Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 0:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2021 22:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Tja, als een turbo van stapel en dan wordt je ingehaald door de harde realiteit. Door omstandigheden heb ik vorige week even wat anders aan mijn hoofd gehad. Dat is nu voorbij, dus we kunnen deze weer oppakken.

Als eerste heb ik de riempjes vastgelijmd op de stoelen en op het uiteinde een stipje zilver om gespen en riempjes te suggereren. Daarna kon de romp dicht.

Bij een eerdere dry-fit, bleek de romp erg krom:
photo 528186

De lijmoppervlakken heb ik ingesmeerd met dikke lijm uit een tube. Vervolgens beide romphelften tegen elkaar aan gedrukt en goed vastgeklemd en dit 24 laten drogen.
Waarom dikke lijm?
a) De lijm droogt veel minder snel waardoor je langer de tijd hebt om de beide delen tegen elkaar aan te drukken (doe ik altijd bij grote lijmoppervlakken, vluchtige lijm is te snel droog waardoor het niet meer lijmt). Een alternatief is eerst klemmen en dan zeer dunne lijm aanbrengen wat werkt op het capillaire principe (kruipt in de lijmnaad).
b) De dikke lijm vult kleine oneffenheden waardoor er minder geplamuurd hoeft te worden.

photo 529361

Na het uitpakken bleek nog wel wat schuur en vulwerk. Eerst de lijmnaad maar wegsnijden om te kijken waar het meeste bijgewerkt moet worden. De bovenzijde lijkt redelijk, de onderzijde (gelukkig) verdiend meer aandacht, maar dat moet nog. Hieronder de dry-fit met de motor. Beide ski's liggen klaar.
photo 529360

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2021 23:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Die is mooi recht gekomen. Misschien niet de meest voor de hand liggende methode,
maar het heeft wel mooi gewerkt :brouw:

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 jan, 2021 23:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Tja, daar waar jij de onderdeeltjes zo vast kunt klikken, is hier enige dwingende kracht nodig. Maar dat is voor Amodel volgens mij redelijk normaal en niet iets waar ik nu nog wakker van lig.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 jan, 2021 11:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2808
Ziet er netjes uit René.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 jan, 2021 14:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Best dikke slofjes, onder dat iele rompje.
Ik zie in de bouwbeschrijving dat het onderstel ook best dun uitgevoerd is.
Dat wordt oppassen in de eindfase met de laatste montage.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 jan, 2021 16:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Mooi werk René.
Zoals je nu de romp zo ziet liggen, zie de WWI vliegtuigrompgelijkenis goed terug.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 jan, 2021 13:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Goed bezig René :brouw:

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 jan, 2021 21:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
david schreef:
Ik zie in de bouwbeschrijving dat het onderstel ook best dun uitgevoerd is. Dat wordt oppassen in de eindfase met de laatste montage.

Klopt, dat veersysteem van de vleugel naar die dikke sloffen is een erg iele constructie. En dan moet er ook nog wat met draden aangebracht worden. Dat wordt inderdaad erg oppassen.

Het is wel een kit om goed de kop bij te houden, ik hoop dat alles zonder grote problemen gaat.

Progressie:
De vleugels moeten onder een lichte hoek ten opzichte van de romp aangebracht worden. Ik heb de ski's even gebruikt om ze een lichte knik te laten maken. Zo lijkt het net een toestel uit de star trek / star wars serie.
photo 529594

Ik heb eerst de vleugels gedaan omdat ik ruzie had met de beide schoorconstructies. Het probleem was de voorgeboorde gaatjes, deze komen niet overeen met de lengte van de schoren. De schoren moet uiteindelijk een driehoek worden met 1 aansluiting op de vleugel en er gaan 2 poten naar de romp. De gaatjes in de romp waren wel goed, maar die in de vleugel niet. Bovendien liep het paspennetje in het verlengde van de schoor en het gaatje was haaks in de vleugel. De paspen zou dus nooit in het gaatje passen. Ik heb die paspen dan ook afgeknipt en het uiteinde van de schoren iets schuin gevijld. Na verlijmen heb ik van boven naar beneden een gaatje door-en-door geboord en hier een staafje styreen in gelijmd om er een nog steviger geheel van te maken.
photo 529593

De bovenzijde van de romp was op een klein stukje na mooi glad. In dit naadje heb ik een staafje styreen gelijmd met flink wat lijm. De onderzijde mankeerde meer aan, er is verschil in hoogte tussen beide romphelften. Ik heb dat opgelost door de onderzijde goed in te smeren met lijm en er een strookje styreen tegen aan gelijmd van 0.13 mm.
photo 529595

Na een nachtje drogen heb ik één en ander flink onderhanden genomen met vijl, schuurpapier en polijststick. Aan de onderzijde enkele paneellijnen weer ingegraveerd.
photo 529596

Vervolgens een laagje grijze primer....
photo 529599

.... en de probleemgebieden nog even flink nageschuurd om te zien of er nog naadjes waren.
photo 529600

Dat bleek niet, dus weer een beetje primer om geen kleurverschil straks te krijgen.

Op beide ski's moesten 2 driehoekige pootjes met aan de bovenzijde een gootje waarin de as van de geknikte dwarsbalk bevestigd moet worden. Bij de wieluitvoering moet aan de uiteinde van de as de wielen bevestigd worden. Ik heb de driehoekige pootjes aan de bovenzijde aan elkaar gelijmd omdat er dan wat meer body is om de as op te lijmen. Ik kan op de oude foto's niet ontdekken hoe dit precies zit, maar er zat maar zo'n 2 mm ruimte tussen, dus heb ik de vrijheid genomen om dit in mijn voordeel sterker te maken. Door 2 evenwijdige potloodstrepen op papier en één haaks daarop kan ik een en ander recht uitlijnen en heb ik de as op de beide ski's gelijmd. Dat laat ik nu even een nachtje drogen.
photo 529602

Aan de achterzijde van de romp heb ik beide staartvleugels ook aangebracht. In dit bovenaanzicht lijken de sloffen al wat meer in verhouding.
photo 529601

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 jan, 2021 22:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2808
En breed ook, die sloffen. De zijdelingse stabiliteit bij de landing is goed!
Verder net werk, René. Doortastend opgelost met de onderzijde.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 jan, 2021 22:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
zozo lekker bezig. mooier oplossing met de vleugels. Ze staan mooi. Voor de rest over de passing. Ben ermee bekend. Succes.

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement