KACKP-2) van Amodel. Een 'short-run' kit en een uitdagend model.

photo 526670

Wat info, vrij vertaald en samengeraapt van diverse websites, voornamelijk wikipedia en Aviastar.org.

KaSkr staat voor de vliegtuigbouwers/helikopterbouwers Kamov / Skrzhinskii.
--> Kamov (Russisch: Фирма Камов, Firma Kamow) is een Russische helikopterbouwer. Nikolai Il'yich Kamov begon met het bouwen van zijn eerste rotorvliegtuig in 1929, samen met N.K. Skrzhinskii. Tot aan de jaren 40 bouwden ze meerdere autogiro's, waaronder de A-7-3, de enige bewapende die ook ooit oorlog zou meemaken. Sindsdien heeft Kamov (met fabrikantaanduiding Ka) zich gespecialiseerd in compacte helikopter met een coaxiaal rotorontwerp, geschikt voor maritieme operaties en high-speedoperaties. Kamov is in 2006 gefuseerd met Mil en Rostvertol tot Oboronprom. De naam Kamov is gebleven, maar overlappende productielijnen zijn afgestoten.
--> Over Skrzhinskii is geen informatie beschikbaar.

Het ontwerp van de KaSkr-1, de autogyro 'Krasnyi Inzhyener', is gebaseerd op een Cierva C.8, en tegelijkertijd gebruikmakend van de romp, het landingsgestel en de meeste besturingselementen van de Avro 504 (U-1).

De Cierva C.8 (bron wikipedia)
photo 526672

De Avro 504 (bron wikimedia)
photo 526669

De KaSkr-1 (bron wikemedia)
photo 526668

De KaSkr-1 had een originele 4 bladige rotor, smalle vleugels en enkele andere onderdele. De eerste test op de grond was op 1 september 1929. De rotor begon te draaien (bij een autogyro wordt de rotor niet aangedreven door de motor, maar een duw- of trekmotor zorgt voor voorwaartse snelheid waardoor de rotorbladen gaan draaien en zo lift genereren, hulpvleugels zorgen voor extra lift) maar het besturinsgsysteem was niet effectief waardoor het moest worden aangepast. Het staartvlak werd groter gemaakt, vervolgens zorgde torsie van de motor/propellor voor problemen, opgelost door 8 kg te hangen onder de rechter vleugeluiteinde. Testpiloot I.V.Mikheyev was niet in staat om het toestel in de lucht te krijgen doordat de motor te weinig kracht had. Het toestel is later opnieuw gebouwd als KaSkr-2. De 100 pk M-2 motor werd vervangen door een 230 pk M-2 Gnome-Le Rhone Titan motor. Verder nog wat kleine veranderingen, waaronder een iets ander staartvlak.

De KaSkr-2 vloog voor het eerst in 1930 op 'Moscow Aerodrome'. Er is één foto waarop de KaSkr-2 te zien is op ski's in de winter van 1930/1931. Piloot D.A.Koshits vloog de KaSkr-2 bij 90 gebeurtenissen aan het eind van 1931.

Technische gegevens voor de KaSkr-2:
Motor: Gnome-Rhone Titan 5-cylinder (168 kW / 230 pk)
Rotordiameter: 12 meter
Lengte: 9 meter (volgens de kit 9,3 meter)
Spanwijdte: 8,0 meter
Maximaal gewicht: 1100 kg, minimaal 865 kg (volgens de kit startgewicht 950 kg)
Maximum snelheid: 110 km/h
Plafond: 450 meter
Vliegduur: 28 minuten

Dan de inhoud van de kit:
3 sprues wit plastic en in een klein zakje een transparante sprue met 2 kleine glaasjes. Ik heb me enigszins ingelezen in het verslag van Markie, die heeft in een grijs verleden deze ook eens gebouwd. Wellicht is hij in staat om hier enkele foto's te posten.
photo 526671

Hier en daar is wat flash te bespeuren.
photo 526674

De handleiding bestaat uit een tweezijdig bedrukt velletje waarin in 4 stappen wordt uitgelegd hoe de losse delen transformeren in een heus model. Kleuren worden aangegeven in Humbrol. Er wordt één kleurenschema gegeven, welke ik gewoon aan ga houden. Informatie is sumier, dus ga ik er een beetje vanuit dat dit dicht bij de werkelijkheid zal ziten.
photo 526673

photo 526675

Enige uitdaging zit er wel in. Net als bij veel WO.1 vliegtuigen is ook hier rigging noodzakelijk. Met name bij de rotorbladen en bij het landingsgestel. Na al het scratchwerk aan beide Zero's, ga ik deze eens lekker RUDD bouwen (hoop ik).

René

Auteur:  Lt D [ vr 18 dec, 2020 1:55 am ]
Berichttitel:  Re: Amodel 1:72 KASKR-2 (KACKP-2)

Afgaand op je voorgaande realisaties zit hier iets uniek aan te komen. Niet echt een helikopter en net geen vliegtuig ... bijzonder!

Lijkt me een klein model.

Succes!

Gr
Thiery

Auteur:  markie [ vr 18 dec, 2020 8:01 am ]
Berichttitel:  Re: Amodel 1:72 KASKR-2 (KACKP-2)

Succes met dit geval René, ik heb er hele slechte herinneringen aan, heb hem jaren geleden gebouwd inderdaad, toen ik nog niet echt met evergreen en andere zaken bezig was en als het wat leek, dan leek het wat zeg maar. Maar wat ik me er nog wel van kan herinneren is dat het plastic vreselijk broos was en daardoor ook lastig schoon te maken. Er braken veel onderdelen etc. Dus ik zou zeggen, doe voorzichtig en doe je best.
Ik zal binnenkort wat foto's van mijn oude beestje plaatsen.

Auteur:  tsjopper bob [ vr 18 dec, 2020 13:57 pm ]
Berichttitel:  Re: Amodel 1:72 KASKR-2 (KACKP-2)

Kom maar op met die foto's Mark.

Lt D schreef:
Lijkt me een klein model

Volgens de kit is de spanwijdte 111 mm en de lengte 129 mm. Dus redelijk vergelijkbaar met menig vliegtuig.

Die Rotachute was pas klein
photo 365239

René

Auteur:  Huib2 [ vr 18 dec, 2020 15:54 pm ]
Berichttitel:  Re: Amodel 1:72 KASKR-2 (KACKP-2)

Leuk kitje, René. Veel flash inderdaad, en vast wel wat problemen met de pasvorm.

Auteur:  tsjopper bob [ vr 18 dec, 2020 20:03 pm ]
Berichttitel:  Re: Amodel 1:72 KASKR-2 (KACKP-2)

Ik ben al met wat voorwerk bezig. Mark had problemen met het verlijmen van met name de rotorbladen. Ik ben nu even aan het testen of ik met mijn gangbare modelbouwlijm (Revell) 2 stukken sprue aan elkaar kan lijmen.

Verder was de romp gebaseerd op de Avro 504. Referentiefoto's van deze autogiro zijn er niet, dus heb ik even gekeken bij dit vliegtuig. Daar zitten wel wat cockpitfoto's bij welke ik als referentie kan gaan gebruiken. Uiteraard is het besturingssysteem iets anders - in plaats van het bewegen van de roeren, wordt bij een auto de hoofdrotor bewogen waardoor het toestel te besturen is.

René

Auteur:  tsjopper bob [ vr 18 dec, 2020 20:24 pm ]
Berichttitel:  Re: Amodel 1:72 KASKR-2 (KACKP-2)

Voor wie niet weet wat een autogiro is en/of kan:




Geschiedenis van Juan de la Cierva.
https://www.youtube.com/watch?v=PbalOh4smnM&feature=emb_logo

René

Auteur:  Deef [ vr 18 dec, 2020 22:01 pm ]
Berichttitel:  Re: Amodel 1:72 KASKR-2 (KACKP-2)

Bedankt voor de filmpjes René!
En veel plezier met deze!

Auteur:  Saab 900 [ za 19 dec, 2020 14:51 pm ]
Berichttitel:  Re: Amodel 1:72 KASKR-2 (KACKP-2)

Een mooie uitdaging René. Maar dat is jou wel toevertrouwd.

Auteur:  reteip9 [ za 19 dec, 2020 20:11 pm ]
Berichttitel:  Re: Amodel 1:72 KASKR-2 (KACKP-2)

Wat een maf ding heb je weer opgetrommeld Rene :brouw:
Als ik niet beter wist zou ik zeggen dat een verzinsel was uit een of andere steampunk :lol:
Ik ben benieuwd naar deze

Pagina 1 van 15 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/