Zo, nachtje verder en het onderstel is mooi opgedroogd, daar kan ik verder mee. Maar eerst aanpassingen aan de staart.
Ik wil graag bedieningskabels aanbrengen naar de diverse roeren. De kabels naar het hoogteroer komen ergens halverwege uit de romp. Om ervoor te zorgen dat de gaten een beetje in lijn zitten, heb ik rondom de romp een dun strookje tape gewikkeld. Door gaatjes in het tape te boren, kan er nooit heel veel verschil in zitten. Ik kwam er echter achter dat de primer niet goed hechte, dus het meerendeel weer verwijderd met alcohol en schuurpapier. Na het boren van de gaatjes (0,7 mm boortje) heb ik met een scherp mesje nog wat keepjes gemaakt in de romp om de draden wat vloeiender uit de romp te laten steken. In het echt was het doek en hier is het 1 mm plastic.
De kabels lopen vanuit de romp naar 'turnbuckles', deze zijn reeds meegegoten door Amodel. Ik ben daar echter niet tevreden mee, ze mogen best wat groter. a) Omdat uit referentiefoto's blijkt (qua romp kijk ik veel naar referentiefoto's van de Avro 504, aangezien voor de KASKR de romp hiervan gebruikt is) dat de 'turnbuckles' best groot zijn en b) om te voorkomen dat de draden tegen de achtervleugel aan komen. Ik heb nieuwe 'turnbuckles' gemaakt uit 0,25 mm dik styreen, 2 mm hoog. De oude worden afgesneden en de nieuwe worden op dezelfde plaats weer aangebracht.
Vervolgens worden de achtervleugels ondersteund door schoren. Amodel heeft daarvoor 1 á 1,2 mm dik staafmateriaal bedacht. Omgerekend is dat 7,2 á 8,6 cm dikke buis. Dat leek mij wat overdereven, dus heb ik ze vervangen door 0,5 mm staf (in het echt 3,6 cm, dat is wat meer in verhouding). De voorste staven zijn korte stukjes, de achterste is gemaakt door één lengte met een lichte knik erin. De versie van Amodel is ook veel te hoog, ik schat wel zo'n 4 á 5 mm verschil met de sponning waarin deze moet worden vastgelijmd. Het mag allemaal wel wat subtieler.
De staven van Amodel liggen inmiddels in het grote archief. Ik wil ze niet eens als scratchmateriaal bewaren, kant-en-klare ronde staaf is veel beter, Het richtingsroer ligt er nog los achter. Ook daaraan moeten nog 'turnbuckles' gemaakt worden.
Eerlijk gezegd vind ik deze fase het leukste van de modelbouw, lekker pielen op de vierkante millimeter.
René