Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 20:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 17 feb, 2021 23:33 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5062
Woonplaats: IJsselstein UT
Knap werk René!
Je hebt blijkbaar nog vaste handen en scherpe ogen
:brouw: :lol:

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 feb, 2021 23:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Vaste hand nog wel, inmiddels wel een (tijdelijk) brilletje erbij. Zo'n +1 van De Blokker, werkt als soort vergrootglas. Handig bij het bouwen en het lezen etc. Gisteravond merkte ik dat ik moeite had met de draden, te vermoeid. Heb toen alles aan de kant gelegd en vanavond verder gegaan.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2021 10:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7913
Woonplaats: Ingelmunster
Knap werk die draadspanners. Ook de verbouwing van het staartstokje is geslaagd, zeker op deze schaal.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2021 11:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Wow dat is knap gedaan zeg!
Ik snap dat het vermoeiend voor de ogen is om te doen, maar puik werk!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2021 19:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Netjes! Heb je dat wel eens dat je dan denkt. Niet meer aanraken. En dan erachter komen dat je het toch nog moet aanraken. Adrenaline krijg je ervan. En iedereen maar roepen dat je van modelbouw rustig word :brouw:

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2021 23:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Die draden brengen zo een model pas echt tot leven, strak werk, :brouw:

Luuk_W schreef:
Adrenaline krijg je ervan. En iedereen maar roepen dat je van modelbouw rustig word :brouw:

Gr Luuk


Maar daar word je toch rustig van? :? ... Tot het voor de vijfde keer mislukt :evil: en je de hele zooi liefst onder je voet tot microplastics verwerkt :twisted: :twisted: :twisted:
LOL,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2021 15:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Mooi gedaan René. Het is een monnikenwerk, maar het is de moeite zeer zeker waard.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 feb, 2021 23:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Knap werk, René! Wat een gepriegel. Maar dit gaat er wel heel gaaf uitzien, zo.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 feb, 2021 18:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Chapeau René, ziet er top uit.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 feb, 2021 23:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
De eindstreep nadert, moet nog een paar kleine dingetjes aanbrengen.

Progressie vanaf het vorige punt. Ik vond de motor wat karig. Er zijn motoren met uitstekende (uitstekend?) cilinders die er prachtig uitzien, met koelribben, stoterstangen etc. Dat ontbrak bij deze, er zijn wel wat uitstekende delen op het model, maar dat kon beter. Het toestel is uitgerust met een 230 pk, 5 cilinder Gnome-Le-Rhône motor (info) en die ziet er ongeveer zo uit (plaatje is een motor met een iets minder vermogen). De versie van de KASKR-2 (Gnome et Rhône 5K Titan) had een vermogen van 230 pk.
photo 533080

photo 533081

photo 533082

De beide zitplaatsen ontdaan ven hun propje aluminiumfolie, dat heb ik een beetje creatief in de gaten gepropt zodat er geen verf in de cockpit komt (hoop je).
photo 533083

Dan een ander in het oog springend onderdeel van deze heli/giro, de rotorbladen. De hoofdas was niks, die kan ik beter van styreenstaaf maken, en zo geschiedde.
photo 533084

Hulpmiddeltje gemaakt om de doorhang van de bladen te maken en wat haaks op elkaar staande strepen zodat het ook een echt kruis wordt.
photo 533085

photo 533087

photo 533088

Nadat het een nacht gedroogd had, bleek dat ik 2 van de 4 bladen niet goed had vastgelijmd. Ik had wel extra stripjes aangebracht om meer lijmoppervlak te krijgen, maar dat had ik bij 2 bladen dus niet goed gedaan. Die heb ik losgemaakt, beetje bijgewerkt en opnieuw vastgelijmd en weer een nachtje laten drogen. Toen was het beter.

Vervolgens in de weer met de tuidraden. Vanaf de top van de mast gaat een draad naar het uiteinde van het smalle deel van het rotorblad, daar had ik eerder al een klein driehoekje op gelijmd (gezien op een detailfoto van de Cierva C-8). Hier kleine gaatjes in geboord (0,3 mm) waar het visdraad doorheen moest. Ik had eerst 0,18 mm visdraad, maar dat bleek iets te stug om de knik te maken. Dat bleek pas na vastlijmen op de top van de mast. Deze toen maar losgeknipt en verwisseld voor 0,08 mm visdraad. Toen was ik wel tevreden.

De 4 bladen zijn onderling verbonden met een kabel om te voorkomen dat ze alle kanten opzwabberen. De verbinding tussen de mast en de rotorbladen is scharnierend. In het begin van de ontwikkeling van de gyrocopter was dit vast en toen bleken veel toestellen instabiel en zelfs om te klappen. Dat komt doordat het blad wat naar voren beweegt een andere snelheid heeft ten opzichte van de wind dan het blad dat naar achteren beweegt waardoor het naar voren bewegende blad meer lift genereert dan het naar achter draaiende blad. Vandaar dus de zijdelings kantelbeweging. Door middel van die scharnieren beweegt het blad met meer lift dus iets naar boven waardoor dit effect wordt opgeheven. Maar juist weer door die scharnieren, zwabberen de bladen en dus moesten ze onderling verbonden worden, zie hieronder op een detail van een Cierva C-8.
photo 533086

In de kabel zit halverwege een elastisch deel. Dit kan iets uitrekken, totdat het dunne kabeltje op spanning staat, verder kan het dus niet uitrekken, nadat de spanning weg is, trekt het elastiek de kabel weer naar de 'nul'-stand. Leek me leuk om dit na te maken, dus creatief met styreen en visdraad.

Ten eerste een stukje 1 mm styreen staaf doorgeboord met een 0,45 mm boortje
photo 533089

Om er vervolgens 8 kraaltjes van te maken
photo 533093

0,08 mm visdraad erdoor. Een kort stukje van 0,25 mm in één kraaltje gelijmd van 1 cm lengte. Dit moet het elastiekgedeelte voorstellen. Vervolgens het andere kraaltje aan het uiteinde van het 'elastiek' gelijmd waarbij de 0,08 mm dikke draad iets gekromd is en dit vastgelijmd.
photo 533091

De draden aangebracht op de bladen. Ik had kleine staafjes styreen (0,5 mm) op het blad gelijmd en daarachter een 0,3 mm gaatje geboord. Ik heb één draad op het uiteinde van het staafje gelijmd en bij het volgende blad door het gaatje gestoken en daar vastgelijmd.
photo 533090

Na droging alle uitstekende delen weggesneden, het verfoppervlak bijgewerkt, de opliggende ribben iets bewerkt met een lichtere kleur verf om wat verwering te simuleren en de bladen opnieuw gelakt (matte lak). De draden zelf voorzien van een kleurtje (gun metal).
photo 533092

Tot zover.

De cockpitglaasjes moeten er nog op en ik ga kijken of ik de houten propeller nog wat kan opleuken. Na het aanbrengen en vastlijmen van de rotorbladen wil ik nog één of twee klokjes aanbrengen. Bijna klaar dus.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement