Dank heren voor de complimenten
Ik was nog steeds aan het wachten op mijn pakketje dus in de tussentijd heb ik de motor in de MRP Super Silver gezet.
Daarover een donkere wash en het aanbrengen van wat viezigheid met Starship Filth olieverf.
En de bougiekabels geverfd met een khaki kleurtje, hier ben ik niet per se heel enthousiast over dus ik daar nog wat nachtjes over slapen en misschien dat ik ze alsnog in een ander kleurtje verf. Referenties zijn helaas uitermate karig mbt kleuren van details.
En toen was ik min of meer klaar met de motor echter had ik nog steeds geen pakketje dus heb ik mijn aandacht maar verzet naar een ander knelpunt: de flaps
Om de een of andere reden heeft Hasegawa in hun wijsheid besloten om deze zo te ontwerpen dat je ze RUDD alleen in de uitgeschoven stand kunt bouwen. Ik vind dat minder mooi en bovendien zie je zelden Hayates op de grond met de flaps naar beneden.
Gelukkig passen ze wel goed in de uitsparingen in de vleugels alleen zijn ze veel te dik, maar goed dat is prima op te lossen met een vijl en wat Netflix.
Et voila, flaps omhoog.
En toen was mijn pakketje met PE en verfjes ook al gearriveerd dus kan ik weer verder.
KleurtjesIk heb wat heen en weer gemaild met Nick Millman van de Aviation of Japan Blog en zijn hulp was instrumenteel om deze puzzel een beetje ontcijferen.
Vroege Hayates werden afgeleverd in kaal metaal met alleen de hinomarus en een zwart vlak op de motorkap
Camouflage, insignia, etc... werd door de eenheden zelf aangebracht met de onderkant waarschijnlijk in kaal metaal.
Majoor Iwahashi's vliegtuig was een van de eerste Hayates die de geallieerden van dichtbij konden bekijken, probleem was alleen dat het toestel toen in een paar duizend stukjes lag nadat het was neergestort.... dus de beschrijving is dan ook niet heel super nuttig: ''Bruin met groen met een 185 op de staart''
Hasegawa heeft dat redelijk letterlijk overgenomen en laat inderdaad een bruin toestel zien met groene vlekjes en een grote 185 op de staart
waarschijnlijk was dit in het echt #7 ohryoku nana go shoku (olijf bruin) met daarover heen een onregelmatig patroon van #29 ao midori iro (blauw groen)
#7 had schijnbaar een erg groene tint en was dus niet gewoon bruin zoals Hasegawa's boxart suggereert. Verder is #29 een stuk blauwer dan de kleur die Hasegawa suggereert.
Qua markeringen wijkt de doos waarschijnlijk ook wat af van wat aannemelijk is. Als leider van de 22 Sentai had Majoor Iawahashi's toestel waarschijnlijk een brede leiders strook achter de Hinomaru, de kleur was in dit geval waarschijnlijk rood omdat dat de kleur was die bij de 22 Sentai de Sentai Hombu(HQ flight) aan duidde. Verder heb ik een foto gekregen van Nick Millman van een andere 22 Sentai Hayate met een vergelijkbare strook (waarschijnlijk geel en daarom waarschijnlijk leider van 3e Chutai
bron) en met de onderkant van het roer in dezelfde kleur met daarop het nummer van het vliegtuig, waarschijnlijk had Majoor Iwahashi iets vergelijkbaars maar dan in het rood.
Hasegawa suggereert een rode spinner, dit zou in principe kunnen maar op de foto van Nick is duidelijk een witte spinner te zien maar ik weet niet of dit typisch was voor de hele Sentai.
Het embleem van de 22 Sentai was een drijvende chrysant (kikusui), Hasegawa suggereert dat die niet op Majoor Iwahashi's vliegtuig zou zitten maar dat lijkt mij eerlijk gezegd heel sterk aangezien hij de bevelhebber was van de Sentai.
Hasegawa geeft je wel een kikusui maar die lijkt gebaseerd te zijn op deze foto met een 22 Sentai Hayate in de achtergrond, deze foto is echter aan het eind van de oorlog genomen.
Vroegere Hayates hadden waarschijnlijk iets wat meer leek op dit
dus alles op een rijtje:
- camouflage van #7 olijf groen met daar op #29 blauw groen
- onderkant in kaal metaal
- brede rode leiders streep tussen de Hinomaru en de witte gevechts strook
- onderkant roer in rood en met daarop de nummers
- vroege kikusui op het roer
De kikusui heb ik al uitgetekend als voer voor de snijplotter, dit netjes spuiten word wel een beetje een dingetje maar ik denk dat het uiteindelijk wel moet lukken, hakenkruizen waren eerst ook een drama totdat ik een beetje door kreeg hoe je het beste de masks kan gebruiken.
_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.
Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.
Huidige actieve projecten:KV-1 met scratchprint interior