Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 03 feb, 2022 9:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Ach Paul, je hebt er in ieder geval één af ;)
Ik zal mijn decals nog even opsturen naar je.
Wat is zo kan zien heb je de kit in ieder geval netjes gebouwd, want ik zie geen aanwezige naadjes of wat ook maar.
En dat schilderwerk komt wel goed allemaal.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 feb, 2022 21:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Bedankt Mark! Het plakken was het lastigste niet…! Top dat je de decals nog opstuurt. Komt het precies op tijd aan!

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 feb, 2022 23:12 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Paul, zet je hem nog even in de galerij? Dank alvast.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 feb, 2022 13:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Gelukkig is ie na de tegenslagen niet van 4 hoog naar beneden gegaan, is toch een hartstikke leuk watervliegtuigje geworden?!
Wat ik nog wel eens doe met een tandenstokertje is er met een scherp mesje nog een klein puntje afsnijden, zoals je een potlood slijpt zeg maar.
Dan krijg je een wat vlakkere "punt" waar je mooi vlak mee kan krabben en waar je minder snel krasjes mee maakt.

Even diep ademhalen en toch nog even doen, het modelletje is het waard! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 feb, 2022 14:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Tips genoeg om het te verbeteren.
Was inderdaad zonde geweest een zinloze vlucht van 4 hoog.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 feb, 2022 22:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Hallo iedereen,

Bedankt voor de reacties.
@Jan: ik zal proberen het cockpit glas nog wat op te kalefateren en dan zet ik deze in de galerij.

@Dave: Bedankt Dave, het "4 hoog het raam uit" moet je maar met een korreltje zout nemen.... :wink: En inderdaad is het nog een leuk model geworden en nog iets anders dan groen en grijs...
Ik zal je tip met een aangescherpte cocktail prikker nog even proberen, het standaard prikkertje gaf nog niet zoveel.

Hoe vergaat het Rufe 2 inmiddels:

Het plakken ging voorspoedig en toen moest hij in kleur. Rufe 2 word het bekende groen/grijs schema. Voor het groen de Tamiya XF-70 en het voor grijs Mr Hobby H61. Maar eerst is het vliegtuig in zijn geheel in aluminium gezet.
Bij de Zero die ik in deze groepsbouw gemaakt heb, gebruikte ik voor het eerst chipping fluid medium gebruikt. Dit over het alu smeren, dan de hoofdkleur erop en vervolgens na het drogen met een natte kwast de verf eraf halen. Dat werkte prima!
Dus nu weer was de gedachte.... Maar ik heb tocht iets anders gedaan denk ik, het werkte nu niet zo goed als met de Zero. Ik denk dat ik er nu te veel had op gesmeerd, het gevolg dat verf op onbedoelde momenten en plekken los ging laten. Ik werd er hopeloos van.... :(
Na het probleem te hebben voorgelegd bij onze inmiddels afgetreden leider Jan kwam deze spoorslags naar de hoofdstad afgezakt....(was gezellig Jan, moeten we snel nog eens doen :brouw: )
En na grondige bestudering was er een conclusie en dat was het compleet strippen van de Rufe. Na het kaal halen met MR.Hobby thinner kon ik weer opnieuw beginnen.
Eerst aluminium, vervolgens MR.Hobby H61 en Tamiya XF-60. Tussendoor zijn ook de randjes geel gemaakt na een rode onderlaag.
En toen de verf er op zat ging ik er ook weer verf afhalen.... Stukjes zijn met fijn schuurpapier gedaan en andere weer met een scherp mesje. Eerst was het iets te gestructureerd gedaan, het lijkt nu wat beter. Laat maar even weten wat jullie er van vinden...!

Nu staat Rufe 2 er zo bij:

photo 552661
photo 552662
photo 552660

Tot een volgende update.

Groeten Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 feb, 2022 22:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Tsja.....

Ik ben ook niet de verweringsexpert hier, maar ik moet toch concluderen dat dit wellicht niet is wat je graag gehoopt had. In mijn ogen veel te grof (veel fijner schuurpapier gebruiken, reken je korrelgrootte eens om) en veel te lokaal, niet op de voor de hand liggende plekken (randen van paneellijnen, leading edge vleugels/romp/staart.....)

Dan is wellicht drybrushen met aluminium nu wel beter.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 feb, 2022 22:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Bedankt René,

De drijver is de plek waar ik het schuurpapier heb gebruikt. De vleugel en staart rand zijn wel behandeld. Ik ben het wel met je eens dat de andere plekken niet zo zijn als je wilt dat het moet zijn.
Een nachtje slapen maar…

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 feb, 2022 12:52 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Paul, je vraagt mij via Whatsapp of ik wil reageren op je foto's. Ik heb eens nagelezen wat je allemaal gevraagd heb en hoe mensen hier met geduld hebben geprobeerd je te helpen. Dat is nogal wat. Daar ik niet in herhalingen wil vallen citeer ik uit mijn post van 27 december 2020 in dit topic:

"Maak er geen slepende affaire van: hou het simpel: netjes bouwen, netjes plamuren en schuren, netjes verven met verdunde verf. Meer niet. En geen fratsen zoals chipping en verwering: dat komt nog wel en keer. Just the basics!"

waaraan ik toevoeg dat we zo allemaal begonnen zijn. Op dit moment wil je teveel en kun je te weinig. Het is niet anders.

Succes met je keuze.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 feb, 2022 13:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Niet bij de pakken neer zitten en lekker doorbouwen.

Bij mijn Toni heb ik ook een fout gemaakt met de chipping..Had er zelf niet bij stilgestaan..totdat ik hierop werd gewezen.....dacht ik %*%#^@$@ en zo :mrgreen: .....
Geen behoefte meer om dat aan te pakken....en gewoon lekker doorgaan.

Bij een volgend project, zoals Jan zegt, de basics....maak factory fresh vliegtuigen, de rest komt van zelf.
Als je dan toch een volgende stap wil doen....You tube is een groot naslagwerk, van zowel bouwers als leveranciers mbt bepaalde modelbouwtoepassingen van hun producten.

Bewegende beelden vertellen in het begin meer dan een stilstaand beeld waar een penseel met bijv. panel line wash staat afgebeeld.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 75 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement