Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2021 14:39 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
:brouw: :lol:

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2021 16:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Geweldig haha. Zwaarbewapende Zero he je daar dan haha. En wat een geluk dat de passing bij jou goed is. Ga zo door.

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2021 21:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Ik zeg niks Dave.... de anderen hebben je al uit gelachen!! :D :brouw:

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2021 22:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Hahaha ja ik vind het zo stom van mezelf dat ik zonder tegenstribbelen even mijn "walk of shame" doe hoor hier :lol: :lol:

Even wat anders:
Ik was wat info aan het zoeken over dit toestel en kwam tegen dat Airfix het wel eens flink mis kan hebben met de boxart...
De markeringen die erbij zitten zouden de 201st Kokutai, Tobera Airfield, Keravat, East New Britain, Papua New Guinea, 1944 toebehoren.
Echter, de "ツ" uit "ツ-134" betekent "Tsu" wat staat voor Tsukuba.

Het betreft dus een toestel wat toebehoorde aan de basis Tsukuba Ku, waar het als trainer dienst gedaan zou hebben. Hier zouden verouderde toestellen voor gebruikt worden, wat de A6M2b in 1944 dan ook wel was.
Een trainer, met een gele onderkant. Op een referentiefoto kan een witte rand rondom de Hinomaru waargenomen worden, wat zou duiden op de gele onderzijde:

photo 528433
Bron: http://www.aviationofjapan.com/2011/11/new-airfix-zero-partial-build-review.html

Via de gelinkte bron kom je op het hele artikel, best interessant voor degenen die het interessant vinden! :wink:

Dussss... Dat wordt een mooi geel kleurtje voor de onderzijde uitzoeken. Ik twijfelde even of mijn "heftige verwering"-plan nog op zou gaan bij een trainertje.
Maar ik bedacht me dat in de laatste jaren van de oorlog er waarschijnlijk minder energie gestoken zou worden in het netjes houden van de verflaag. Dus misschien toch niet zo'n slecht idee?
Plan nu is dus een flink gechipte trainer. En daar is gelukkig ook wel wat onderbouwing voor te vinden, zoals deze A2M6-K:

photo 528434
Bron:https://nl.pinterest.com/pin/173107179406853307/

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jan, 2021 3:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Oké mooi onderzoekswerk. Zo krijgen we toch weer een aparte zero!

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jan, 2021 23:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Ben benieuwd naar jouw verweerde Zero.
Gaat met of zonder chipping vast interessant uit komen te zien met zon gele onderkant.

grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2021 13:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Ja die gele onderkant, man daar zijn ook al hele boekwerken over geschreven... :shock:
Uiteindelijk kwam ik deze set tegen:

photo 528952

En tja, waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Ik had nog maar één geel verfje in mijn voorraad, dus een "echte" Trainer Yellow is dan een prima aanvulling.
Maar ook de Mitsubiushi en Nakajima Interior kleuren zijn erg welkom en ook de "Anti-glare Blue-Black" ben ik erg benieuwd naar.

photo 528953

Na een testje vond ik de Nakajima interieur kleur eigenlijk veel meer lijken op wat de interieurkleur van Mitsubishi zou moeten zijn en de Mitsubishi kleur vond ik eigenlijk weer wat te geel. Meer de Amerikaanse Interior green.
Nu staat er op de verpakking van deze AK verfjes ook dat ze al rekening hebben gehouden met de schaalfactor, dus dat de kleurtjes al wat lichter zijn.
Nouja, ik ben toch maar voor de verkeerde kleur gegaan die ik er beter uit vond zien :lol:

Ik heb van de gelegenheid van de kleurtestjes ook maar gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om weer even het gevoel te krijgen met de Chipping Medium van Vallejo.
Dus eerst aluminium gespoten, toen de chipping vloeistof (deze was trouwens wat ingedikt na de laatste keer gebruiken afgelopen maart ofzo, dus moest ik weer even verdunnen met water).
Vervolgens na een half uurtje drogen de kleurtestjes gedaan met de interieurkleuren, en deze ook een uurtje laten drogen. Oppervlaktje nat gemaakt en een beetje aan het harken gegaan met een oude kwast en tandenstoker:

photo 528955

Ook de cockpit en de binnenkant van de fuselage moesten er aan geloven, aluminiumkleur in het cockpitgedeelte en de rest van de binnenzijde gespoten met Vallejo's Aotake, ook gelijk even als test.

photo 528950

Ik vond de Aotake wat te groenig, ik ben me er van bewust dat groenig/blauwig allebei wel voorkwam, maar naar mijn idee mag het toch wat meer naar blauw hangen.
Vervolgens de chipping vloeistof, en daarna weer de interieurkleur, met dezelfde droogtijden als hiervoor beschreven. En toen weer spelen met chippen:

photo 528949

Ik vind het best geslaagd. Ik zie het wel zitten om de buitenzijde van het vliegtuig straks ook op deze manier aan te gaan pakken!
Alle details in de verf gezet en nog wat gedrybrush hier en daar:

photo 528954

Nu staat het in een glanslakje te drogen, en dan kan er nog een wash doorheen.
Ook nog even een testje gedaan met de Aotake, maar nu in plaats van direct op de primer, op een laagje aluminium gespoten:

photo 528948

Was ik ook al wat meer tevreden mee!
Ten slotte heeft de oplettende kijker het in een van de foto's al opgemerkt, maar ik wil nog wat met dit kitje gaan doen wat ik nog nooit eerder heb gedaan:

photo 528951

Voor mijn gevoel is het een beetje rommelig qua beschreven voortgang, maar zo'n klein "simpel" kitje bouwt ook weer zo snel weg dat je gewoon tijd hebt voor veel verschillende dingen tegelijk :mrgreen:
Is weer even wennen :lol:

:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2021 13:46 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Nou Deef, je houdt de spanning er wel in! Leuk om te zien hoe e.e.a. uitpakt met de chipping fluid.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2021 15:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Hoe bevalt die riveter Davy?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2021 22:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 jan, 2021 23:36 pm
Berichten: 75
Goeie avond Deef, mag ik vragen hoe jij de rondingen ( gaten ) in de stoel hebt uitgeboord ?
De metaalgroene kleur vind ik erg uitspringen maar bij veel Japanse vliegentuigen uit die tijd was dat zo.

Gr. Martin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement