Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 5:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 03 jun, 2020 22:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Ziet er allemaal netjes uit, Jan. Van die scheve staart is op de foto's in ieder geval niets te zien. Ik heb het ook wel eens. Meestal ben je zelf de enige die het ziet/er last van heeft.
Masking setje ziet er ook keurig uit. Hoop glaswerk inderdaad.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jun, 2020 7:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Het maskeerwerk is netjes gedaan Jan.
Ik vraag me af of het aan jou motoriek ligt of aan Hasegawa, dat krijg ik ook nooit fatsoenlijk uit de gietraampjes.
Net als het Hasegawa glaswerk eigenlijk, er breken mij toch te vaak stukjes af, spatten scheurtjes in en noem maar op.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 jun, 2020 16:35 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5062
Woonplaats: IJsselstein UT
Tussenstandje:
De glasdelen zijn geplaatst en met houtlijm afgedicht. Helaas was de achterste canopy wat te smal voor de romp en dat kun je niet goed oplossen.
Daarna de hele kit afgenomen met een alcoholdoekje. Het hele toestel is vervolgens geschilderd in twee dunne laagjes Hobby Color IJA Gray H62 van Mr. Hobby.

Afbeelding

Afbeelding

Aan de onderkant is een geschutsopstelling aangebracht. Ik heb twee stangen gescratched waarmee het luik kan worden geopend. Die zie je niet omdat ik rekening moest houden met de afstand tot de grond, dus niet helemaal uitgeklapt. Het landingsgestel is afgemaakt en uitgelijnd. Uitlaatpijpjes uitgeboord en geschilderd.

Afbeelding

De antennes zijn aangebracht. Op de achtergrond staand de props te drogen: die krijgen een rood streepje. In deze grijze kleur werden de Sokeis aanvankelijk afgeleverd aan het front. Daar werd vaak een veldcamouflage aangebracht, die per inzetgebied, per eenheid en vaak per vliegtuig varieerde. In dit geval een "green squigle" met Hobby Color H60 IJA Green. Dat wordt de volgende stap. Hopelijk brengt dat er wat leven in, want ik vind het maar een saai vliegtuig. Geen vlees en geen vis.

Afbeelding

Al met al gaat het prima, maar ik hou mijn hart vast voor de decals.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 jun, 2020 11:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Ha Jan, dat wordt een fraaie dame! Ik vind haar helemaal niet saai. Met decals, geschilderde details een beetje verwering zou het in deze monochrome kleurstelling al een beauty kunnen worden. Maar het lijkt me inderdaad wel leuk als je de fieldcamo aanbrengt.

Ik zie op je eerste foto's nog wel veel residu op de romp, van houtlijm of van schuurstof. Heb je dat nog weg kunnen krijgen of zie je daar niets meer van?

Succes met de decals. Ik neem aan dat je, gezien hun leeftid, bang bent dat ze brokkelig zijn? Een schrale troost is dat er hier recentelijk zoveel Japanners gebouwd zijn dat de spareboxjes overlopen van de reservedecals.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jun, 2020 20:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Het schilderwerk ziet er weer mooi uit Jan! Het raampjes plakken wordt nog eens je hobby! :D
Ik ben benieuwd naar je veld camouflage!

Succes verder.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jun, 2020 12:44 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5062
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank mannen. Inmiddels is de Sokei van de geïmproviseerde veldcamouflage voorzien. Ik stel mij voor dat dat vroeger gewoon met de blokkwast gebeurde door het grondpersoneel. Jammer dat van dit specifieke vliegtuig geen foto's te vinden zijn en de instructies maar de helft van het schema laten zien. De kleur die ik gebruikt heb is H60 IJA Green van Aqueous Hobby Color, De romp zit al in de glansvernis. De vleugels volgen vanavond. Dan kunnen de hinomaru's erop en als de Topcoat Flat spuitbusjes van Mr. Hobby binnen zijn kan ik hem afspuiten.

Afbeelding

Afbeelding

Mijn plan om met de Emily te beginnen stel ik uit tot september, omdat de vakantie eraan komt en ik regelmatig een paar dagen weg ben. Ik overweeg om tot die tijd een Ohka of een Ryusei te bouwen, i.i.g. iets van de marineluchtmacht, want van de legerluchtmacht is er nu wel genoeg gebouwd. En we hebben natuurlijk nog steeds geen jet...... Toch maar de Ohka dan? Of de Shusui? Keuzes, keuzes....

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jun, 2020 13:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Lekker bezig. Zo je bent nogal van plan wat te bouwen haha. Misschien moet ik ook nog maar een 2de jap aanschaffen dan :roll:

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jun, 2020 11:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Mooi Jan, die camo!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 jun, 2020 17:46 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5062
Woonplaats: IJsselstein UT
Het is zover: de Sokei is klaar. En ook al is het geen bijzonder model van een niet zo bijzonder vliegtuig: ik heb er met heel veel lol aan gewerkt en weer nieuwe dingen geleerd, zoals veldcamouflage aanbrengen en lichtjes maken met Kristal Klear en verf. De masking heeft z'n werk goed gedaan en bij het uitpakken waren er nauwelijks verfresten te verwijderen. Fijn is ook dat het glas zo helder is dat je het interieur nog kunt zien.

De decals, waarvoor ik vreesde lieten zich prima aanbrengen al zijn ze wel wat dik. De kit paste prima. Het enige minpunt is dat de romp "warped' is en ik daar te laat achter kwam. Concreet; de staart staat scheef.... zoals je kunt zien op het frontaal aanzicht. Ik ben blij dat hij in deze BB toch een plaats heeft gekregen, want de Sokei was een nijver werkpaardje, dat aan alle Japanse fronten is ingezet als lichte aanvalsbommenwerper en verkenner.

Van het oorspronkelijke vliegtuig heb ik geen foto's kunnen vinden, maar de eerste foto is van een Sokei van het betreffende squadron en heeft een vergelijkbaar type veldcamouflage. Dank voor jullie feedback en het volgen van dit topic. Ik ga nu e.e.a van de Japanse MLD bouwen, want dat wordt weer tijd i.v.m. het evenwicht. ;-)


Kawasaki Ki-48-I Sokei ("Lily"), lichte bommenwerper
IJAAF, 16e sentai, 1e chutai
Bezet Zuid China, 1943


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 jun, 2020 8:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Je hebt toch echt wel wat moois van dit oude beestje gemaakt Jan.

Mooie schone ramen, je kunt zelfs nog iets van het interieur zien.
Je camouflage zit er leuk en afwisselend op, het lijkt geen repeterend verhaal zeg maar.
Ik ben alleen niet zo van die verwering aan de onderzijde, dat is iets te veel naar mijn mening t.o.v. de rest van het model, maar dat is mijn mening.

Wat me opviel trouwens, was dat die rode lijnen waar Huib laatst ook mee bezig was volgens mij voor die props hier ook duidelijk zichtbaar op de romp staan.
Kregen die Jappen nog wel eens een klap van een wiek ofzo.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement