Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 7:12 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 17 jan, 2021 8:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooi uitlijnwerk ook allemaal!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jan, 2021 15:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Zo, nachtje verder en het onderstel is mooi opgedroogd, daar kan ik verder mee. Maar eerst aanpassingen aan de staart.

Ik wil graag bedieningskabels aanbrengen naar de diverse roeren. De kabels naar het hoogteroer komen ergens halverwege uit de romp. Om ervoor te zorgen dat de gaten een beetje in lijn zitten, heb ik rondom de romp een dun strookje tape gewikkeld. Door gaatjes in het tape te boren, kan er nooit heel veel verschil in zitten. Ik kwam er echter achter dat de primer niet goed hechte, dus het meerendeel weer verwijderd met alcohol en schuurpapier. Na het boren van de gaatjes (0,7 mm boortje) heb ik met een scherp mesje nog wat keepjes gemaakt in de romp om de draden wat vloeiender uit de romp te laten steken. In het echt was het doek en hier is het 1 mm plastic.
photo 529624

De kabels lopen vanuit de romp naar 'turnbuckles', deze zijn reeds meegegoten door Amodel. Ik ben daar echter niet tevreden mee, ze mogen best wat groter. a) Omdat uit referentiefoto's blijkt (qua romp kijk ik veel naar referentiefoto's van de Avro 504, aangezien voor de KASKR de romp hiervan gebruikt is) dat de 'turnbuckles' best groot zijn en b) om te voorkomen dat de draden tegen de achtervleugel aan komen. Ik heb nieuwe 'turnbuckles' gemaakt uit 0,25 mm dik styreen, 2 mm hoog. De oude worden afgesneden en de nieuwe worden op dezelfde plaats weer aangebracht.
photo 529626

Vervolgens worden de achtervleugels ondersteund door schoren. Amodel heeft daarvoor 1 á 1,2 mm dik staafmateriaal bedacht. Omgerekend is dat 7,2 á 8,6 cm dikke buis. Dat leek mij wat overdereven, dus heb ik ze vervangen door 0,5 mm staf (in het echt 3,6 cm, dat is wat meer in verhouding). De voorste staven zijn korte stukjes, de achterste is gemaakt door één lengte met een lichte knik erin. De versie van Amodel is ook veel te hoog, ik schat wel zo'n 4 á 5 mm verschil met de sponning waarin deze moet worden vastgelijmd. Het mag allemaal wel wat subtieler.

photo 529625

photo 529627

De staven van Amodel liggen inmiddels in het grote archief. Ik wil ze niet eens als scratchmateriaal bewaren, kant-en-klare ronde staaf is veel beter, Het richtingsroer ligt er nog los achter. Ook daaraan moeten nog 'turnbuckles' gemaakt worden.
photo 529628

Eerlijk gezegd vind ik deze fase het leukste van de modelbouw, lekker pielen op de vierkante millimeter.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jan, 2021 15:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Slimme oplossing. Ziet er ook stukken mooier uit!

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jan, 2021 15:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Mooie oplossingen René en het ziet er inderdaad stukken beter uit!

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jan, 2021 17:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Hahaha nee zulke onderdelen wil je nooit meer in je handen hebben inderdaad :lol:
Mooie vervanging!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jan, 2021 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 27 dec, 2016 18:05 pm
Berichten: 91
Die scoren zien er nu inderdaad veel beter uit!
Ben nieuwsgierig geworden naar de besturingskabels straks.

_________________
Brouwsels:
DOING- Nord 2501 Noratlas https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=53533
DONE - F9F-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=125&t=54837&p=1067583#p1067583


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 jan, 2021 9:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Dit ziet er al een stuk beter uit dan mijn bouwsel uit lang vervlogen tijden René.
Respect voor je priegelwerk.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 jan, 2021 11:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Mooie (toegelichte) vorderingen René.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 jan, 2021 18:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Mooie verbeteringen, René.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2021 23:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Dank

Met de naderende lock-down maar even geoefend en niet naar buiten geweest vanavond. Daardoor kon ik: modelbouwen, muziek-dvd beluisteren (en met een scheef oog zien, vandaag Bruce Springsteen 1978-2000 - alle videoclips / UB-40 the ultimate collection) en lezen - De Hobbit van Tolkien (heb net de 'Silmarillion' en 'Nagelaten Vertellingen' uit en als ik de Hobbit uit heb ga ik door met 'In de ban van de ring'). Maar we dwalen af.

De staart (Richtingsroer) moest ook nog voorzien worden van turnbuckles. Ik heb een klein staafje (0,5 mm) in de romp gelijmd welke ook in de staart komt voor iets meer stevigheid.
photo 529925

Vervolgens de onderzijde nog eens goed schoongemaakt en voor een kleur voorzien. Amodel schrijft Humbrol 65 voor (light blue / aircraft blue) --> omgenummerd naar Vallejo air geeft me 71046 (pale blue grey). Dat laat ik even lekker drogen voordat ik me ga wagen aan het rood.
photo 529924

photo 529923

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement