Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 22 nov, 2021 22:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Dank voor de commentaren.

De afgelopen paar weken heb ik gestaag doorgewerkt aan deze kit.

Eerst maar eens de motorgondels geschuurd en de binnenzijde van nog een laangje groen voorzien:

photo 547649

Daarna ben ik verder gegaan met het PE, waarbij ik op bais van Eduard's instructies onderdeeltjes heb geplakt (later zien we wel waarom dat niet zo'n goed idee was voor een van die onderdeeltjes...). Eduard's PE set mist riempjes voor een aantal zittingen, dus die heb ik maar van masking tape gemaakt:

photo 547650
photo 547648

Vervolgens heb ik de beugels voor de machinegeweren geplaatst. Dit was moeizaam omdat je hier eigenlijk drie handen voor nodig hebt...waarom ze uberhaupt kunnen bewegen snap ik eigenlijk niet, de machinegeweren komen in een vaste stand te staan.

photo 547647

Eigenlijk wilde ik trouwens de machinegeweren al in de beugels zetten, maar deze moest ik dusdanig hard in de beugels duwen dat ze begonnen te verbuigen (en ze gingen niet in de beugels...), dus toen heb ik wat van de beugels afgeschuurd, en toen zaten de machinegeweren te los... :(

Daarentegen past het machinegeweer voor de rugkoepel perfect en zonder problemen op zijn plek:

photo 547643

De passing van deze kit is zeer onregelmatig: of heel goed, of constructies waarvan je je afvraagt hoe ze er op zijn gekomen...

Daarna heb ik het interieur in de romp geplaast:

photo 547646

Hierbij moest ik alles zeer stevig samendrukken om de delen in de juiste positie op hun plek te krijgen.

De horizontale staartvlakken gebruiken een onhandige constructie waarbij er een tussenstuk in de romp moet worden geplaatst, op een plek waar je achteraf niet bij kan. Het tussendeel mist paspinnen en blijft niet lekker zitten. Dus er zat niks anders op dan eerst een van de staartvlakken te plaatsen zodat ik daarna het middenstuk in de correcte positie kon vastlijmen, voordat ik uberhaupt de romp sloot:

photo 547645

Voor de radio van Eduard waarvan de plek niet klopte, heb ik de volgende oplossing gevonden. Eerst de PE delen op een stukje styreen:

photo 547644

en dat dan op een logische plek lijmen:

photo 547642

De achterzijde heb ik natuurlijk nog geschilderd...

Daarna was het tijd om de romp te sluiten. Dit was moeizaam en wederom moest ik zeer veel kracht uitoefenen om de boel in elkaar te krijgen.

photo 547641

Het verlijmen heb ik in stappen, naad voor naad, gedaan. Aan de onderzijde zat desondanks een kier van bijna 1 mm en ook elders was de sluiting onregelmatig, dus overal ging een laag putty op.

De binnenzijde van de neus- en staartkoepels heb ik op sommige plekken van een laag interieurgroen voorzien, en het stoeltje van de achterste schutter plus geweer zijn ook al klaar:

photo 547640

Daarna was het tijd om deze twee koepels samen te lijmen. Het voorste deel van de neuskoepel laat ik nog even achterwege omdat daar nog een machinegeweer in moet. Zoals je waarschijnlijk kan raden aan de hand van het masking tape, was de passing van de twee neuskoepelhelften niet best...

photo 547639

Daarna heb ik het instrumentenpaneel op zijn plek gewurmd:

photo 547638

Hier kan je ongelofelijk slecht bij en het is een wonder dat ik het er ongeveer recht in heb gekregen. Ook het raampje in het cabinedak heb ik vastgezet (en ook daar was de passing belabberd).

Dan het eerste stoeltje vastgelijmd. Eduard levert schattige armleuningen voor de stoelen (die moeilijk te vouwen zijn), waarvan ik er direct een mocht verwijderen omdat het paneel met klokjes in de weg zit. Eduard moet hun eigen PE wat vaker inbouwen in een kit voordat ze wat uitbrengen... :evil:

photo 547637

De rest van de stoeltjes, met tussen de twee voorste stoeltjes nog een PE geval dat ik voor de stevigheid maar eerst op een strip styreen heb geplakt:

photo 547634

Ik heb ook de wieldeuren op hun plek gelijmd, en de uitlaten (na een deel van de gondel te hebben geschilderd):

photo 547636

Toen konden de vleugels er op, wat ook nogal wat paswerk heeft gekost voordat er een minimale naad zichtbaar was:

photo 547635

Van voren gezien lijkt het er op dat de ene vleugel wat gedraaid zit t.o.v. de andere (die passing toch ook...).

Daarna konden de motoren er op, gevolgd door de motorkappen:

photo 547633

Links zaten ze er op het moment van de foto er nog niet op omdat...je raad het al, de boel niet correct paste.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 nov, 2021 22:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Wat een werk heb je daar verstouwen en wat is je geduld op proef gesteld :shock: .
Het ziet er mooi uit.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 nov, 2021 22:41 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat is dit vervelend zeg. Ik snap je irritatie. Het zou om een new tool Betty gaan met nieuwe/extra onderdelen. Het lijkt erop dat Hasegawa zich er met een Jantje van Leiden heeft afgemaakt. Je zou denken dat zo'n topmerk z'n naam hoog te houden heeft. Daar lijkt het niet op. Ik ondervond vergelijkbare problemen met de Emily waar ik nu aan werk. En ii zie dat ook bij jouw de gesuggereerde bouwvolgorde niet altijd handig is.....
Succes!

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 dec, 2021 23:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Daar staat hasegawa bij mij al heel lang om bekend. Prachtige kits, maar waardeloze passing. Wat dat betreft zijn ze echt voorbij gestoken door airfix en revell.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement