Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 17:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 20 mei, 2020 21:55 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
De afgelopen weken was er zoveel aan de hand dat ik niet echt lekker door kon werken aan mijn Sokei/Lily. Maar nu ben ik eigenlijk bijna klaar het het interieur en ik moet zeggen dat voor een kitje uit 1977 er veel detail is. Wel lastig dat de handleiding geheel in het Japans is...
Opvallend is net als bij de Nell dat er zo weinig ruimte is voor de bemanning. Dat zie je ook terug op de foto's op de eerste pagina van dit topic.

De macrostand van mijn Nikon wekt de illusie dat ik met betonplaten heb gewerkt, maar dat valt best mee :lol:

Het kantoor bestaat uit 3 delen: Voorin zie je dashboard en stuurknuppel en twee stoelen met gordels voor piloot en radiotelegrafist/boordwerktuigkundige. Achter de stoel van de vlieger staat een zuurstoffles. Daar zijn er in totaal 5 van. Ze zijn zwart met een koperen drukregelaar, volgens de referenties.

Het middendeel bevat 2 brandblussers links en de radioapparatuur rechts (dus buiten beeld). Aangezien dit deel over de uitkragende vleugel is gebouwd is de bodem "rond" gebouwd.

Het laatste gedeelte is de plek van de navigator/rugschutter. Hij zit normaal achter de kaartentafel maar bedient het geschut dat uit de holte in de romp kan worden getrokken nadat de kap is opengeklapt.

Afbeelding

Van voren en van boven ziet het er dan zo uit. Ik heb met drybrush slijtplekken op vloeren en wanden gemaakt. Er volgt nog een afwerkrondje verf en een lichte wash.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna uitgemeten waar de groene interieurkleur moest worden aangebracht op beide romphelften. ook hier moet nog en afwerkklusje gedaan worden als het interieur geheel op de goede plek is gelijmd. ook de bommenrichter/neusschutter heeft aan beide zijden apparatuur, één releasehandel en een zuurstoffles. Onduidelijk is wie het buikgeschut bemant. Ik denk de radiotelegrafist/mecanicien, al zie ik niet hoe hij in geval van crisis bij zijn mitrailleur moet komen... De Sokei had een crew van 4 man. Aan de zijkant zijn 5 munitietrommels zichtbaar.

Afbeelding

De plaatsing van het kantoor en de geschutspost was een fluitje van een cent. Ook de romphelften passen nagenoeg perfect.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even dryfitten. Perfect. Nu het "buikluik" en de mitrailleur nog plaatsen en dan alles afwerken.

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op wo 20 mei, 2020 22:26 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20 mei, 2020 22:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Leuk kistje Jan, ik had overwogen om deze in 1/48 te bouwen maar van wat ik heb begrepen heeft de enige plastic kit in die schaal ongeveer net zo veel detail als deze in 1/72 en ik zag het niet echt zitten om dat te fixen :lol:

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 mei, 2020 0:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Lekker vol interieurtje! Mooi met al die sprekende kleuren!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 mei, 2020 11:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Nu ik dit vliegtuig zo bekijk lijkt de Handley Page Hampden een grote inspiratiebron te zijn geweest.

Voor zijn tijd beslist gedetailleerde kit, maar ja Hasegawa was toen ook echt een topmerk. En ook errug duur!

Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 mei, 2020 11:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Leuk interieurtje, hoor! Mooi dat er zoveel detail in deze kit zit.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 mei, 2020 18:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4288
Woonplaats: Bovensmilde
Zoals ook al via de app gezegd, je hebt er een prachtig interieur van gemaakt Jan, mooie details en lekker fris nog.
Zien we die trommels straks nog als de romp compleet dicht is?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 mei, 2020 6:54 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
Lekker bezig Jan! :brouw: Interieur ziet er leuk uit, ben benieuwd naar de rest!
Welke versie ga je maken, die met de straalmotor eronder? :mrgreen:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 mei, 2020 8:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Ik sluit me aan bij bovenstaande opmerkingen.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jun, 2020 17:23 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank mannen. Ik bouw hem RUDD, hoewel...

Ik vorder niet zo snel, want het blijkt toch een wat bewerkelijk kitje.

Met de motoren was geduld nodig om alles mooi op z'n plaats te krijgen. De vleugels pasten goed maar er bleef toch wat plamuurwerk over. Toen de romp dicht was en de vleugels aangebracht waren kwam ik erachter dat er een "warp" in het staartdeel zat. Was me niet eerder opgevallen en door de verlijming kan ik dat niet verhelpen. Maar als jullie niks verklappen.....

Afbeelding

Aan de onderzijde was meer werk te verrichten. Zo waren de bomdeuren nauwelijks zichtbaar. Je kunt ingegraveerde panelllines te breed maken (Airfix), maar ook te smal, zoals hier (Hasegawa). De flaps en rolroeren moet ik nog doen. Tricky was het landingsgestel, omdat de poten al gebroken waren bij het losmaken van het gietraam. Het plastic is toch wel erg bros. Zo zit ik nu ook met 2 gebroken machinegeweren, maar dat kan ook aan mijn gemankeerde micromotoriek liggen.

Afbeelding

En dan zijn er al die raampjes nog. Wat ben ik blij met die masking set van onze Tsjechische vrienden. De nose cone moet ik nog afmaken, maar dat kan pas als de MG in positie is gelijmd.

Afbeelding

Verder ga ik deze week de decals testen. Na het drama met mijn Tojo, die uit dezelfde tijd stamt, wil ik zeker weten dat ze goed zijn of dat ik wat aftermaketspul moet aanschaffen.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jun, 2020 20:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Dat is ook een mooi standaardje wat je daar hebt Jan.
En zo'n masking setje is ook wel fijn zeg, dat scheelt een hoop gepriegel!
Gestage vorderingen zijn ook vorderingen!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement