Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 8:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 154 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 28 apr, 2020 17:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2786
Ja, ik gooi d'r nog één in. De uitsmijter!

Eigenlijk ben ik al de hele groepsbouw jaloers op Jan, die zijn prachtige G3M2 Nell aan het bouwen is. Ik vind dat zo'n prachtig toestel. Toen ik een paar weken geleden zo'n beetje zat te googlen op het modelbouwmerk LS waarvan ik nu een Ki46-III Dinah aan het bouwen ben, kwam ik erachter dat zij al in de jaren '60 een hele serie G3M varianten hebben uitgebracht. Moet je kijken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wow!

Ik meteen op ebay kijken en in Engeland een first issue G3M1 kunnen kopen uit 1966 voor een heel schappelijk bedrag. Weliswaar zonder decals, maar daar vinden we wel wat op.
Hij is inmiddels in huis en ik vind het echt een heel gave kit. Dit is 'm:

Afbeelding
Mooie ouderwetse doos met fraaie geschilderde boxart.

Afbeelding
En dit is de zijkant van de doos. Die is heel interessant, want er zitten twee prijsstickertjes op. Één in het oude Britse geldstelsel van Ponden, Shillings en Pence, en één in het nieuwe decimale stelsel, half daaroverheen geplakt. De overgang van het oude naar het decimale stelsel vond plaats op 15 februari 1971, en dat betekent dat deze kit op/rond die datum in de winkel Youngsters te koop lag. Ah, dat vind ik nou weer geweldig, zo'n stukje provenance! Maar wat een prijzen: minder dan één pond! Kom daar nu nog maar eens om.

Afbeelding
De inhoud van de doos is al even fantastisch. Daarin vinden we een fraaie kleurplaat van de twee versies (G3M1 en G3M2), de drie kleurenschema's en de vijf verschillende toestellen die uit deze kit te maken zijn. Ik ga uiteraard voor die meest linkse: bare metal met rode staart. Wat een beauty. Het aardige daarvan is dat mijn Nell dan ook een heel andere versie wordt dan die van Jan.

Afbeelding
Dan de sprues verpakt in hun originele ongeopende plastic zakken. Drie sprues in deze.....

Afbeelding
...en twee sprues in deze. (Althans een sprue en vier losse vleugelhelften.)

Helaas dus geen decals. Maar dat wist ik bij aankoop en daarom ook een zacht prijsje.

Afbeelding
Het plastic spuitwerk van LS is weer heel apart. Diepliggende paneellijnen en diepliggende klinknagels. Het formaat van die klinknagels is reusachtig over schaal (zo groot als theekopjes), maar ik denk toch dat het effect op het model spectaculair kan worden.

Afbeelding
Op foto komt het niet goed tot zijn recht, maar de metaalkleur en de glans van het plastic geeft zijn ongelooflijk levensecht. Met schuren en plamuren gaat dat natuurlijk weer verloren, maar het is bijna jammer dat het geschilderd moet worden. Ook apart en niet ongewoon voor deze tijd is dat de posities van de hinomaru met een lijntje zijn aangegeven.

Afbeelding
De zwarte plastic sprue draagt bij aan het Matchbox effect. Kinderen zouden hier zonder schilderen een leuk uitziend model van kunnen maken: bare metal vliegtuig met zwarte motoren en wielen en andere details, en dan fraaie rode hinomaru decals. Dat was ook vast de bedoeling.

Afbeelding
En een kleine transparante sprue, met verschillende typen mitrailleurkoepels.

Nou, dus ik kan weer even verder. Maar eerst nog wat aanvullende info over de Mitsubishi G3M1.

_________________
Nu op de werkbank:
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Laatst bijgewerkt door Huib2 op wo 06 mei, 2020 18:57 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 apr, 2020 17:19 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5052
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat vind ik dit leuk Huib! Een G3M1 en nog wel met torpedo en buikschutterpositie! Die hadden we nog niet.
Veel succes met deze dame.
Geef even een brul als je decals nodig hebt. Ik heb i.i.g. cijfers voor je en rode ballonnen, maar dan moet iki de juiste maten weten.
En natuurlijk mag je mijn boekje uit de AirCam serie van Osprey lenen. Daarin staat dat jou G3M1 behoorde tot de Kanoya Hikosentai, Taipei, Formosa, 1937-1938, die over zee China bombardeerde!

Ik hoor het wel!

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 apr, 2020 17:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2763
Woonplaats: Dordrecht
Wat een gave kit Huib, en mooie inleiding! Leuk dat je dan gelijk gevoel van de tijdsgeest bij zo'n kitje krijgt :D
Ook leuk dat je de bare metal versie gaat maken, ik ben erg benieuwd!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 apr, 2020 17:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Huib, wat een heerlijke snuifkit. Ruikt ie zoals hij eruit ziet?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 apr, 2020 21:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Volgens mij heeft de mad riveter van Trumpeter destijds stage gelopen bij LS :lol:
Maar mooi toestel weer Huib, ben benieuwd hoe dat metaal kwasten je af gaat :shock:

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 apr, 2020 22:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Leuk dat je de smaak te pakken hebt Huib!
Mooie kit ook van een mooi vliegtuig! Veel pleziet en succes hier mee!

Groet Paul

Ps: ik zie weer een torpedo, betekent dat je zoon weer de dupe wordt? :mrgreen: :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 apr, 2020 6:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Zozo toe maar. Veel succes Huib! ik volg je.

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 apr, 2020 7:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Dat is een wonderlijke Huib, heel leuk, maar hoe ben je hier nou weer aan gekomen?
Je weet het he, op metaallakjes zie je alles ;)
Dus we worden nog scherper.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 apr, 2020 16:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2786
Dank voor alle enthousiaste reacties, mannen!

tsjopper bob schreef:
Huib, wat een heerlijke snuifkit. Ruikt ie zoals hij eruit ziet?

Ha, jij begrijpt mij! Ja, hij ruikt zoals hij eruit ziet. :wink:

Trajanus schreef:
Geef even een brul als je decals nodig hebt. Ik heb i.i.g. cijfers voor je en rode ballonnen, maar dan moet iki de juiste maten weten.
En natuurlijk mag je mijn boekje uit de AirCam serie van Osprey lenen.

Dank, Jan! De hinomaru's wilde ik proberen te verven, maar ik kijk graag even mee in je doosje reserve decals voor mooie nummers. Het lastige is dat ik dezelfde nummers in wit en in zwart moet hebben. Maar als dat niet lukt maak ik er wel een fantasievariant van.
Dat boek heb ik zelf net ook tweedehands besteld. Ik vond het wel een hebbeding voor dit mooie toestel.

_________________
Nu op de werkbank:
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 apr, 2020 16:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2786
Mitsubishi G3M1 "Nell"

Jan heeft al een heel uitgebreide inleiding met mooie foto's geschreven over dit toestel (zie hier) dus dat ga ik niet nog eens dunnetjes over doen. Ik hou het beknopt:

De Mitsubishi G3M werd ontworpen in de eerste helft van de jaren '30 op verzoek van de Japanse marine. De specificaties kwamen uit de koker van admiraal Yamamoto die een lange-afstandsbommenwerper wilde die speciaal geschikt was voor het opereren in de uitgestrekte gebieden van de Stille Oceaan. Het toestel moest een voor die tijd ongekende actieradius en snelheid hebben, en toch in staat zijn bommen of een torpedo mee te voeren. Met hulp van het Duitse Junkers lukte het een toestel te ontwerpen dat aan de eisen voldeed, door een uiterst lichte constructie toe te te passen en af te zien van bewapening en bepantsering. Het eerste prototype vloog in 1935.

Afbeelding
De eerste prototypes. Onbewapend en met watergekoelde lijnmotoren.

Bij de doorontwikkeling naar de eerste operationele versie werden luchtgekoelde stermotoren geïnstalleerd en werd toch voor defensieve bewapening gekozen. Geheel in de geest van de jaren '30 werden drie half intrekbare mitrailleurkoepels geïnstalleerd, twee op de rug en een onder de buik, alledrie bewapend met een 7,7mm mitrailleur. Deze versie, de G3M1 model 11, werd in 1937 operationeel. De eerste eenheden die met deze bommenwerper werden uitgerust waren gestationeerd op het toen nog Japanse eiland Formosa (nu Taiwan). Vandaar uit namen ze deel aan de Japans-Chinese oorlog met lange-afstands bombardementen op steden op het Chinese vasteland. Veel van deze bombardementen vonden bewust op burgerdoelen plaats en riepen veel internationale verontwaardiging op.

Afbeelding
G3M1 model 11, zoals gebruikt vanaf Formosa in de Chinees-Japanse oorlog. Achter de torpedo is de neergelaten buikkoepel goed zichtbaar. Tijdens de kruisvlucht werd deze geheel in de romp getrokken.

Afbeelding
De G3M's hadden in deze eerste jaren een bare metal jasje met fraaie rode staartdelen. De gecamouflererde versies kwamen pas later.

Om het toestel bij de tijd te houden gedurende de razendsnelle luchtvaartontwikkelingen van de late jaren '30 wordt de G3M2 ontwikkeld, met sterkere motoren en een zwaardere bewapening. Desalniettemin is het toestel al verouderd als Japan in 1941 de oorlog met de Verenigde Staten begint. Op dat moment is ook zijn opvolger, de G4M "Betty" al in productie. Desalniettemin blijft de G3M tot het eind van de oorlog in gebruik, maar de de laatste jaren vooral als transport-, trainings- en verbindingstoestel.

Zo, en nu lekker bouwen!

_________________
Nu op de werkbank:
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 154 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement