Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 22:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 11 feb, 2021 20:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2815
Ik vind het er zo mooi uitzien, die gele onderkant. Als je er nog meer geel over spuit, verlies je denk ik aan levendigheid en verweerdheid.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2021 11:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Wolf73 schreef:
Het preshaden...., heb je dat met zowel grijs als met wit gedaan?
Alleen met wit Barry, aardig verdund dat wel :wink:
Huib2 schreef:
Ik vind het er zo mooi uitzien, die gele onderkant. Als je er nog meer geel over spuit, verlies je denk ik aan levendigheid en verweerdheid.
Ja dat denk ik inderdaad ook. Het is wel een mooie basis zo.
Over een mooie basis gesproken:

photo 532050

In de Vallejo Metal Color Aluminium. Erg fijn spul om te spuiten, en ik vind het resultaat ook mooi.
Ik denk dat de oppervlakte nog wel veel glanzender kan, aangezien ik niet meer aandacht aan de primer heb besteed dan het enkel met zwarte gloss te spuiten.
Deze primerlaag had ik nog wel wat mooier kunnen krijgen met schuren/polijsten, en bovendien zat er nu overal overspray van het geel spuiten.
Maar dat was voor de functie van de aluminium kleur niet nodig, want er komt nog een laag Green Black (AK interactive) overheen.

Ondertussen ook klaar met de cowling. Dus alsnog een laagje Chipping Medium aangebracht en vervolgens nog een laagje Antiglare.
Het chippen ging wat lastiger omdat ik het eigenlijk te nat heb gemaakt denk ik.
Dit activeerde ook de eerst aangebrachte laag Chipping Medium waardoor het erg lastig werd gecontroleerd en subtiel te werken.
Uiteindelijk ben ik nog steeds tevreden met het resultaat, maar vind ik het iets minder mooi dan na de eerste ronde.

Ik plaats even drie foto's omdat het zo'n lastige kleur is om te fotograferen:

photo 532049

photo 532048

photo 532047

Je ziet ook dat het effect van de twee chippinglagen niet super zichtbaar is, de tweede verflaag dus wellicht ook toch iets te dik aangebracht.
Nu moet ik zeggen dat het met het blote ook wel te zien is, dus misschien ook wel gewoon subtiel genoeg dus.

Was een mooi leerprojectje zo, vanavond gaat de fuselage er aan! Stiekem best spannend...
:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2021 15:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Ik vind het wel gelukt hoor. Precies op de plekken waar de kappen eraf gehaald werden door grondpersoneel, en langs de randen waar de verf het dunst is opgebracht vanuit de fabriek. Daar vindt schade en slijtage het eerst plaats.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2021 15:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Chipping vind ik goed gelukt.

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 feb, 2021 15:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Bedankt Luuk en David!

Zoals gezegd was het vrijdagavond tijd voor een goede laag Chipping Medium, gevolgd door een paar laagjes groen:

photo 532306

photo 532308

Ik vond de verf van AK erg prettig werken. Wel heel apart omdat ik altijd erg dunne laagjes spuit, en de aluminium onderlaag dus ook heel lang er doorheen bleef "schijnen".
Op een bepaald moment leek het wel een jaren 70 muscle car, maar goed dat was niet voor lang.

De chipping vloeistof had ik een half uurtje laten drogen, en de groene laag een uurtje.
Vervolgens maar een lekkere versnapering er bij gepakt, voor een lange nachtelijke sessie.

photo 532307

Ik moet zeggen dat ik echt wel fan ben geworden van deze methode. Na een tijdje krijg je wel echt dat gevoel voor hoe vochtig je de verf moet maken, en hoe lang je het weer even moet laten drogen.
Veel afwisselen dus van de ene naar de andere kant, want als je het oppervlakte tussendoor niet laat drogen, dan trek je zo de hele verflaag er af.
En dat is natuurlijk niet zo erg, maar voor een overtuigend resultaat vind ik persoonlijk dat je ook moet verweren zoals dat in het echt gebeurd, stukje voor stukje dus.

Om half 3 's nachts vond ik het helemaal mooi geweest, en de volgende ochtend was ik nog steeds erg blij met het resultaat:

photo 532309

photo 532310

photo 532311

Het moeilijkste is nog om het random genoeg aan te brengen. Dus niet symmetrisch, maar ook zeker niet "contra", als jullie begrijpen wat ik bedoel.
IK denk zelf dat het gewoon goed is zo, maar ik sta uiteraard open voor al jullie op en aanmerkingen!

:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 feb, 2021 20:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 545
Woonplaats: Amsterdam
Mooi spuitwerk Dave! Dat alu zit er ook mooi op! Die kleur groen lijkt wel lichter dan het groen wai er op heb.
Wat chipping betreft zou er iets meer op de vleugel richting het einde gechipt kunnen worden. Hoeft geen grote lappen maar kleine plekjes.

Ga zo door!

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 feb, 2021 21:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2815
Heel fraai, Deef!
Ja, ik heb hetzelfde onderbuikgevoel als Paul over de plaatsing van chips. Maar misschien is het juist wel spannend het zo te laten.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 feb, 2021 23:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Tsja, chipping. Het blijft een gevoel en gelukkig is geen toestel hetzelfde, dus is het altijd goed.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 feb, 2021 19:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Chipping is netjes. Ben benieuwd hoe het eruit ziet met de rode ballen erop!

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 feb, 2021 23:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Wat ben je alweer ver met deze. Laatste keer dat ik keek was je nog aan het riveten. Ik moest heel wat bij lezen. Erg mooi wat al gedaan hebt en dat nachtje doorhalen heeft ook goed gewerkt mooie chipping heb je aangebracht. Het zal die avond wel niet bij die ene Leffe gebleven zijn . :brouw:

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 103 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement