Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 19 jun, 2022 20:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Omdat het afwerken van de Ki-48 voornamelijk schilderwerk is, en ik graag ook nog wat anders te doen had, dacht ik eens aand dit doosje te beginnen:

photo 559524

Deze had ik per ongeluk gekocht omdat ik op zoek was naar een Zero, en vervolgens niet goed had opgelet. De door bevat twee oudere Hasegawa kits met opliggende paneellijnen:

Kawanishi e7k1:

photo 559525

Wikipedia:
Citaat:
Kawanishi E7K

De Kawanishi E7K (Japans: 九四式水上偵察機?) was een Japanse drie-zitter verkenningswatervliegtuig uit de jaren 30. De geallieerden gaven het codenaam Alf. De E7K werd tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikt door de Keizerlijke Japanse Marine en vooral in de Pacifische Oorlog. De Kawanishi E7K had twee grote bijeenstaande drijvers waarmee het op water kon landen en opstijgen. Deze type watervliegtuigen hadden geen ondervleugelde drijvers zoals bij andere types watervliegtuigen. Vanaf een schip werd het met behulp van een katapult gelanceerd.

Ontwerp en ontwikkeling

In 1932 verzocht de Keizerlijke Japanse Marine de Kawanishi Aicraft Company de productie van de "Kawanishi E5K" op zich te nemen. Dit evolueerde in de Kawanishi E7K1, een dubbeldeks ontwerp, voorzien van een 620 pk (462 kW)-krachtbron, de Hiro Type 91 W-motor. Dit werd gedaan onder leiding van Eiji Sekiguchi, die met een ontwerp kwam van een Kawanishi Model J, een vliegtuig van gemengde constructie, een bemanning van drie en op twee drijvers.

Het eerste watervliegtuig steeg op voor een proefvlucht op 6 februari 1933 en werd daarna overgedragen aan de Japanse Marine voor eigen militaire proefvluchten, drie maanden later. Eerst had het watervliegtuig een tweebladige houten propeller. Later kreeg het toestel een vierbladige propeller. Een concurrerend vliegtuig werd gemaakt door de Aichi Maatschappij, de AB-6, gemaakt onder dezelfde voorwaarden.

De E7K1 werd besteld als de Navy Type 94 Verkenningswatervliegtuig en werd uiteindelijk in dienst genomen in het begin van 1935. Ze kreeg een reputatie als een bij de piloten geliefd watervliegtuig. Er waren echter wel problemen door de onbetrouwbaarheid van de Hiro motor. Latere producties van de E7K1 werden aangepast met krachtiger versies van de Hiro 1-motor, maar dit bracht geen verbetering in de betrouwbaarheid. In 1938 introduceerde Kawanishi een verbeterde E7K2-versie met de Mitsubishi Zuisea 11 radiaalmotor. Met een eerste proefvlucht in augustus 1938 werd ze daarna goedgekeurd en besteld door de Marine als het Navy Type 94 Verkenningswatervliegtuig Model 2. De E7K1 werd herdoopt tot de Navy Type 94 Verkenningwatervliegtuig Model 1.
Operationele geschiedenis

Het type werd uitvoerig gebruikt door de Japanse Marine vanaf 1938 tot de aanvang van de Pacifische Oorlog, wanneer de E7K1 werd opzijgeschoven voor tweederangs taken. De E7K2 daarentegen, vloog voortdurend in de frontlinie, tot begin 1943. Nadien werden ze gebruikt voor verkenningsvluchten, konvooidiensten en anti-onderzeebootdiensten. Na 1943 verdween de E7K2 naar een tweederangs diensttaak en als verbindingstoestel. Beide versies werden uiteindelijk gebruikt in kamikaze-operaties, op het eind van de oorlog in de Stille Oceaan.
Varianten

E7K1 - Productieversie met de Hiro Type 94-motor, waarvan 183 gebouwd werden (inbegrepen 57 gebouwd door Nippon Hikoki K.K.)
E7K2 - Herbouwde en verbeterde motorenversies met de Mitsubishi Zuisea 11-radiaalmotoren, waarvan ongeveer 350 ervan werden gebouwd (inbegrepen 60 gebouwd door Nippon Hikoki K.K.)

Kawanishi E7K2 en (E7K1)

Type: Verkenningwatervliegtuig
Fabrikant: Kawanishi Aircraft Company
Eerste proefvlucht: 6 februari 1933
In dienst gesteld: 1935
Uit dienst gesteld: 1943
Terug in dienst: 1944-1945 voor kamikaze-operaties
Eerste gebruiker: IJN Luchtmacht
Aantal gebouwd: 533 stuks

Algemene kenmerken

Bemanning: 3 man (piloot - navigator - boordschutter/bommenwerper)
Lengte: 10,50 m (10,41 m E7K1)
Hoogte: 4,85 m (4;81 m E7K1)
Spanwijdte: 14 m
Vleugeloppervlakte: 43,60 m²
Leeg gewicht: 2.100 kg (1.970 kg E7K1)
Maximaal gewicht: 3.300 kg (3.000 kg E7K1) (beladen)
Krachtbron: 1 x Mitsubishi Zuisea 11 radiaal piston - 870 pk (649 kW)
Maximumsnelheid: 275 km/u
Kruissnelheid: 239 km/u
Vliegbereikhoogte: 7.060 m
Reikwijdte: 2.200 km

Bewapening

Eén vaste in de neus en twee beweegbare 7.7-mm Type 92 mitrailleurs - één in de achterste cockpit en één door de buik naar beneden vurend.
120 kg aan bommen (4 x 30 kg of 2 x 60 kg bommen)


Aichi e13a1 Type Zero:

photo 559526

Wikipedia:
Citaat:
De Aichi E13A (Japans: 零式水上偵察機, rei-shiki suijō teisatsuki) (Geallieerde codenaam Jake) was een watervliegtuig van de Japanse Keizerlijke Marineluchtmacht tijdens de Tweede Wereldoorlog. Dit type watervliegtuig had twee grote, lange dubbele drijvers, waarmee het vliegtuig op het water kon landen en opstijgen. In tegenstelling tot sommige andere Japanse of Amerikaanse watervliegtuigen kon dit toestel niet op het land landen of opstijgen, zoals onder andere de Aichi H9A of de Consolidated PBY Catalina.

De Aichi E13A, met de Amerikaanse codenaam (Jake) voerde haar taken, om zo te zeggen, anoniem uit. Maar ze was doeltreffend en zeer populair bij de Japanse bemanning. Ze opereerde vooral bij Tulagi en de andere bezette eilanden in de Stille Oceaan. Het vliegtuig was iets langzamer in snelheid, door de onderhangende vlotters, dan haar beruchte naamgenoot, Aichi D3A met dezelfde constructiebouw. Ze werd wel gevreesd door de Amerikaanse onderzeeërs. Ze bleef in dienst tijdens de oorlog rond de Grote Oceaan, vanaf 1941 tot het einde van de Tweede Wereldoorlog.

Voor de kust van China opereerde ze vanaf vliegdekschepen, watervliegtuigmoederschepen en kruisers. Later werd ze gebruikt als verkenner voor de aanval op Pearl Harbor, en werd ze ingezet in de strijd tegen de U.S. Navy, tijdens de Slag in de Koraalzee en de Slag bij Midway. Ze bleef in dienst tussendoor de conflicten, voor kustpatrouilles, aanvallen tegen vrachtschepen, verbindingsdiensten, officierentransporten, reddingsoperaties en andere missies, zoals met sommige kamikazemissies op het laatst van de oorlog.

Na de Tweede Wereldoorlog

De laatste exemplaren van dit toestel waren in dienst bij de Franse Marineluchtmacht (Aeronavale), tijdens de Eerste Indochina-oorlog, terwijl andere al voor de oorlog werden ingezet voor operaties door de Naval Air Arm of Royal Thai Navy. Een exemplaar werd opgenomen door de Nieuw-Zeelandse Marine en werden gevlogen door het RNZAF-personeel in hun marinediensten, maar ze zonk doordat ze niet werd hersteld aan haar lekkende drijfvlotters.

Er werden 1418 watervliegtuigen van dit type gebouwd.[1]

Er werden Aichi E13 watervliegtuigwrakken gevonden, die gezonken liggen in de haven van Kavieng op Nieuw-Ierland, Papoea-Nieuw-Guinea.
Versies
Aichi-E13A1 Zero Model 11.svg

E13A1: Prototype en eerste productiemodel, later genoemd Mark 11.
E13A1-K: Oefenversie met dubbele controlepanelen.
E13A1a: Hertekende drijfvlotters, inbegrepen een radiosamenstelling.
E13A1a-S: Nachtvlucht-uitvoering.
E13A1b: Als E13A1a met een lucht-oppervlakte radar.
E13A1b-S: Nachtvlucht-uitvoering.
E13A1c: Anti-oppervlakte scheeps-versieteam met twee neerwaartse vuurmonden 20-mm Type 99 Mk 2-kanonnen in uitvoering met bommen of dieptebommen.

Productie

Geconstrueerd door Aichi Denki KK, Funakata: 133 stuks
Geconstrueerd door Watanabe (Kyūshū Hikoki KK, Zasshonokuma): 1237 stuks
Geconstrueerd door Hiro Naval Arsenal (Dai-Juichi Kaigun Kokusho, Hiro): 48 stuks

Bewapening

1 x 7.7-mm MG snelvuurmachinegeweer (achteraan koepel voor achterste observeerder) Type 92 machinegeweer.
1 x 250 kg-bom of 4 x 60 kg-bommen of dieptebommen


En een mooi nieuw decal sheet:

photo 559527

De kwaliteit van de kits is redelijk te nomen, maar de onderdelen hebben veel flash, zeker op de e13a1 en een en ander past niet al te best meer. Mijn doel was ze zoveel mogelijk recht uit de doos te bouwen; echter de cockpits hebben dusdanig weinig detail dat daar wel iets moest gebeuren.

Dus op het web op zoek gegaan naar mooie plaatjes, en wat detail toegevoegd:

Bij de e7k1 wat simpele rotzooi toegevoegd, vervolgens de raampjes er in gelijmd (deze mogen volgen Mr. Hasegawa geschilderd worden):

photo 559523

Daarna alles in de aotake, en nog wat extra detail bij de kuip: riempjes voor de stoeltjes, voetenstuur, stick. Ook flink wat lood in de neus gestopt:

photo 559521

photo 559522

Daarna kon de romp dicht, maar er bleken flinke naden te zijn die afgeputtied moesten worden:

photo 559519

photo 559520

Bij de e13a kwam ik er achter dat deze een afwijkende interieurkleur had (dus geen cockpit green zoals Hasegawa zei). JGSDF groen leek in de buurt te komen. Dus flink wat extra detail gescratched (op het oog), en vervolgens in de verf:

photo 559517

photo 559516

Van deze kist heb ik ook alvast de neus in elkaar geflanst:

photo 559518

De passing hier was belabberd en ik heb flink wat van de voorste rij cylinders af moeten snijden om ze uberhaupt in de motorkap te kunnen krijgen.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 jun, 2022 7:25 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Mooi is dat he, dat Hasegawa oude rommel in een nieuwe doos durft te stoppen en er dan ook nog de hoofdprijs voor vraagt ;)
Ik kijk wel met je mee, want die E7K1 heb ik ook liggen, alleen dan met katapult erbij.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jun, 2022 19:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
markie schreef:
Mooi is dat he, dat Hasegawa oude rommel in een nieuwe doos durft te stoppen en er dan ook nog de hoofdprijs voor vraagt ;)
Ik kijk wel met je mee, want die E7K1 heb ik ook liggen, alleen dan met katapult erbij.


De E7K1, die mij inmiddels een behoorlijk Aaaargh-moment heeft opgeleverd... :lol: Maar daar later meer over.

Eerst de Aichi vorderingen:

Test-fit neus (gammel/moest worden bijgesneden) en wat klein grut toegevoegd aan de romp:

photo 559818

Het stuk vlak achter de piloot paste voor geen meter, en moest ik bijsnijden totdat het wel paste...

Vervolgens heb ik de drijvers opgeschoond en alvast de spandraden aangebracht evenals een flinke lading lood voorin:

photo 559816

...en dichtgeplakt:

photo 559811

Natuurlijk bleken de naden aan de bovenzijde dusdanig oneven dat deze geputtied moesten worden.

Cockpitkap met lompe antenne:

photo 559812

En dan na enige verf de neus vastgeplakt en de uitlaatjes aangebracht (die pasten ook heel slecht):

photo 559806

Enfin, morgen maar de drijvers gaan schuren...

Dan de E7K1.

De steunen voor de drijvers pasten werkelijk niet goed. Na dat te hebben gecorrigeerd zodat de onderzijde van de steunen correct in de drijvers pasten, keek ik tegen dit aan:

photo 559820

Lijkt daar iets niet te kloppen?

Van voren:

photo 559819

Aaaargh! :shock:

De voorste steun heeft een compleet foute geometrie, waardoor de drijvers aan de bovenzijde naar elkaar toe wijzen :roll: . Eerst dacht ik dit te kunnen oplossen door de onderste steunen van de voorste steun door te snijden en ietwat in te korten, maar dan kwamen de drijvers te dicht bij elkaar te staan. Dus dan maar rigoureus zijn:

photo 559813

Hak. Hak, Hak.

Ik zal een mal moeten bouwen om dit op te lossen.

Terwijl ik daar over nadacht, ben ik verder gegaan met de vleugels. De onderste vleugel vastgelijmd inclusief steunen, en dan de buitenste steunen voor de bovenvleugel aangebracht en goed laten drogen in de juiste positie:

photo 559817

Daarna heb ik tijdelijk de bovenvleugel vastgezet met masking tape zodat ik de binnenste steunen voor de bovenvleugel op hun plek kon krijgen:

photo 559815

photo 559814

De passing hiervan was ietwat belabberd, dus alles in twee keer verlijmd (eerst achter, dan voor), telken met flinke droogtijd ertussen (12 uur). Het voordeel hiervan is dat ik nu de bovenvleugel weg kan halen voor het schilderen, en hem daarna makkelijk op zijn plek kan zetten:

photo 559810

Op de bovenvleugel moet een extra steuntje dat schuin moet worden geplaatst, behalve dat het onderdeel niet schuin is. Nu kwam het goed uit dat alle overige steunen al op hun plek zaten en ik de bovenvleugel er gewoon op kon drukken, om de hoek van dat extra steuntje goed te krijgen.

photo 559808

Daarna de mal voor de drijvers gebouwd:

photo 559809

photo 559807

Wat afmetingen mocht iemand ditzelfde willen doen: De drijvers en de romp zijn 15 mm breed. Tussen de middenlijnen van de drijvers zit 42 mm, en de mal heeft een grondoppervlak van 61 x 110 mm, met wandjes van 2 mm dik. De hoogste wandjes zijn 26 mm (had 27 mm kunnen zijn). De drijvers zitten min of meer klem in de mal, en worden in de correcte positie gehouden door het losse deel links, waarop ik de positie van de gaatjes in de romp heb overgenomen, zo:

photo 559805

Daarna kon ik vanochtend de bovenste helft van de voorste steun aanbrengen en tijdelijk vastzetten, onder een iets andere hoek dan voorheen:

photo 559804

Tussen de lijn op welke de gaatjes liggen en het achterste deel van de voorste steun zit 29,5 mm.

Morgen de onderste delen van de voorste steun inkorten en verlijmen.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jun, 2022 21:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
En je weet zeker dat het nu wel gaat passen? Want zo ok het oog valt het na al je werk nog mooi. Ziet er best strak uit.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jun, 2022 22:36 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat een uitdaging Thomas! Leuk dat je deze twee aan de BB toevoegt. Een Alf en zijn opvolger de Jake: die hadden we nog niet. Beide waren trouwens razend populair bij de bemanningen.

Wel raar dat je een dure bouwdoos koopt en dan blijkt dat er van alles mis mee is. Ik ken het gevoel....
Zo kocht ik in Edinburgh ooit eens een Heinkel He 111 H-23 van Airfix, aangetrokken door de prachtige doos.... Maar wat ik daar mee beleefd heb....
En dan hebben we nog die oostblokellende: kits van Eastern Express bijvoorbeeld....

Eén kritische opmerking: aotake werd pas vanaf begin 1943 toegepast. Deze vliegtuigen zijn - in deze versies althans - van 1939....
Niks meer aan te doen zie ik, helaas....
Ga lekker verder.

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jun, 2022 0:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Trajanus schreef:
Eén kritische opmerking: aotake werd pas vanaf begin 1943 toegepast. Deze vliegtuigen zijn - in deze versies althans - van 1939....
Niks meer aan te doen zie ik, helaas....
Ga lekker verder.

Jan


Dan kloppen Hasegawa hun kleurinstructies niet. Nou moet ik ook zeggen dat goede foto's van het interieur van deze twee vliegtuigen op het web vinden erg moeilijk was. De meeste wrakken zijn in dusdanige staat dat het meeste onherkenbaar beschadigd is. Bij de Aichi had ik het geluk dat ik foto's vond van iemand die een wrak had gevonden waar de kleuren nog enigszins intact waren (deze: https://j-aircraft.com/relics/johan/jake.htm).

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jun, 2022 12:32 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Hasegawa zit er wel vaker naast, Thomas.... Dat kunnen ze van Fujimi niet zeggen.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jun, 2022 16:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Strak gedaan zeg met die mal! Mooi opgelost!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement