Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 21 jun, 2021 20:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Deze heb ik voor niet veel op de kop getikt, en tot mijn vreugde betreft het een toestel dat we nog niet hebben in de BB.

Korte bio van Wikipedia:

Citaat:
The Yokosuka D4Y Suisei (彗星, Suisei, "Comet", Allied reporting name "Judy") is a two-seat carrier-based dive bomber developed by the Yokosuka Naval Air Technical Arsenal and operated by the Imperial Japanese Navy from 1942 to 1945 during World War II. Development of the aircraft began in 1938. The first D4Y1 was complete in November 1940 and made its maiden flight at Yokosuka the following month.[1]

While the aircraft was originally conceived as a dive bomber, the D4Y was used in other roles including reconnaissance, night fighter and special attack (kamikaze). It made its combat debut as a reconnaissance aircraft when two pre-production D4Y1-Cs embarked aboard the Sōryū to take part in the Battle of Midway in 1942. It was not until March 1943 that it was accepted for use as a dive bomber. The early D4Y1 and D4Y2 featured the liquid-cooled Aichi Atsuta engine, a licensed version of the German Daimler-Benz DB 601, while the later D4Y3 and D4Y4 featured the Mitsubishi MK8P Kinsei radial engine.

Like many other Japanese aircraft of the time, the D4Y lacked armor and self-sealing fuel tanks and it was not until the final variant, the D4Y4, that the aircraft was given bulletproof glass and armor protection for the crew and fuel tanks.[2] Nevertheless, the D4Y was one of the fastest dive bombers of the war, particularly the D4Y4 whom Max Gadney said was the "fastest dive-bomber of World War II" and that it was "faster than the Zero" if RATO was equipped.[3] Only the delays in its development hindered its service while its predecessor, the slower fixed-gear Aichi D3A, remained in service much longer than intended. Famously, a D4Y was used in one of the final kamikaze attacks in 1945, hours after the surrender of Japan, with Vice Admiral Matome Ugaki in the rear cockpit.


Verder heeft Juggernaut elders een mooie tekst geschreven, dus lees dat maar door.

De kit:

photo 539650

Een mooie doos waarin we een aantal sprues, een handleiding en wat decals vinden:

photo 539649
photo 539647
photo 539648

En nu zou het welkom zijn als ik zou kunnen scrollen naar mijn andere foto's, maar blijkbaar doet Modelbrouwers het niet zo goed in Ubuntu...

_________________
Thomas


Laatst bijgewerkt door Salamander op za 17 jul, 2021 20:34 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jun, 2021 20:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Dan maar uitzoomen en zo de plaatjes plaatsen...

Dit wordt een verslag met niet al te veel foto's.

De kit heeft redelijk goed detail aan de buitenzijde, maar de cockpit is een kale bedoening. Gezien dat het glaswerk groot is, ging dat niet voldoen.

Ook viel op de de stoeltjes niet in het midden zaten:

photo 539646

Dus daar ging de zaag in:

photo 539643

Vervolgens in de rommelbak gedoken en wat restjes van de PE van de Ginga gejat, plus wat scratchwerk en verfjes, en dan hebben we dit::

photo 539642

Niet geheel accuraat, maar het zal het doen.

Ook wat PE in de romphelften, weer restjes van de Ginga:

photo 539644

En na wat schilderen kon de romp dicht:

photo 539641

Hierbij bleek redelijk wat kracht nodig te zijn om de romp goed tegen elkaar te drukken, en bleek achteraf nog vulwerk nodig te zijn.

Ook de luchhapper kwam de zaag tegen, en werd uitgehold:

photo 539645

Verder ben ik vergeten wat foto's te maken, zo te zien...

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jun, 2021 22:33 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Ah, de Judy.... Een voorbeeld van steeds betere Japanse vliegtuigen waarmee steeds slechtere piloten mee moesten vliegen..... De veteranen waren dood en de rookies te kort opgeleid. Uiteindelijk werden ze vooral voor kamikazemissies gebruikt.

Fijn dat je ze oppakt Thomas! Aanwinst voor deze BB. Ik ga nog even naar je Ginga kijken.

Vrgr en succes,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 jun, 2021 23:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Ja, leuk dat er ook nog een Judy gebouwd wordt :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 jun, 2021 8:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Mooi toestelletje!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 jun, 2021 19:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Nieuwe vorderingen:

Ik heb de neus in elkaar gelijmd. De gaten voor de machinegeweren heb ik opengeboord, zodat je niet tegen het vlakke plastic aankijkt. Het gat voor de propellor-as heb ik maar dichtgemaakt. Bij een proefpassing bleek de as niet in het midden te komen zodat de prop niet goed paste.

photo 539731

Aan de achterzijde heb ik een zwartgeschilderd plaatje gelijmd zodat je niet te ver de neus in kan kijken door de opengemaakte luchthapper:

photo 539732

De vleugel heb ik van een schotje voorzien tussen bommenruim en het observatieraampje in de bodem van het toestel.

photo 539735

Om een en ander goed pas te krijgen heb ik redelijk wat material moeten wegschrapen en -schuren. Op sommige plekken is de passing van deze kit een beetje belabberd. Vervolgens heb ik de romp aan de vleugel gelijmd:

photo 539733

De bodem rondom het raampje heb ik alvast van een lik verf voorzien. Scheelt schilderen later.

Bij passing van de neus bleek er echter vervolgens een lelijke spleet te zitten aan de onderkant:

photo 539734

Deze heb ik opgevuld met een plaatje 0.5 mm dik styreen, en daarna de neus vastgelijmd:

photo 539738

Ook op de tab van het verticale staartvlak moest een dun stukje styreen, opdat de staart later stevig op zijn plek en in het midden kan worden vastgezet.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 jun, 2021 22:36 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Ik heb de D4Y3 nog liggen en inspectie laat zien dat ik vergelijkbare problemen als jij ga tegenkomen.
Het zijn niet de beste kits van Fujimi en de details houden ook al niet over, maar is best iets leukjs van te maken.

Mooi om te zien hoe je de problemen oplost.

Succes,
jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 jun, 2021 20:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Hopelijk is dit bericht een beetje te volgen, ik ben een beetje groggy van mijn eerste coronaprik...

Ik heb besloten de bijgevoegde bommen te vervangen door 3D-geprinte bommen van Ushi Models:

photo 539959
photo 539961

Ik heb de bovenste bommen op de instructies gekozen. Ik ga ze niet schilderen zoals daar is aangegeven; Fujimi zegt dat ze zwart moeten.

Hier zitten ook de steunen bij voor op de vleugel:

photo 539960

Deze heb ik met wat geklooi met een PE zaagje gescheiden van de ondersteuning, wat rotwerk was omdat je niet overal goed bij kon en het materiaal redelijk bros is.

Wat betreft de passing van tanks en bommen, als je de gaatjes boort op de plek die Fujimi aangeeft, kijg je dit:

photo 539958

Bommen afwerpen = BOEM, want deze komen te dicht op de tanks te zitten. Dus die gaatjes maar weer dichtgeputtied:

photo 539954

Ik heb ook bij de neus nog wat putty aangebracht, toch nog te veer kieren.

Vervolgens heb ik de staartvlakken op hun plek gelijmd:

photo 539957

Het is onmogelijk alles goed uitgelijnd te krijgen, omdat de bevestiging voor het rechter horizontale staartvlak te laag zit t.o.v. de linker. Foutje in de mal.

Dan de pitotbuis op zijn plek gelijmd:
photo 539962

...en de antenne op de cockpit kap:

photo 539955

Deze past niet goed, er zit een tab aan die in een gat in de kap moet passen, maar 1) de tab is te breed, en 2) het gat is niet diep genoeg. Dus dat verhoipen en toen ging het wel.

Daarna heb ik de landingsgestel delen losgesneden:

photo 539956

De wieldeuren moeten handmatig in 3 delen worden gesneden. Natuurlijk zijn de delen links en rechts niet van dezelfde afmetingen...ga ik niet verhelpen.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 jul, 2021 20:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
De binnenste wieldeuren hebben bijna geen materiaal waarmee je ze aan de romp kan lijmen in open stand, dus ik heb aan elke deur een kleine strip styreen gelijmd om zo het te verlijmen oppervlak te vergroten:

photo 540094

De wielen, propellor, spinner en de binnenzijde van de grootste wieldeuren zijn inmiddels geschilderd:

photo 540095

Ik zal nog wat gele markeringen op de prop moeten schilderen.

Na de vleugels en romp te hebben ontdaan van hun laatste oneffenheden heb ik de binnenste wieldeuren en de tanks op hun plek geplakt, en vervolgens de wielbakken hun basiskleurtje gegeven:

photo 540093

Na verlijming van de tanks viel op dat een en ander niet geheel recht is aan de vleugels, of, om preciezer te zijn, de aanhechting van de vleugels op de romp. Het lijkt er op dat de romp niet helemaal links-rechts symmetrisch is...

Ik ben inmiddels ook begonnen met het schilderen van het landingsgestel. Volgens de instructies moest dit geheel aluminium, maar op het web heb ik zowel foto's gevonden van die afwerking als van gedeeltelijk zwart geschilderde landingsgestellen (dit vaker op historische foto's). Dus ik heb dat laatste maar gedaan.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 jul, 2021 18:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Jammer van de symmetrie foutjes in het ontwerp, want het is een mooie kist om te bouwen.
Pas op dat je de pitot-buis er niet aftikt bij het afwerken :mrgreen:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement