Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 20 apr, 2020 3:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
De primaire jager van het Japanse leger aan het begin van de oorlog was de Ki-43 Hayabusa, de Hayabusa was zeer wendbaar maar was beperkt qua bewapening, bepantsering en prestaties. De Ki-44 Shoki daarentegen was een snelle zwaar bewapende onderschepper maar die qua wendbaarheid totaal niet voldeed aan de wensen van Japanse vliegers. Er werd als snel gerealiseerd dat de gunstige eigenschappen van beide vliegtuigen gecombineerd moesten worden in één vliegtuig dus kreeg Nakajima in begin 1942 de opdracht om dat maar eens te verzinnen.
Ongeveer een jaar later, in maart 1943, ging het 1e prototype van de Ki-84 Hayate (storm) de lucht in en al gauw daarna begon Nakajima met het leveren van pre-productie modellen.
Het vliegtuig werd aangedreven door de 1800 pk (latere modellen hadden tot 1990 pk) 18 cilinder Nakajima Homare ster motor en was bewapend met 2x12,7 mm Ho-103 machine geweren in de neus en 2x20 mm Ho-5 kanonnen in de vleugels. Feitelijk had Nakajima precies gedaan wat ze moesten doen, de gunstige vliegeigenschappen van de Ki-43 Hayabusa kruisen met de kracht en snelheid van de Ki-44 Shoki, bij test vluchten haalde het prototype een topsnelheid van 624 km/uur, een slordige 94 km/uur sneller dan de Ki-43 en zelfs een beetje sneller dan de Ki-44.
Na de het voltooien van de pre-productie serie werd het type goedgekeurd door legerleiding in maart 1944 en in productie genomen als de type 4 jager. Uiteindelijk werden er ongeveer 3500 Hayates gebouwd waarmee het op 2 na meest gebouwde Japanse jager is van de oorlog.
Naast het standaard model werd er ook nog een model gebouwd met 4x 20 mm en een model specifiek tegen bommenwerpers, deze was bewapend met 2x 20 mm in de neus en 2x 30 mm in de vleugels

De Ki-84 kwam als een onaangename verassing voor Geallieerde vliegers boven China, daar waren ze gewend aan de relatief langzame Ki-43 en nu hadden ze een tegenstander die er welliswaar op leek maar die hun eigen vliegtuigen wel kon bijhouden. Daarbij had de Ki-84 in tegenstelling tot vroegere jagers wel bepantsering voor de piloot en zelfsluitende brandstoftanks waardoor die ook nog eens tegen stootje kon.
Desondanks bleef de impact van de Ki-84 redelijk beperkt mede door gebrek aan ervaren piloten op dit punt in de oorlog en onbetrouwbaarheid van de motor, ook waren er relatief veel toestellen met mankementen door gebrekkige productie standaarden, zo zijn er een redelijk aantal Hayates door hun poten gezakt bij de landing doordat er te zwakke staal legeringen werden gebruikt. Ook de matige kwaliteit van de brandstof van de Japanners was een probleem, buitgemaakte Hayates gevlogen met brandstof met een hoog octaan gehalte konden snelheden halen van 689 km/uur.
Naast het standaard model werd er ook nog een model specifiek tegen bommenwerpers gebouwd, deze was bewapend met 2x 20 mm in de neus en 2x 30 mm in de vleugels.

Specs
Nakajima Ki-84 Hayate
lengte: 9,92 m
spanwijdte: 11,24 m
aandrijving: 1x Nakajima Ha-45 18 cilinder ster motor 1800 pk
max snelheid: 624 km/uur
bewapening: 2x12,7 mm Ho-103 + 2x20 mm Ho-5
Bron: Wikipedia
http://www.aviation-history.com/nakajima/ki84.html
Afbeelding

De Kit
Er bestaan 3 kits van de Hayate, 2 oudjes van Arii/Otaki en Tamiya en een wat nieuwere uit 1999 van Hasegawa. Die Hasegawa kit is best moeilijk te vinden op dit moment, volgens mij is het gewoon mijn mazzel dat als ik een vliegtuig zoek die niet in productie is bij Hasegawa of zo :? Met die oude Tamiya word je praktisch doodgegooid daarentegen :lol: Maar goed het is me alsnog gelukt om ergens een verdwaalde Hasegawa Hayate op te duiken :mrgreen:
Afbeelding

Deze uitgave is gericht op Hayates van 22e Sentai(=flight regiment aldus artikel van Jan), zij waren de 1e eenheden die werden uitgerust met de Hayate. Het vliegtuig op de doos is van de toenmalige commandant van de 22e sentai, Majoor Iwasaki Jyozo. Waarschijnlijk is dat ook degen die ik ga bouwen maar hoe en wat precies kom ik op terug wat referenties met betrekking tot dit toestel zijn schaars om het licht uit te drukken. (maar ik vind de camo leuk :lol: )

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 apr, 2020 11:49 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Kijk Reteip, hier wordt ik nou blij van. Met jouw Ki-84 hebben we nu met de Ki-43 van Looney en Ki-44 van Mark en mij de hele ontwikkeling van deze jagers compleet in beeld. (Ik bouw graag volgens thema's of volgens de ontwikkelingslijnen van bepaalde vliegtuigen. Vandaar).

Daarnaast heb je een mooie intro geschreven als binnenkomer, waarin je aangeeft hoe eigenschappen van 2 jagers in een derde samen werden gevoegd. Dat leidde tot de ontwikkeling van de op 1 na beste Japanse jager. De beste was natuurlijk de Ki-100, vergelijkbaar met de Engelse Tempest.

En net als bij de Hiryu van Mark, zien we het hier ook weer: de Japanse vliegtuigen werden steeds beter, maar de vliegers steeds slechter door verkorte trainingsprogramma's en het sneuvelen van ervaren bemanningen.

Ik hoop deze kit ook nog eens te pakken te krijgen. Wel verbaas ik me steeds weer over het beleid van Hasegawa. Er zijn zoveel mooie vliegtuigen waarvan ze geen kit uitgeven (of opnieuw uitgeven), terwijl je op je klompen kunt aanvoelen dat het succesnummers zouden worden. En het is natuurlijk onvergeeflijk dat ze nooit een kit hebben uitgebracht van de Mitsubishi Ki-21 Sally... :twisted:

Veel succes met deze bouw!

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 apr, 2020 12:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Mooi Pieter, de opvolger van mij twee knutselprojectjes, leuk, alleen een schaaltje groter, dus kunnen ze niet naast elkaar staan ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 apr, 2020 22:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Dank je Jan :brouw: Ja ik zat te brainstormen over welk kitje ik na de Toryu eens onder handen zou nemen voor deze BB en toen viel het mij op dat nog niemand een Ki-84 was begonnen, dat is natuurlijk geen optie :lol: (het helpt ook dat het een fantastisch mooi vliegtuig is :mrgreen: )
Ja Hasegawa's manier van kits uitbrengen is een beetje klungelig, maar hopelijk fixen ze dat ooit.

@mark kunnen wel zo'n ding voor die kleintjes parkeren, dan valt het verschil niet op :lol:
Afbeelding

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 apr, 2020 6:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Nemen we de volgende keer de lamp mee, staan ze ook nog in de spotlights ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 apr, 2020 17:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ah, mooi Pieter, nog een d'r bij.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 apr, 2020 21:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
En alweer zo'n mooi Japans ontwerp.
erg gaaf om te zien en natuurlijk ook deze bouw weer te volgen.

grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 apr, 2020 17:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Ik moet nog wachten op wat verfjes en een klein PE setje voor de het interieur dus ben ik maar begonnen met de motor. Omdat er bij de Ki-84 geen ventilator of radiator voor de motor zit blijft er redelijk wat zichtbaar dus leek het mij wel een goed idee om iets van bougiekabels aan te brengen. 18 gaatjes en 36 draadjes later heb je dan dit:
Afbeelding

De draadjes zijn 0,2 mm lood draad. Volgens mijn referenties werden die kabels in paren bij elkaar gehouden door middel van een soort clipjes, die wou ik eerst met tape doen maar dat leidde alleen maar tot een bult frustratie dus heb ik kleine stukjes messing buis gebruikt.
Afbeelding

met als eind resultaat:
Afbeelding

En hier zie je dat je achter de spinner en propeller wel wat terug ziet dus het was niet voor niks :mrgreen:
Afbeelding

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 apr, 2020 17:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Gaaf Pieter

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 apr, 2020 18:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Was die ring gewoon een onderdeel uit de kit of uit je sparebox?
Mooi gedaan met een mooi resultaat!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement