Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 6:14 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2021 15:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Haha nou eigenlijk wel Arjan, ik zat er zo in dat ik het vaak zonde vond om van m'n werk op te kijken :mrgreen:

Ik heb de opmerkingen over de chipping ter harte genomen en gisteren wat subtiele chipping verder de vleugel op toegevoegd.
Wat me opviel was dat na 5 dagen de chipping vloeistof nog steeds vrij makkelijk geactiveerd werd, het was dus wel oppassen geblazen om het subtiel te houden!

Wat ik heb gedaan valt misschien niet eens zo erg op maar ik denk wel dat ik de groene vlakken wat heb kunnen breken, de overgang is wat minder groot.
Verder de vleugel op heb ik bijvoorbeeld echt alleen de randen van wat paneeltjes van de verf ontdaan, en wat rivetlijntjes.

Inmiddels staat de Zero te drogen in een laagje glans, dus het hierboven beschreven is niet supergoed te zien door de weerspiegeling van licht, maar toch maar een foto:

photo 532546

Ik heb trouwens ook alle linnen delen overgespoten met de basiskleur voorzien van een druppeltje wit en geel, geeft net wat nuanceverschil.
Morgenavond weer een lekkere versnapering er bij voor een goede decalsessie! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2021 17:10 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5062
Woonplaats: IJsselstein UT
Beter zo!

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2021 19:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
zeer netjes. Echter ben ik bang dat de rode gehaktballen nu je chipping gaan breken. Hoop van niet. ziet er prachtig uit. Had zelf wel eerst de gehaktballen geplakt. Snap dat je manier van chipping dan niet werkt maar, dan verkom je breuken. Naja. Je vogels het wel uit :wink: Ik blijf je volgen.

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2021 21:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ziet er goed uit! Ook ik vind het een verbetering. Succes met de decals. Proost alvast :brouw:

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2021 8:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Luuk_W schreef:
zeer netjes. Echter ben ik bang dat de rode gehaktballen nu je chipping gaan breken. Hoop van niet. ziet er prachtig uit. Had zelf wel eerst de gehaktballen geplakt. Snap dat je manier van chipping dan niet werkt maar, dan verkom je breuken. Naja. Je vogels het wel uit :wink: Ik blijf je volgen.
Goed dat je dat aanhaalt. Dat is natuurlijk ook iets waar ik bij het plannen van de bouw over na heb gedacht. Maar wat al bij veel andere bouwen in deze BB is opgemerkt, de markeringen werden vaker bijgewerkt dan de oorspronkelijke paintjob.

Dat zal deels te maken gehad hebben met het respect voor de Hinomaru, dat ding moest er gewoon netjes opzitten, respect voor je vlag. Anderzijds zal er ook een goed gebrek aan grondstoffen en tijd geweest zijn richting het eind van de oorlog om het gehele toestel bij te blijven werken.
Markeringen blijven natuurlijk belangrijk t.b.v. herkenning (ik laat me hier graag in verbeteren uiteraard).

photo 532604
Bron: https://forum.largescaleplanes.com/index.php?/topic/52770-why-do-japanese-paint-chip-so-much/

Zoals op bovenstaande foto te zien is, en ook op de foto die ik in het begin van deze bouw plaatste, loopt de chipping door onder de markeringen.
Ik zie het zo, de Zero die ik aan het maken ben werd in 1944 opgenomen bij de 201st Kokutai, als trainer. Hier werden verouderde toestellen voor gebruikt, en deze Zero had er al heel wat vlieguurtjes opzitten.
Het is laat in de oorlog, dus vliegers moeten in een rap tempo opgeleid worden. De kist werd voorzien van een gele onderkant, verse markeringen, en de startbaan van Tsukuba Ku op gerold.
De A6M2b heeft dus nog steeds zijn sterk verweerde oorspronkelijke groene verflaag onder de net aangebrachte verf.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat de hinomarus er brandschoon op komen te zitten, deze gaan natuurlijk ook onderhevig worden aan de nodige verweringen.
Misschien ga ik wat chips integreren, maar er zullen zeker ook chips onderdoor mogen lopen. Op deze manier had ik het een beetje uitgevogeld Luuk :wink:

Ik kwam trouwens nog een interessante site tegen in de zoektocht naar welke kleur ik de propellor nou moest maken. Hiervoor kwam ik dus op onderstaande uit:
Citaat:
The propeller blades should have unpainted aluminum front surfaces with flat dark brown (FS 0059) painted backs. The spinner should be finished with aluminum paint; it was not unpainted aluminum. In September/October 1943 this was changed ed to a red-brown prop and spinner. However, at least one of Nakajima’s sub-contractors continued to supply spinners that were painted with aluminum paint.
Bron: https://www.largescaleplanes.com/articles/article.php?aid=3339

Het hele artikel is zeker de moeite waard om door te lezen! Maargoed, een aluminium propeller dus. Dat scheelt me zoeken naar de goede kleur bruin.. :wink:
Trouwens net een goede aanbieding misgelopen: Original Japanese WWII Mitsubishi A6M Zero Propeller :lol:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 feb, 2021 8:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Ik snap je punt. Mooie onderbouwing ook! Ben benieuwd hoe dat eruit komt te zien als er dus misschien chipping doorschijnt. Op je foto is duidelijk te zien dat de gehaktbal en het witte vlak zijn bijgewerkt/onderhouden. Bedankt voor de uitleg. Succes met de laatste loodjes!

Gr Luuk :brouw:

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 feb, 2021 17:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Het weekend van de 12e was het ijzig koud en was Nederland omgetoverd tot een waar winter wonderland. Dat was het weekend van de nachtelijke chipping sessie met een heerlijk donker biertje.
Het weekend van de 19e was het volop lente, zo voelde het in ieder geval zeker! Daar moest het biertje ook naar aangepast worden natuurlijk, dus een blonde La Chouffe er bij deze keer:

photo 532754

Wederom een lekkere lange sessie, maar dan met decals. Ik was echt blij verrast over de decals die bij deze kit zitten.
Stevig, niet te dik, hebben we het nog steeds over decals? De transparante delen ook heel mooi dun.
Uiteindelijk dus ook nog wat chipping op de decals aangebracht, wat gematigd. Afijn, foto's zeggen meer dan woorden:

photo 532803

photo 532801

photo 532802

photo 532805

Hier en daar vindt ik de chips op de decals nog wat te "hard" overkomen. Maar even afwachten hoe dat na wash en olieverfjes is, anders kan ik dat altijd nog een beetje bijwerken.
De onderzijde heb ik niet gechipt. Er van uitgaande dat dit dus een verse verflaag was, en op referentiefoto's kom ik sowieso niet veel gechipte onderzijdes tegen.
Daar zal ook wel mee te maken hebben dat deze zijde uiteraard veel minder onderhevig was aan UV.

Dan nog dit:

photo 532804

Ik heb dus een flesje Aotake van Vallejo. Deze vond ik eigenlijk wat te groen.
Ineens zag ik de fles er naast in mijn voorraad staan. Deze heb ik gebruikt als kleurstof voor het water in mijn Nakajima vignetje.
Een transparante kleur, die ik aan de binnenzijdes van de opgeklapte vleugeltips over een laagje aluminium heb geverfd (te zien links van de dop).
Ik weet niet wat jullie er van vinden, maar ik vind de kleur mooi treffend!

Al met al heb ik nu dus een levensvoorraad Aotake hier staan :lol:
De Zero staat nu in een laagje HG77 uit te harden en dan kan de panelline wash er over!

:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 feb, 2021 17:42 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5062
Woonplaats: IJsselstein UT
Prachtig om te zien hoe je van een eenvoudig Airfix kitje zoiets speciaals weet te maken!
:brouw:

Succes,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 feb, 2021 17:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Mooi man.. zeker nu met de decals er op..de kleur is inderdaad erg gelijkend.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 feb, 2021 20:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Een poosje niet online geweest en die Deef heeft alweer bijna een vliegtuig klaar, ziet er goed uit zo. alhoewel ik het aluminium nu nog wat te clean vind, maar daar vind je vast nog wel wat op.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement