Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2020 14:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Hallo iedereen,

Omdat de Japanse groepsbouw nog niet is afgelopen en mijn voorraad wel was aangevuld met Japanners ga ik nu met een Rufe aan de slag!
Een Rufe zullen jullie zeggen..? De type aanduiding is officieel een A6M2-N. Ah een Zero....!
Juist de basis voor dit vliegtuig is een A6M2 model 11 waarbij het landing gestel, staartwiel, landingshaak en nog wat zaken zijn verwijdert. Er kwam een grote centrale drijver onder de romp en 2 kleine drijvers aan de vleugels. In de centrale drijver is ook een brandstoftank op genomen.Ook is de staart vergroot.
De prestaties van het met drijvers uitgeruste toestel waren 20% minder dan de toestellen met wielen. Tocht konden zij de geallieerde toestellen van die tijd nog aardig partij bieden.

De Rufe was eigenlijk bedoeld als tussen oplossing, men wachtte op de komst van de Kawanishi N1K1 Kyofu. In Februari 1941 kreeg de firma Nakajima de opdracht een drijver vliegtuig te ontwerpen op basis van de A6M2. Men had drijver vliegtuigen nodig in verband met hun eilanden hoppen (veroveren) in de Pacific. Daar zaten ook kleine eilanden bij waar geen vliegveld kon worden op aangelegd en men toch wel bescherming vanuit de lucht wenste te hebben. Ook werden ze gebruikt om konvooien aan te vallen en waren zij een plaag voor Amerikaanse PT boten. Tegen de latere geallieerde jagers kregen zij het moeilijker en op het laatst kregen zij een taak bij het verdedigen van het thuisland.

De Rufe maakte ironisch genoeg zijn eerste test vlucht op 7 december 1941.....! Uiteindelijk zijn er 327 geproduceerd.
Wat gegevens:
Motor: Nakajima NK1C Sakae 12 14 cilinders luchtgekoelde radiaal motor met 940 pk
Max.snelheid: 435 km
Max. bereik: 1.148 km
Bewapening: 2x 7,7mm type 97 machinegeweren in de romp, 2x 20mm machinegeweren type 99 mk2 in de vleugels en 2x 60kg bommen onder de vleugels.

photo 527644
photo 527643
photo 527641
photo 527640

Bron: Wikipedia, IJNafphotos.com

De Kit:
Het is kitnummer 02220 van Hasegawa, waarin 2 exemplaren zitten van de A6M2-N.

photo 527655

De sprues:
photo 527656

Het is mooi strak plastic, weinig flash. Deze is kit niet gedetailleerd als de Airfix new tool die ik recentelijk heb gebouwd.

De bouwbeschrijving bestaat uit 1 velletje, mooie heldere strakke decals en ik ga een maskingset proberen te gebruiken die eigenlijk voor de Airfix kit is.(maar bij deze cockpit kappen geen overbodige luxe)
photo 527657
photo 527658
photo 527659

Het enige wat jammer is aan deze kit is dat men 2 dezelfde kleuren schema's aangeeft. Allebei van het 802e Kokutei, weliswaar op andere locaties. Nu heb ik inmiddels het 802e ook zien vliegen met toestellen in de licht grijs/groene kleur. De tweede versie zal ik dan in dat schema maken.
En dan over het 802e Kokutei gesproken:

Op 14-11-1942 is het 802e ontstaan uit het 14e Kokutei en begonnen ze hun operaties vanaf Rebata Bay seaplane base op Santa Isabel. zij beschermden konvooien en vlogen patrouilles boven Guadacanal.
In december 1942 werden ze hervormd op Yokosuka airfield tot een nieuwe eenheid door gelede verliezen en deed de A6M2-N Rufe zijn intrede. Zij werden in gezet in de zuid pacific op Shortland Harbor Seaplane Base op de Solomom eilanden.
Begin januari 1943 had het 802e nog slechts 2 operationele A6M2-N Rufes tot hun beschikking!
18 maart 1943 werd het 802e Kokutei verplaatst naar de Marshall eilanden, Jaluit Seaplane Base. 15 oktober 1943 werd de eenheid opgeheven.

Tot zover de bespiegelingen over het toestel en de eenheid. We gaan weer plakken! Uiteraard zijn tips, trucs en commentaar weer welkom!

Groeten Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2020 17:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Leuk Paul, ga je ze allebei bouwen, of bouw je er eentje? Leuk model in ieder geval en ik hoop dat je wat met de tips in je vorige topic kunt, dan komt er vast een leuk model te staan en als er vragen zijn, stel ze gerust.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2020 17:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Hoi mark,

Het is wel de bedoeling om ze allebei te bouwen. Of het tegelijk gaat...?? Uiteraard wil ik de tips meenemen uit de vorige bouw en kijken of sommige dingen beter kunnen.

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2020 19:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Leuk een watervliegtuigje!
En met karretje er bij zie ik. Veel plezier met deze en ben erg benieuwd naar je vorderingen!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2020 19:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Bedankt Dave!
Ik heb wel iets met watervliegtuigen en vliegboten. Er liggen diverse in mijn voorraad! :oops:

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2020 19:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Gaaf!
Haha hier nog zo'n gek :mrgreen:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2020 19:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Zoals je misschien nog weet heb ik een aantal keer meegevlogen met de catalina( die nu weg is)
compleet met waterlandingen! :D
Dat was gaaf!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2020 21:37 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Succes Paul. Ik hoop dat je aan de bouw van deze kit meer plezier beleeft dan aan die van je Zero. Maak er geen slepende affaire van: hou het simpel: netjes bouwen, netjes plamuren en schuren, netjes verven met verdunde verf. Meer niet. En geen fratsen zoals chipping en verwering: dat komt nog wel en keer.
Just the basics!

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2020 3:29 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Tof, een duo!

Deze keer Hasegawa, dus fijner gedetaillerd als Airfix. Vooral rustig met de verf anders vind je de details niet meer terug.

Succes

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2020 20:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Bedankt Jan en Thiery voor de tips!

Inmiddels zijn we met de Rufe begonnen:
Ik moet zeggen dat ik eerst zei dat er nagenoeg geen flash was moet ik dat toch even bijstellen. Ook vindt je de uitdruk punten op meerdere plaatsen. De meeste laat ik zitten omdat ze toch uit het zicht zijn of omdat je daar lastig bijkomt.
De cockpit voor het grootste deel in elkaar gezet, het geheel is in de kleur Tamiya 71 gezet. Daarna met aluminium de beschadigingen aan gebracht. De gordels zijn van Tamiya tape.
Voor het dashboard en zij paneel gebruikt men een decal.

Alvast de propeller in elkaar gezet, deze bestond uit drie losse bladen, daarna in het zilver gezet. De achterkant moet nog zwart. Vervolgens de motor in elkaar en deze geschilderd in Humbrol 53, daarna een dry brush met zilver en tenslotte een behandeling met olieverf.

Hier wat foto's van het werk tot zover:
photo 527750
photo 527749
photo 527748

Tot een volgende update!

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement