Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Mitsubishi A6M3 Zero
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2021 23:05 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Woodland.86 schreef:
Mag ik vragen of iemand mij durft te vertellen welke kleur ik voor de Zero kan gebruiken ? zelf verf ik met Revell Aqua,
Coller en heb ik enig ervaring op gedaan met het mengen al dit nodig is.

Gr. Martin


Dat klopt Martin. ik gebruik voor japanse vliegtuigen gaar verf van Tamiya (acrylverf), in dit geval XF-11 Japanese Navy Green en voor vliegtuigen uit 1943 en later: XF-70 Dark Green 2 (Impeial Japanese Navy).
Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met modelbouwverf, maar ik heb wel een tip voor je:
Bedenk dat verf van een bepaald merk meestal meer past bij vliegtuigen uit het land waar de verf vandaan komt, tenminste als het om WOII vliegtuigen gaat. Dus:
- Revell gebruiken bij voorkeur voor Luftwaffe vliegtugen
- Het Engelse Humbrol gebruiken voor RAF-vliegtuigen
- en het Japanse Tamiya of Mr. Color voor Japanse vlegtuigen.

Het verschil wordt duidelijk als je bijvoorbeeld Dark Earth van Humbrol vergelijkt met Dark Eearth van Revell: de namen zijn hetzelfde maar de kleuren niet!
In het onderdeel "Achtergronden" van deze BB vind je ook informatie over kleuren. Echt even gaan kijken daar!

Verder krijg ik de indruk dat er bij jou in de buurt geen modelbouwwinkel te vinden is. klopt dat? Misschien heb je daarom wat aan de kaart op deze pagina: https://www.ipms.nl/artikelen/modelbouwwinkels-ned

En anders kan ik je uit eigen ervaringen deze twee bedrijven aanraden, waar je via internet kunt bestellen, laten verzenden of zelf ophalen:

https://www.aviationmegastore.com/?shop ... c6c5e3e2a5 of
http://www.sjaakshobbyshop.nl/

Succes,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mitsubishi A6M3 Zero
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2021 0:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 jan, 2021 23:36 pm
Berichten: 75
Beste Jan

Dank jij wel voor jou tips

Citaat"

Bedenk dat verf van een bepaald merk meestal meer past bij vliegtuigen uit het land waar de verf vandaan komt, tenminste als het om WOII vliegtuigen gaat. Dus:
- Revell gebruiken bij voorkeur voor Luftwaffe vliegtugen
- Het Engelse Humbrol gebruiken voor RAF-vliegtuigen
- en het Japanse Tamiya of Mr. Color voor Japanse vlegtuigen

Oke deze is geheel nieuw voor mij :) en als ik goed heb
Begrepen, is het raadzaam om voor een Japanse vliegtuig
Tamiya of Mr. Color te gebruiken omdat deze verf merken
Uit het land komen van waar de vliegtuigen zijn gemaakt.

Ik heb geen ervaring met andere verf merken, en alleen
Die van revell, toen deze verf op waterbasis ging uitbrengen ging er voor mij een nieuwe wereld open en werden mijn modellen een heel stuk beter, dan er voor.
Daarom ben ik het altijd blijven gebruiken.

Mijn eerste ervaring met Revell is dat zij graag
Van een verf orgie houden.

Mijn tweede ervaring is met de verf van Revell is dat bepaalde kleuren, uit mijn hoofd Olijfgrijs, 45 en een
Bruin achtige kleur 46, minder hardt werden om een
Drupje geel door de verf te mengen.
Ook teste ik altijd op losse stukjes raam om te zien
Welke kleur het werdt.

Maar het klopt, in het Gooi, weet ik nu nog een
Modelbouwzaak in Hilversum. Niet zo lang geleden
Verkocht Intertoys in Bussum nog bouwpakketten,
Eerst verschillende merken en treinen, later alleen
Revell en week ik vaak uit voor Tamiya of voor een
Ander merk.

Voor de verf ga ik eerst even na denken of ik over wil
Gaan op een ander merk.

Gr. Martin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mitsubishi A6M3 Zero
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2021 11:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Welkom Martin, leuk dat je aanhaakt.

Een Zero is altijd een goede keus. Zoals kunt lezen in deze BB zijn er diverse gebouwd.
Mooi boek trouwens heb je daar.


Woodland.86 schreef:
Oke deze is geheel nieuw voor mij :) en als ik goed heb
Begrepen, is het raadzaam om voor een Japanse vliegtuig
Tamiya of Mr. Color te gebruiken omdat deze verf merken
Uit het land komen van waar de vliegtuigen zijn gemaakt.

Nou dat gaat niet altijd op, bij mijn Hasegawa "Kate" stelden de heren en dames van Has een kleurencombi, maar dat pakte niet uit zoals ik gedacht had.....nu heb ik dan wel gemixt met Vallejo....en het groen van Tamiya is weer anders dan dat van Revell enz.....

Ik denk als leidraad dat het meestal wel klopt.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mitsubishi A6M3 Zero
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2021 12:33 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Martin, ik neem aan dat je nu gaat starten met de bouw van je Zero. Blijf vragen stellen als we je daarmee op weg kunnen helpen.

Zou je nu je model hier even willen voorstellen m.b.v. foto's van de doos en zijn inhoud?
Het is handig als je hiervoor een album aanmaakt op deze site. Dat gaat als volgt:

1. Bovenaan de pagina staat een tabblad [ALBUMS], klik daarop en dan rechts naast het blauwe vakje [Alle Albums] op de streepjes gaan staan.
Nu zie je een submenu , ga naar [MIJN ALBUMS].

2. Maak een nieuw foto album voor jezelf aan, [Maak nieuw album]

3. Upload je foto's hier die je voor je bericht en bouw gebruikt.

4. Wanneer je vervolgens een bouwbericht gaat schrijven komt er links in beeld een blauw cameraatje op je scherm, dat is je fotoalbum.
Ga met je muis op de plek in je bericht staan waar je een foto wilt hebben en selecteer nu met de muis een foto uit je album.

5. Het is prettig voor de lezer als je voor en na je foto een lege regel in je bericht opneemt.

(Met dank aan Peter voor deze korte handleiding).

Succes,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mitsubishi A6M3 Zero
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2021 22:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 jan, 2021 23:36 pm
Berichten: 75
Goeie avond, dank jullie alle voor de reacties.

Vandaag heb ik informatie over de A6M3 type 32, waarom de geallieerde naast de Zeke ook Hamp gebruikte of waar
De oorsprong van deze naam ligt en waar de kist ( dat ik in gedachte hebt om te gaan bouwen ) heeft gevlogen.

Het eerste stuk is informatie over deze type Zero


Bron Wikipedia


In 1941, Nakajima introduced the Sakae 21 engine, which used a two-speed supercharger for better altitude performance, and increased power to 840 kW (1,130 hp). A prototype Zero with the new engine was first flown on 15 July 1941.[37]

The new Sakae was slightly heavier and somewhat longer due to the larger supercharger, which moved the center of gravity too far forward on the existing airframe. To correct for this, the engine mountings were cut back by 185 mm (7.3 in) to move the engine toward the cockpit. This had the side effect of reducing the size of the main fuselage fuel tank (located between the engine and the cockpit) from 518 l (137 US gal) to 470 l (120 US gal). The cowling was redesigned to enlarge the cowl flaps, revise the oil cooler air intake, and move the carburetor air intake to the upper half of the cowling.[38][39]

The wings were redesigned to reduce span, eliminate the folding tips, and square off the wingtips. The inboard edge of the aileron was moved outboard by one rib, and the wing fuel tanks were enlarged accordingly to 420 l (110 US gal). The two 20 mm wing cannon were upgraded from the Type 99 Mark l to the Mark II,[38] which required a bulge in the sheet metal of the wing below each cannon. The wings also included larger ammunition boxes and thus allowing 100 rounds per cannon.

The Sakae 21 engine and other changes increased maximum speed by only 11 km/h (6.8 mph) compared to the Model 21, but sacrificed nearly 1,000 km (620 mi) of range.[37] Nevertheless, the navy accepted the type and it entered production in April 1942.[40]

The shorter wing span led to better roll, and the reduced drag allowed the diving speed to be increased to 670 km/h (420 mph). On the downside, turning and range, which were the strengths of the Model 21, suffered due to smaller ailerons, decreased lift and greater fuel consumption. The shorter range proved a significant limitation during the Solomons Campaign, during which Zeros based at Rabaul had to travel nearly to their maximum range to reach Guadalcanal and return.[41] Consequently, the Model 32 was unsuited to that campaign[40] and was used mainly for shorter range offensive missions and interception.

This variant was flown by only a small number of units, and only 343 were built.


photo 529154


Het tweede stuk gaat over de benaming van het vliegtuig

The A6M is usually known as the "Zero" from its Japanese Navy type designation, Type 0 carrier fighter (Rei shiki Kanjō sentōki, 零式艦上戦闘機), taken from the last digit of the Imperial year 2600 (1940) when it entered service. In Japan, it was unofficially referred to as both Rei-sen and Zero-sen; Japanese pilots most commonly called it Zero-sen, where sen is the first syllable of sentōki, Japanese for "fighter plane".[Note 1][13]

In the official designation "A6M", the "A" signified a carrier-based fighter, "6" meant that it was the sixth such model built for the Imperial Navy, and "M" indicated Mitsubishi as the manufacturer.

The official Allied code name was "Zeke", in keeping with the practice of giving male names to Japanese fighters, female names to bombers, bird names to gliders, and tree names to trainers. "Zeke" was part of the first batch of "hillbilly" code names assigned by Captain Frank T. McCoy of Nashville, Tennessee (assigned to the Allied Technical Air Intelligence Unit (ATAIU) at Eagle Farm Airport in Australia), who wanted quick, distinctive, easy-to-remember names. The Allied code for Japanese aircraft was introduced in 1942, and McCoy chose "Zeke" for the "Zero". Later, two variants of the fighter received their own code names. The Nakajima A6M2-N floatplane version of the Zero was called "Rufe", and the A6M3-32 variant was initially called "Hap". General "Hap" Arnold, commander of the USAAF, objected to that name, however, so it was changed to "Hamp".


Het laatste gedeelte van de informatie gaat (in het kort ) over, waar de kist in gezet is geweest


The Battle of Rabaul, also known by the Japanese as Operation R, was fought on the island of New Britain in the Australian Territory of New Guinea, in January and February 1942. It was a strategically significant defeat of Allied forces by Japan in the Pacific campaign of World War II, with the Japanese invasion force quickly overwhelming the small Australian garrison, the majority of which was either killed or captured. Hostilities on the neighbouring island of New Ireland are usually considered to be part of the same battle. Rabaul was significant because of its proximity to the Japanese territory of the Caroline Islands, site of a major Imperial Japanese Navy base on Truk.

Following the capture of the port of Rabaul, Japanese forces turned it into a major base and proceeded to land on mainland New Guinea, advancing toward Port Moresby. Heavy fighting followed along the Kokoda Track, and around Milne Bay, before the Japanese were eventually pushed back towards Buna–Gona by early 1943. As part of Operation Cartwheel, throughout 1943–1945, Allied forces later sought to isolate the Japanese garrison on Rabaul, rather than capturing it, largely using air power to do so, with US and Australian ground forces pursuing a limited campaign in western New Britain during this time.

By the end of the war, there was still a sizeable garrison at Rabaul, with large quantities of equipment that were subsequently abandoned. In the aftermath, it took the Allies over two years to repatriate the captured Japanese soldiers, while clean up efforts continued past the late 1950s. Many relics including ships, aircraft and weapons, as well as abandoned positions and tunnels, remain in the area.

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Rabaul_(1942)

Gr. Martin


Laatst bijgewerkt door Woodland.86 op ma 11 jan, 2021 22:28 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mitsubishi A6M3 Zero
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2021 22:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 jan, 2021 23:36 pm
Berichten: 75
Goeie avond Wolf73, dank jij wel voor jou reactie.

Met het mengen van verf is het altijd oppassen en is het raadzaam om de verf eerst op een wit stuk papier uit te smeren
goed te laten drogen en met dag licht te bekijken of het naar wens is en of het overeenkomt met reverentie foto's van het
vliegtuig dat jij op dat mommend aan het bouwen bent. wel wil ik graag er bij zeggen dat dit mijn ervaring en manier van
werk is :) en ik er soms flink naast kan zitten.
Dank jij wel, het boek is erg handig als het om het patroon van de camouflage gaat, maar niet perse om de kleur zelf, die
wijken erg af van de werkelijkheid.

Goeie avond Trajanus, dank jij wel voor jou reactie en tips.

vandaag heb ik informatie opgezocht over de slag waarbij het vliegtuig betrokken kan zijn geweest, over het type vliegtuig
zelf en de bijnaam van de geallieerde, waar de oorsprong ligt.

Als alles binnen is, zal ik er foto's van maken en zij plaatsen.

Gr. Martin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mitsubishi A6M3 Zero
BerichtGeplaatst: di 12 jan, 2021 20:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 jan, 2021 23:36 pm
Berichten: 75
Goeie avond

Vanmorgen heb ik de Zero binnen gekregen, en na een inspectie rondje om te zien hoe de details zijn, heb ik de
Raampjes eerst even in een zacht sopje gelegd om zij te ontvetten.


photo 529227


voor oude mallen, valt het allemaal mee, echter heeft de tijd de kit in gehaald en naast diep liggende lijnen op de vleugels
heeft het ook fijne op liggende lijnen ( op de romp, staart en achter vleugels ) terwijl in de wielbakken, toch wel mooie
details zichtbaar zijn.

photo 529228

De motorblok kan beter. maar ik ga niet klagen en rustig eens kijken waar het schip strand, het is immers mijn eerste
bouwpakket in jaren en als deze goed verloopt wil ik een Zero 1/72 gaan kopen.

photo 529229

Gr. Martin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mitsubishi A6M3 Zero
BerichtGeplaatst: di 12 jan, 2021 21:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ziet er goed uit, Martin. Maar wat is het merk en de schaal? En een foto van de doos zou ook mooi zijn. Dan weten we beter waar we naar kijken.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mitsubishi A6M3 Zero
BerichtGeplaatst: di 12 jan, 2021 22:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 jan, 2021 23:36 pm
Berichten: 75
Goeie avond Huib2.

Dank jij wel voor jou reactie en tips. Ik ga proberen
Om het aan te passen.
De Zero is van Tamiya op schaal 1/48.

Gr. Martin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mitsubishi A6M3 Zero
BerichtGeplaatst: di 12 jan, 2021 23:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 jan, 2021 23:36 pm
Berichten: 75
Goeie avond.

Zou ik mogen vragen of iemand mij per ongelijk kan
Helpen met enkele punten waar ik zelf ben tegen,
Aangelopen. Namelijk dat mijn verslag nu rommelig,
Overkomt, en ik zou graag morgen mijn verslag,
Overnieuw beginnen, als dit mogelijk is. Daarom
Geef ik toestemming om dit verslag te verwijderen.

Gr. Martin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement