Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2020 16:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Nu Ruth eindelijk klaar is, vind ik dat ik mag beginnen aan een nieuw doosje.

photo 527980


Nakajima B5N2
codenaam: "Kate"
officiële operationele aanduiding: Type 97-3 Carrier Attack Aircraft.
Kate was de meest geavanceerde aanvalsbommenwerper ter wereld aan het begin van de Pacific Oorlog De vliegtuigen waren cruciaal in alle veldslagen met vliegdekschepen en bij de Japanse amfibische landingen in het begin van het conflict. Hoewel ze onvoldoende bescherming hadden, werden ze in dienst gehouden totdat hun verliespercentages in 1944 niet meer te overzien was.

Pearl Harbour feitjes

eerste aanvalsgolf
40 "Kates" vielen aan met luchttorpedo's en brachten vier slagschepen tot zinken ( Californië, Oklahoma, West Virginia, Nevada)
49 "Kates" vielen aan met bommen en vernietigden de Arizona met een cruciale treffer.
tweede aanvalsgolf
54 "Kates" vielen vliegvelden aan, waarbij ze bewapend waren met of twee 534 ponders of een 534 ponder en zes 133 ponders.
Pearl Harbor was nog maar het begin. De Kates bewezen al snel dat ze zowel manoeuvrerende schepen op zee als schepen in de haven konden laten zinken. Alleen al in het eerste oorlogsjaar hebben ze drie Amerikaanse vliegdekschepen tot zinken gebracht of daarbij geholpen : Lexington , Yorktown en Hornet.
Het afwerpen van bommen was niet effectief tegen schepen op zee. Het afwerpen van bommen was wel effectief om Japanse troepen te ondersteunen bij de bliksemopmars van Japan door de Stille Zuidzee.
Een naoorlogs onderzoek concludeerde dat: "De prestaties van Kate vergelijkbaar waren met die van de Zero."
Er is veel meer te vertellen en te lezen, maar daarvoor heb je www en boeken. Dit vond ik leuk om te vermelden. Mijn bron hiervoor was : https://www.pearlharboraviationmuseum.o ... jima-b5n2/

Hopelijk laat Kate zich stukken beter bouwen dan "Ruth". Ik vind het schema van de doos erg gaaf, dus dat ga ik ook proberen te maken.

De sprue's

2 lichtgrijze ramen met onderdelen. Vrij hard plastic, een beetje flash op sommige onderdelen en mooie fijne panellines.
photo 527983
photo 527982


Tevens een decalvel en een vrij heldere canopy. Hiervoor ga ik een maskingsetje voor aanschaffen.
photo 527981

En uiteraard de instructies.
photo 527984


Cheerz :brouw:
Barry


Laatst bijgewerkt door Wolf73 op zo 30 mei, 2021 21:20 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2020 16:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Ahh nog zo'n mooie Japanner, ik heb de Airfix in 1/72 gebouwd was best nog een redelijk formaat vliegtuigje voor een toestel met een enkeke motor :lol:
Ik heb nog wel wat onderdelen liggen van die kit, bommetjes e.d. en decals, als je er belang bij hebt dan stuur je maar weer een pb :lol:

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2020 17:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Ziet er uit als een mooi gedetailleerd kitje Barry, eigenlijk zoals we Hasegawa een beetje kennen natuurlijk.
Ik roep het maar weer, pas op voor de decals, die willen wel eens vervelend zijn en als je masks gaat bestellen, laat het dan even weten, misschien heb ik ook nog wel wat nodig.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2020 17:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Mocht ik wat kunnen gebruiken, dan meld ik me Pieter :D.

Dit is de eerste keer dat ik een Hasegawa ga bouwen. Ik ben benieuwd.
Sorry Mark, ik heb al een bestelling geplaatst. Geen excuus is goed genoeg om dit ongedaan te maken....ik weet het....Je hebt het me via de app laten weten wat je ervan en van mij vindt :lol: :lol: :lol:

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2020 17:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
En hop,.....de volgende!

Mooie elegante Kate in een spannend camouflagepatroon.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2020 17:44 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Wolf73 schreef:
Sorry Mark, ik heb al een bestelling geplaatst. Geen excuus is goed genoeg om dit ongedaan te maken....ik weet het....Je hebt het me via de app laten weten wat je ervan en van mij vindt :lol: :lol: :lol:

Cheerz :brouw:
Barry


Wat een vervelende man hè, die Mark..... :wink:

Maar goed. De Kate. Prachtige kit. Ik heb hem in de jaren 80 gebouwd en toen was hij top of the bill.
https://www.scalemates.com/kits/hasegaw ... n2--135222
Dit is een re-release. Doet Hasegawa vaak. Ik herken de instructies nog. Hier ga je plezier van hebben.

Die van jou is van 2008: https://www.scalemates.com/kits/hasegaw ... e--1226108
Ik heb deze nog liggen van 2003, dus wie weet: https://www.scalemates.com/kits/hasegaw ... -3--246216


Succes,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jan, 2021 10:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Een mooie kit weer Barry! Die boxart is inderdaad top. Ik hoop dat je die zo voor elkaar krijgt!
En het masking setje is geen overbodige luxe zo te zien! :D

Veel plezier en succes met deze kit!

@Pieter: heb jij toevallig nog 2 bommetjes die voor 60 kg bommen kunnen doorgaan?
Dan heb ik daar wel interesse in voor onder de Rufe.

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jan, 2021 14:53 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Paul1970 schreef:
@Pieter: heb jij toevallig nog 2 bommetjes die voor 60 kg bommen kunnen doorgaan?
Dan heb ik daar wel interesse in voor onder de Rufe.

Groet Paul


Paul, bij de 2 Fujimi-Stuka's die je van mij hebt overgenomen zitten 50 kg bommen. Die kun je gebruiken als je de R1 of R2 subversies van je Stuka's maakt,
want dan komen op die plekken de extra brandstoftanks te hangen. De "ophangbanden" die erom heen zitten zijn echter te dik dus, die moet je even wat bijschuren.

jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jan, 2021 15:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Gaaf een Kate! Succes ik ga deze zeker volgen. Zelf heb ik ook nog een jappaner liggen. Misschien dat ik die tegelijk met de I-16 ga maken. Zo te zien gaat de buddybuild nog wel even door 8)

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jan, 2021 23:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Leuk! Ik volg ook!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement