Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 1/72 Hawk Douglas A-24
BerichtGeplaatst: wo 25 maart, 2020 21:39 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Ok, laten we ook maar weer eens meedoen. Ik wilde wel, maar had niks wat kwalificeerde. Tot ik op de regiodag in Sneek deze regenkwam:

photo 501444

Dat van die 30 gedetailleerde onderdelen weet ik nog niet, maar ja, dat mag de pret niet drukken.
Deze doos is oorspronkelijke geproduceerd in 1965. En geloof het of niet, maar dat is al een rebox - the tooling komt uit 1956.

photo 501445

De bouwinstructies zijn werkelijk subliem. In plaats van die leuke plaatjes die e vertellen waar he welk onderdeelthe moet vastplakken
krijg je nu wat instructies in woorden. Da's lastig, want dan moet je gaan lezen, maar ja, dat kunnen we gelukkig.

photo 501446

En dan het meest verbazingwekkende - alle detail hier in ingegraveerd. Niks geen opliggende lijntjes die opnieuw ingekrast moeten worden....
En dat geldt ook voor de plaats waar de decals van de US insignia komen te zitten. Blijkbaar hield men rekening met mensen die de decals
niet wilden gebruiken, bijvoorbeeld omdat 55 jaar oude decals niet echt bruikbaar meer zijn.

photo 501447

photo 501448

De detaillering aan de buitenkant is niet slecht. paneellijntjes zijn wat te diep, maar dat is niet erg. Geen flash, alleen wat naadjes te doen
waar de mallen tegen elkaar zaten. Maar ja, dat heeft de meest moderne kit ook nog.

photo 501448

photo 501450

En dan is het erg jammer, want dit zijn de pilootfiguurtjes:

photo 501452

Dus aan de slag dan maar: eerst alle onderdeeltjes uit de gietraampjes gehaald en opgeschoond. Dat kostte niet veel tijd.

photo 501451

De passing was ook opvallend goed. Met wat nauwkeurig passen en meten hoefde je niet eens veel putty te gebruiken.
Het enige nadeel is dat gapende gaat waar je een cockpit verwacht. Die is er namelijk totaal niet.
Als je goed kijkt zie je een dwarsligger tussen de romphelften geplakt zitten. Daar zijn er twee van. Dat is zodat je de
piloot en boordschutter ergens op vast kan lijmen. En als je er nou niks van zou zien later, maar de cockpitkap dekt niet alles
af, de ruimte waar de schutter zit wordt niet overkapt...

photo 501457

Na wat plakken en een klein beetje putty kon de eerste laag grijze primer erop, StynylRex in dit geval.

photo 501453

photo 501454

Dat liet een paar kleine plekjes zien waar nog wat moest gebeuren, en daarna kon de volgende laag erop: AK zwarte primer
in dit geval als voorbereiding op de metaalkleur.

photo 501455

photo 501456

Dit mag nog een dag of wat drogen, en dan gaat er een AK metallizer overheen. Nog even denken welke.

En dan missen we nog een dingetje: de decals. Ook die stammen uit 1965 en zijn hoogstwaarschijnlijk niet meer te gebruiken.
Dat moet ik maar eens testen met dat Hawk logo, die hoeft er toch niet op. De insignia en walkways kunnen gespoten worden,
dan moet ik alleen nog iets verzinnen voor de registratienummers.

photo 501458

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 maart, 2020 11:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Wat een leuk gedetailleerd kitje toch nog, kende dit toestel ook niet trouwens, leuk dat je met deze verrassing bent aangekomen Nemmy.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 maart, 2020 18:22 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Leuk onderwerp: Een SBD Dauntless voor de Army.
Hawk, Most Trusted Name In Modeling... mij onbekend, maar ziet er wel kwaliteitsvol uit.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 maart, 2020 18:55 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
''Hawk'' komt uit de tijd van ''Lindberg'' en ''Aurora'' ik ken die merken nog wel, ja zo oud zijn we al..... :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 maart, 2020 22:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Mocht je even niks te doen hebben in deze drukke tijd, wellicht is het een leuk idee om wat gaatjes te boren in de vleugel.
De vleugels bestaan uit één gedeelte, dus de binnenzijde rood verven zit er niet in. Had lekker afgestoken bij de metalcote.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 maart, 2020 22:56 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Wel beetje werk, maar wel de moeite waard:

photo 229997
photo 240676

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 maart, 2020 20:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Helaas, ik ga hier niet heel veel extra werk in steken, daar de kit zelf dat niet waard is. Alleen al de *kuch* cockpit *kuch*
is dusdanig dat het uitboren van de divebrakes weinig zal helpen :)

Tijd voor hoofdstuk 2.

De primer zit erop (AK zwart) gevolgd door AK aluminium. Niet wat ik ervan had verwacht, maar zal wel aan mij liggen.

photo 502002

photo 502003

Met een flinke jaap aan de bovenkant van de cowling. Gelukkig niet erg, daar komt het anti-glare panel te zitten.

photo 502004

En dan een dryfit van de canopy die ook een kleurtje heeft gehad.

photo 502005

En dan een likje verf op de twee "piloten"

photo 501992

De propellor heeft ook een kleurtje gehad, en het motorblok een wash.

photo 501990

En dan kan het feest beginnen. De US sterren. Zes maal, geen decals. Blauwe cirkel, witte ster.
Dus stap 1 - afplakken en een scherp mesje.

photo 501991

photo 501993

Herhaal 6 keer, spuit wat blauw kleurstof. Dit is een mix van Gunze Bright Blue en Tire Black. Op de foto duidelijk wat lichter dan in het echt.

photo 501995

En dan, na 2 dagen drogen, de sterren. Wederom 6 keer, en met 10 stukjes tape per ster, nou ja, reken zelf maar even uit.

photo 501994

photo 501996

En als je dan de tape weghaalt word je toch even blij.

photo 501997

Heel even dan, want als je te dichtbij komt is het iets minder strak:

photo 501998

photo 501999

photo 502001

Ik kan ermee leven. En dat komt goed uit, want toen viel dit op:

photo 502000

Mijn staartwieltje is ergens een keer verdwenen....

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 maart, 2020 21:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Extern geen verbeteringen (gaatjes boren) aanbrengen, maar die 2 piloten in hun sneeuwslee ga je dan wel moeite in steken?

Ik had me juist geconcentreerd op de buitenzijde, dat zie je straks. Zoveel gaatjes zijn het nu ook weer niet 8)

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 apr, 2020 16:01 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
En tijd om er een einde aan te breien. Het was een leuk tussendoortje, zonder al te veel poespas. Alhoewel.... tussendoortje, he it de eerste dit jaar...

Pilootjes, turret and canopy op hun plek gezet

photo 503592

En toen de walkway decals in het water lagen dacht ik dat het misschien makkelijker zou zijn op een andere manier

photo 503591

photo 503590

En dus bleven er nog maar 2 decals over om te gebruiken.

photo 503593

En dan zie je opeens dat de boxart nog wat leuke rode accenten heeft, dus komt de maskingtape nogmaals tevoorschijn.

photo 503594

En toen konden de laatste dingetjes erop en was hij gereed.

photo 503595

photo 503596

photo 503597

photo 503598

photo 503599

photo 503600

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 apr, 2020 20:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Toch wel een leuk dingetje geworden Patrick.

:brouw:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement