Luuk_W schreef:
zeer netjes. Echter ben ik bang dat de rode gehaktballen nu je chipping gaan breken. Hoop van niet. ziet er prachtig uit. Had zelf wel eerst de gehaktballen geplakt. Snap dat je manier van chipping dan niet werkt maar, dan verkom je breuken. Naja. Je vogels het wel uit
Ik blijf je volgen.
Goed dat je dat aanhaalt. Dat is natuurlijk ook iets waar ik bij het plannen van de bouw over na heb gedacht. Maar wat al bij veel andere bouwen in deze BB is opgemerkt, de markeringen werden vaker bijgewerkt dan de oorspronkelijke paintjob.
Dat zal deels te maken gehad hebben met het respect voor de Hinomaru, dat ding moest er gewoon netjes opzitten, respect voor je vlag. Anderzijds zal er ook een goed gebrek aan grondstoffen en tijd geweest zijn richting het eind van de oorlog om het gehele toestel bij te blijven werken.
Markeringen blijven natuurlijk belangrijk t.b.v. herkenning (ik laat me hier graag in verbeteren uiteraard).
Bron: https://forum.largescaleplanes.com/index.php?/topic/52770-why-do-japanese-paint-chip-so-much/Zoals op bovenstaande foto te zien is, en ook op de foto die ik in het begin van deze bouw plaatste, loopt de chipping door onder de markeringen.
Ik zie het zo, de Zero die ik aan het maken ben werd in 1944 opgenomen bij de 201st Kokutai, als trainer. Hier werden verouderde toestellen voor gebruikt, en deze Zero had er al heel wat vlieguurtjes opzitten.
Het is laat in de oorlog, dus vliegers moeten in een rap tempo opgeleid worden. De kist werd voorzien van een gele onderkant, verse markeringen, en de startbaan van Tsukuba Ku op gerold.
De A6M2b heeft dus nog steeds zijn sterk verweerde oorspronkelijke groene verflaag onder de net aangebrachte verf.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat de hinomarus er brandschoon op komen te zitten, deze gaan natuurlijk ook onderhevig worden aan de nodige verweringen.
Misschien ga ik wat chips integreren, maar er zullen zeker ook chips onderdoor mogen lopen. Op deze manier had ik het een beetje uitgevogeld Luuk
Ik kwam trouwens nog een interessante site tegen in de zoektocht naar welke kleur ik de propellor nou moest maken. Hiervoor kwam ik dus op onderstaande uit:
Citaat:
The propeller blades should have unpainted aluminum front surfaces with flat dark brown (FS 0059) painted backs. The spinner should be finished with aluminum paint; it was not unpainted aluminum. In September/October 1943 this was changed ed to a red-brown prop and spinner. However, at least one of Nakajima’s sub-contractors continued to supply spinners that were painted with aluminum paint.
Bron: https://www.largescaleplanes.com/articles/article.php?aid=3339Het hele artikel is zeker de moeite waard om door te lezen! Maargoed, een aluminium propeller dus. Dat scheelt me zoeken naar de goede kleur bruin..
Trouwens net een goede aanbieding misgelopen:
Original Japanese WWII Mitsubishi A6M Zero Propeller