Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:47 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2021 22:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Is dat Rosie the riveter?
En hoe bevalt ze?

Die chipping fluid werkt mooi in jouw handen.
Persoonlijk vind ik die Aotake over aluminium er ook beter uitzien. (zover ik het van de foto's kan zien)

voor het riveten kan ik alleen maar zeggen neem jouw tijd.
persoonlijk vind ik het handiger om gewoon met een 0.5mm potlood de lijnen op het model over te nemen en dan uit de losse hand de lijntjes te volgen.
Dan langs iets te ritsen, ik heb dan het idee dat ik beter kan zien wat ik aan het doen ben.

Maar uiteindelijk is het gewoon doen en kijken wat jij het beste bevalt.
wel zou ik het doen voordat je de delen aan elkaar lijmt. dan kun je ze makkelijker plat legen en wiebelen ze niet of rollen ze niet weg.

grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jan, 2021 0:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Woodland.86 schreef:
Mag ik vragen hoe jij de rondingen (gaten) in de stoel hebt uitgeboord?


Ik vermoed met een pinvise en dunne boortjes, zie hieronder. Er zijn verschillende pinvise boren, ik heb er één van Tamyja (wel duur, maar een goede koop) en een goedkope van Ali-express.
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jan, 2021 22:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
markie schreef:
Hoe bevalt die riveter Davy?
Timmie schreef:
Is dat Rosie the riveter? En hoe bevalt ze?
Ja inderdaad, het is een "Rosie the Riveter".
Van wat ik uit het testje waar heb kunnen nemen vind ik het prima werken. Rolt soepeltjes, scherpe puntjes, en niet moeilijk om uit de losse pols een rechte lijn te trekken.
Ik heb totaal geen vergelijkingsmateriaal, maar ik heb er wel al vertrouwen in!

Woodland.86 schreef:
Goeie avond Deef, mag ik vragen hoe jij de rondingen (gaten) in de stoel hebt uitgeboord ?
De metaalgroene kleur vind ik erg uitspringen maar bij veel Japanse vliegentuigen uit die tijd was dat zo.
Hoi Martin! Die kleur knalt er inderdaad goed uit, maar zal eigenlijk alleen zichtbaar zijn in de wielbakken uiteindelijk. en dan zal het nog wel aan wat verwering onderhevig zijn dus dat zal het nog wel iets afzwakken. Ik heb dus in ieder geval al gezien, en dat heeft Barry (Wolf73) in zijn huidige verslag ook al opgemerkt, dat met een aluminium basis, de kleur wat blauwer wordt.

tsjopper bob schreef:
Ik vermoed met een pinvise en dunne boortjes, zie hieronder. Er zijn verschillende pinvise boren, ik heb er één van Tamyja (wel duur, maar een goede koop) en een goedkope van Ali-express
Wat René zegt is zeker juist, ik heb onderstaande:

photo 510862

Werkt erg makkelijk, er zit een mechaniekje in waardoor je het boortje kan laten draaien terwijl je het op het werkstuk gedrukt houd. Van het merk The Model Craft Collection, uit mijn plaatselijke modelbouwwinkel:

photo 486131

Timmie schreef:
voor het riveten kan ik alleen maar zeggen neem jouw tijd.
persoonlijk vind ik het handiger om gewoon met een 0.5mm potlood de lijnen op het model over te nemen en dan uit de losse hand de lijntjes te volgen.
Dan langs iets te ritsen, ik heb dan het idee dat ik beter kan zien wat ik aan het doen ben.

Maar uiteindelijk is het gewoon doen en kijken wat jij het beste bevalt.
wel zou ik het doen voordat je de delen aan elkaar lijmt. dan kun je ze makkelijker plat legen en wiebelen ze niet of rollen ze niet weg.
Dat is een goede tip Arjan om de vleugeldelen nog niet te lijmen! En de rest ook natuurlijk, bedankt!

Inmiddels is de cockpit klaar!

Na de chipping heb ik de details geverfd, en daarna een glanslaagje aangebracht.
Hierna de decals aangebracht. Deze bestaan uit drie stuks, waarvan er twee een transparante achtergrond hebben. Dat is op zich best mooi, aangezien er dan geen kleurverschil is met de rest van de cocpit.
Het blijft natuurlijk dat zo'n decal geen ruimte biedt voor washes, highlights en chipping. De decals waren ook iets te groot, je ziet het aan de onderkant iets voorbij de ondergrond steken.

photo 529218

Vervolgens dus de rest van de cockpit behandeld met een wash en wat highlights met olieverfjes aangebracht. Tussendoor van wat chocolademuntverpakkinkjes riemojes gescratched en geverfd, zo konden deze ook weer mee met de verwering. De gespjes heb ik een beetje creatief uit rest PE fretjes gehaald:

photo 529219

photo 529220

photo 529221

Nou, dan kan de romp dicht!

...Onee, Arjan z'n tip...
Riveting time dus! :mrgreen: :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jan, 2021 23:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Deef schreef:
...Onee, Arjan z'n tip...
Riveting time dus! :mrgreen: :brouw:

Precies, zou ik ook doen.

Mooi cockpitje, Deef!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jan, 2021 23:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Cockpit is mooi geworden Dave! Gordels met gespjes zien er ook top uit.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jan, 2021 23:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Mooie riempjes geworden Davy, zien er een stuk beter uit dan tape riempjes als ik eerlijk ben.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jan, 2021 23:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Die riempjes lukt mij ook wel, maar hoe maak je de gespen en haken?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jan, 2021 23:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Thanks mannen!

Die gespjes heb ik uit restjes PE gehaald René. Deze waren onderdeel van van die wasrekantennes voor de Catalina.

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2021 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Zijn we weer!
Tja bij dat rivetten hoort ook een hoop lijntjes trekken:

photo 529896

Op de foto hierboven is ook op te merken dat Airfix met dit kitje best goed in de afmetingen zit. Er vanuit gaande dat deze plannen accuraat zijn dan natuurlijk :mrgreen:
En toen met het tooltje aan de gang! Dat ging toch best aardig, viel me niet tegen. Inderdaad makkelijker om de lijntjes te volgen dan langs een stukje dymo tape te gaan.
Het is een beetje als fietsen, als je kijkt naar het punt waar je heen wil, ga je er vanzelf in een rechte lijn naartoe!

photo 529895
photo 529897

En ook de ronde cowling, die ik voor het laatst bewaard had, ging eigenlijk vrij makkelijk:

photo 529898

Er gaat even wat tijd inzitten, maar na twee à drie avondjes heb je toch aardig wat extra detail op je modelletje.
Vervolgens de vleugeluiteinden er af gechopt. Twijfelde er een tijdje over omdat dit een trainingstoestelletje betreft, en niet op een schip stond.
Dus is het waarschijnlijk ook niet echt nodig geweest om de wingtips op te klappen t.b.v. ruimtebesparing.
Maarja, er zal toch ook wel eens getraind moeten worden op het op en neerklappen van de vleugeluiteinden, dus zo lullen we het weer mooi de kant op die ik wil! :lol:

photo 529899

In de kit zitten speciaal tips bijgeleverd om de opgeklapte mee te maken. Die ben ik vergeten op de foto te zetten, maar komen volgende keer wel aan bod.
Want ja, inmiddels staat het Zerootje er alweer zo bij:

photo 529900

こんばんは!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2021 22:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Ziet er goed uit allemaal Davy en een stuk makkelijker dan met de trumpeter uitvoering zo te zien.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement