Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 27 sep, 2022 23:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 05 apr, 2020 16:48 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 4809
Woonplaats: IJsselstein UT
Ik wil graag - nadat ik klaar ben met de Nell en vóór ik met de viermotorige Emily vliegboot begin - een kleinere kit bouwen. Er stonden al een Ohka en een Claude in de planning, maar om de verhouding tussen eenmotorige en meermotorige vliegtuigen in deze BB wat meer gelijk te trekken kies ik voor de Kawasaki Ki-48 Type 99 Sokei (“Lily”) Een lichte aanvalsbommenwerper van het niveau van de Dornier Do 17Z en de Blenheim Mk. IV. Ook die waren in 1940 eigenlijk al verouderd. De Sokei bleef tot eind 1944 in productie en tot de capitulatie in 1945 in actieve dienst, in verschillende rollen en 4 uitvoeringen.

Het mag dan een klein onopvallend vliegtuig zijn, de verdiensten zijn groot. Vooral in China, Thailand, Birma en Maleisië bood het toestel veel steun aan de oprukkende Japanse troepen. Later werd de Sokei ook ingezet in Sumatra, Nieuw Guineau en Rabaul. Alle reden om dit werkpaardje als onderwerp te kiezen. Bovendien geeft het me de kans om eens een echte field camo uit te proberen.

Vooruitlopend op de bouw hier vast enkele foto’s:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kit die ik ga bouwen is een oudje van Hasegawa uit 1977:

Afbeelding

Mijn belangrijke bron is dit deeltje uit de befaamde AIRCAM Aviation-serie (Osprey ed., Canterbury 1972):

Afbeelding

Later meer.

_________________
BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
Zie onze Buddy Build. Het is nog steeds mogelijk om hierin bouwverslagen over Japanse modellen te plaatsen, evenals eindfoto's in de galerij.


Op de werkbank: Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu"; Mitsubishi Ki-51 Sonia voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
Voltooid: Kawanishi H8K2 'Emily' - Hasegawa E45, 1:72
Portfolio: Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op vr 26 jun, 2020 17:48 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 apr, 2020 16:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6328
Woonplaats: ARNHEM
Leuke ook. Deze had je in het verleden toch ook te koop aangeboden? Heb ook nog even overwogen 'm aan te schaffen, maar ach genoeg op voorraad ;-)

Uiteraard succes ermee...

Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 apr, 2020 17:24 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2473
Mooi!
Doet me wat aan de Martin Baltimore denken.

Die oude Hasegawa's zijn over het algemeen goed te bouwen.
Benieuwd naar de inhoud van de doos en ook naar het kleurschema je in gedachten hebt.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 apr, 2020 17:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 3701
Woonplaats: Bovensmilde
Interessant vliegtuig Jan, ik ben heel nieuwsgierig.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 apr, 2020 17:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 488
Woonplaats: Amsterdam
Weer een mooi toestel Jan! Ik ben benieuwd naar de field camouflage! Masking setje heb je ook al? :D

Succes hiermee!

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2020 7:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2270
Woonplaats: Dordrecht
Cool! Veel succes en plezier met deze!

_________________
On the bench (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
On the bench (2): IS-2 + ZIS3 + Infantry, "Soviet vignet" [1:72] (BB "USSR onder Stalin (1922-1953)")
Last finished: Fokker T.V "Nr. 856" [1:72]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2020 21:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2331
Ja, dit is weer een mooie toevoeging aan de groepsbouw!

_________________
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu
Vanaf 1 september 2022 op dit Forum
Meld je hier aan.

Nu op de werkbank:
Heller 1/72 Nieuport Delage NiD 622
Airfix 1/76 88mm Flak en Sd.Kfz.7 trekker


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 apr, 2020 22:34 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 4809
Woonplaats: IJsselstein UT
Nou mannen: dank voor de aanmoediging. Het is een eenvoudig vliegtuig, deze "Japanese Baltimore" (goed gezien Thiery!).
Nu de romp van de Nell in de glansvernis zit en een dag of 2 moet uitharden, zodat ik haar straks ongestraft kan bepotelen, heb ik even tijd om de kit te beschrijven en foto's te maken.

Het is een eenvoudig kitje. Niet zoveel onderdelen en alles ligt los in de doos. De details zijn fraai en er is een interieur met extra's. Toch wel bijzonder voor een kit uit 1977. Er is geen flash te zien. Het glaswerk ziet er mooi transparant uit, al vind ik het wel jammer, dat de cockpit van de staartschutter uit 1 geheel bestaat. Ik maak me wel zorgen over de decals en het kan zijn dat ik een after market setje bestel. De kit heeft decals en schema's voor 3 versie: een lichte bommenwerper, die operationeel was in Zuid China en in veldcamouflage is geschilderd, en 2 trainingsvliegtuigen. Ik ga vooralsnog voor de eerste, maar dat hangt af van de decals.

Om het feest compleet te maken zit er een handleiding bij die geheel in het Japans gedrukt is. ik vrees dat 20 jaar karate trainen me hierbij niet gaat helpen. Maar je kunt niet alles hebben, toch? Hieronder dus de foto's. Het geschiedenislesje volgt binnenkort.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
Zie onze Buddy Build. Het is nog steeds mogelijk om hierin bouwverslagen over Japanse modellen te plaatsen, evenals eindfoto's in de galerij.


Op de werkbank: Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu"; Mitsubishi Ki-51 Sonia voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
Voltooid: Kawanishi H8K2 'Emily' - Hasegawa E45, 1:72
Portfolio: Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 apr, 2020 18:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2331
Mooi kitje, hoor Jan. Ik zou inderdaad ook voor de eerste optie kiezen, met de derde optie als tweede keus. Die donkergroene bovenzijdes kennen we nu wel.

_________________
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu
Vanaf 1 september 2022 op dit Forum
Meld je hier aan.

Nu op de werkbank:
Heller 1/72 Nieuport Delage NiD 622
Airfix 1/76 88mm Flak en Sd.Kfz.7 trekker


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 apr, 2020 22:43 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 4809
Woonplaats: IJsselstein UT
Het geschiedenislesje....

De Kawasaki Ki-48 Soukei (Japans: 九九式双発軽爆撃機, "Shiki-souhatu-keibaku, afgekort: Sokei", " Leger type 99 tweemotorige lichte bommenwerper") was een tweemotorige bommenwerper die door het Japans Keizerlijk Leger in de Tweede Wereldoorlog werd gebruikt . De geallieerde codenaam was "Lily".

Aanleiding
Aan het begin van de Tweede Chinees-Japanse Oorlog kwam het Japanse leger in Mantsjoekwo voor het eerst in aanraking met de Russische Tupolev SB-2 bommenwerper. De Tupolev was zeer snel en superieur aan elke lichte bommenwerper in de Luchtmacht van het Japans Keizerlijk Leger. De legerstaf was zo onder de indruk van het Russische toestel dat deze toestemming zocht van de Luchtvaartafdeling een soortgelijk toestel te ontwikkelen in Japan.

Ontwikkeling
Kawasaki kreeg samen met Mitsubishi in december 1937 de opdracht een tweemotorige bommenwerper te ontwikkelen met een maximum snelheid van 480 km/u en een kruissnelheid van 350 km/u, een klimsnelheid naar 5.000 meter in 10 minuten, een boordgeschut met 3 à 4 7,7 mm machinegeweren, twee Nakajima Ha-25 motoren en het vermogen te opereren onder de extreem koude Siberische winters en de noordelijkste eilanden van Japan. Maar Mitsubishi werd al overvraagd door de enorme productie van bommenwerpers en jager voor leger en marine en trok zich terug.

Kawasaki begon met ontwerpen van de Ki-48 in januari 1938 met Takeo Doi als hoofdingenieur. Voltooiing van het eerste prototype, de Ki-4801, liet echter tot Juli 1939 op zich wachten doordat problemen bij de Ki-45 Toryu constant de aandacht vereisten van Takeo Doi. Het uiteindelijke ontwerp was een vliegtuig met een uitkragende vleugel (“cantilever wing”), zodat een intern bommenruim mogelijk was met een lading bestaande uit 24 15kg bommen of zes 50kg bommen. De vierkoppige bemanning bestond uit een piloot, een radio operator, een navigator en een bommenrichter waarbij de laatste drie ook dienst deden als schutters.

Afbeelding

*De eerste 5 preproductietoestellen, die dienden om de kinderziekten uit het type te halen en de productie in de fabriek efficiënt op te zetten.

Gedurende proefvluchten op de luchthaven van Tachikawa werd duidelijk dat de Ki-48 aan alle voorwaarden voldeed en werd geprezen door testpiloten om zijn manoeuvreerbaarheid. De Ki-48 had echter last van ernstige trillingen in het staartvlak waarna vijf preproductie toestellen werden gebruikt voor het testen van verschillende oplossingen voor dit probleem. Uiteindelijk werden de trillingen opgelost door de romp rondom de staart te versterken en het staartvlak 40 cm hoger te maken. Eind 1939 werd gestart met de serieproductie als de Ki-48-I Kou.

Afbeelding

* De Ki-48-I, de eerste operationele versie, die vooral dienst deed in China en Mantsjoekwo.

Operationele inzet
De eerste Ki-48's waren gereed in juli 1940, waarna de vliegersopleiding voor lichte bommenwerpers in Hokota begon met opleidingen in het nieuwe vliegtuig. Zodra voldoende toestellen beschikbaar waren werden bij de 45ste Sentai de Kawasaki Ki-32's vervangen door de nieuwe bommenwerpers. In de herfst van 1940 werd deze Sentai overgeplaatst naar Noord China waar ze voor het eerst ingezet werden. Geconfronteerd met vrijwel geen weerstand deden de toestellen het voorbeeldig en werden door de bemanning geprezen om haar snelheid.
Buiten de normale bombardementen werd de Ki-48 ook gebruikt voor strategische operaties ter voorbereiding voor gevechten tegen de Amerikanen en Britten. De opgedane ervaringen leidde tot verbeteringen in de posities van het boordgeschut en de apparatuur, wat terug zou komen in de Ki-48-I otsu.

Afbeelding

* De toestellen werden in Japans legergrijs afgeleverd en door het grondpersoneel van geïmproviseerde camouflage voorzien met een groene kleur die voorhanden was, waardoor geen twee toestellen er hetzelfde uit zagen.

Afbeelding

* Aan het begin van de oorlog gaf het Informatiedepartement van het leger foto's vrij waarop de kentekens van de eenheden geretoucheerd waren.

Toen de oorlog begonnen was bleek de Ki-48 de belangrijkste aanvalsbommenwerper van het leger te zijn buiten China en werd gebruikt in de strijd in Malaya, Burma, de slag om de Filipijnen en Nederlands Indië.
Snelheid was het belangrijkste wapen van de Ki-48, maar tegen de modernere gevechtsvliegtuigen van de geallieerden was de maximumsnelheid van 480 km/u niet meer hoog genoeg om onderschepping te ontlopen. Daarmee was de Sokei/Lily hetzelfde lot beschoren als de Dorneir Do 17 en alle Blenheim-versies in het Europese luchtruim. Ook bleek dat het defensieve boorgeschut tekort schoot en de bommenlading te laag was. Het gebrek aan bescherming voor de bemanning en brandstoftanks leidde vooral bij de bij de koudevariant - tot zware verliezen. De Japanners vertikten het om bepantsering aan te brengen en selfsealing brandstoftanks hadden geen prioriteit. Die beperkten immers actieradius, snelheid, bommenlast en manoeuvreerbaarheid. Dat korte termijn denken zou hen nog lelijk opbreken, want de consequentie van deze keuze was een enorm verlies aan ervaren bemanningen. Om de verliezen binnen de perken te houden werden de Ki-48's waar mogelijk alleen nog maar voor nachtelijke missies ingezet. Ook op de grond was de bommenwerper een makkelijk doel, en grote hoeveelheden werden in Nieuw-Guinea verwoest door de geallieerden.

Afbeelding

* Een Seiko met geopend bommenluik. Later werden bomdeuren vaak verwijderd om gewicht te besparen.

Toen Pacifische Oorlog begon, werd al gewerkt aan een verbeterde variant, de Ki-48-II. Drie prototypen aangedreven door twee Nakajima Ha-115 motoren werden februari 1942 voltooid. Ook hadden deze toestellen betere bepantsering voor de bemanning en de brandstoftanks. Twee maanden na de eerste vlucht van het prototype werd begonnen met serieproductie van de Ki-48-II kou.

Afbeelding

* Er werd een speciale subversie van de Seiko ontwikkeld voor inzet in extreem koude gebieden zoals in Noord China, of hier in Karafuto (Zuid Sachalin). De motoren werden uitgerust met zgn Watter platen waarmee de luchtinlaat verkleind of vergroot kon worden en bevriezing van de motor kon worden voorkomen. Een uitvinding die de japanneers van de Russen hebben afgekeken.

Afbeelding

* De tankwagen is een Isuzu 40, die zowel door de luchtmacht van het leger als die van de marine werd gebruikt.

Afbeelding

* De Toyota starter truck werd door alle eenheden gebruikt, ook in deze barre omstandigheden.

Ondanks de hogere snelheid van 505 km/u was de Ki-48-II nog steeds niet snel genoeg om geallieerde jachtvliegtuigen te ontlopen, en werd een gemakkelijke prooi. Ook de bomlading van 800 kg bleef ver achter vergelijkbare geallieerde toestellen zoals de B-25 Mitchell en B-26 Marauder. Pogingen om het defensieve boordgeschut te verbeteren kwamen niet verder dan de installatie van een 12,7 mm Type 1 machinegeweer in de dorsale positie en een extra 7,7 mm in de cockpit die gevuurd kon worden door de cockpitramen. Het toestel was voorzien van duikremmen, maar deze werden meestal verwijderd, evenals de bommenluiken, om snelheid te winnen. Ondanks alle verbeteringen was de Ki-48-II al verouderd voor ze in dienst trad maar bleef desondanks nog tot oktober 1944 in productie.

Afbeelding

* November 1944: een Sokei wordt naar de startbaan gedirigeerd op een basis bij Luzon, Filippijnen, voor een missie boven de Golf van Leyte. Het gaat hier om de Ki-48-IIc, die twee extra zijmitrailleurs had in de neus.

De Ki-48 was tegen deze tijd alleen nog actief in Filipijnen en Okinawa. Het leeuwendeel van de overgebleven vliegtuigen werd gebruikt bij tai-atari kamikaze aanvallen. Sommige van deze toestellen werden hiervoor speciaal aangepast, de Ki-45-II KAI's genoemd. De bemanning werd gehalveerd tot twee man, alle onnodige apparatuur werd verwijderd en werd het vliegtuig van alle bewapening ontdaan met uitzondering van één 800 kg bom die tot ontploffing werd gebracht door middel van een voor het vliegtuig uitstekende metalen staaf.

Afbeelding

* De Ki-48 II had bepantsering om cockpit en brandstoftanks te beschermen, meer motorvermogen en een groter laadvermogen.

Afbeelding

* In 1944 werden vier Ki-48-II otsu's aangepast voor het testen van de Kawasaki Ki-148 Lucht-grondraket:

Afbeelding

* Een andere Ki-48-II otsu werd omgebouwd voor het testen van de experimentele Ne-0 Turbojet. Hierbij werden de bommenluiken verwijderd en de turbojet onder het toestel gehangen.

Na de oorlog kwamen verschillende toestellen in handen van de Chinese Nationalisten en de Communisten. De Nationalisten deden er verder niets mee. De communisten daarentegen gebruikten de Ki-48's die ze in handen hadden gekregen wel en met hulp van overgelopen piloten en grondpersoneel werd de 99 Sokei al snel de standaardbommenwerper van het volksbevrijdingsleger in de Chinese burgeroorlog.

Varianten

Ki-48: Vier prototypen met Nakajima Ha-25 motoren en vijf preproductie vliegtuigen met aangepaste kielvlakken.

Ki-48-I kou: Eerste productieserie.

Ki-48-I otsu: Ki-48-I ko met verbeteringen in de locatie van de bewapening.

Ki-48-II: Drie prototypen met Nakajima Ha-115 motoren, een langere romp en bepantsering voor de brandstoftanks en bemanning. Bommen last verhoogd tot 500 kg

Ki-48-II kou: Productieversie van de Ki-48-II met versterkte romp.

Ki-48-II otsu: Variant met vergrote bom lading van 800 kg. Sommige toestellen werden uitgerust met remkleppen, maar dezen werden vaak door de bemanning verwijderd om gewicht te besparen. Latere productiemodellen waren uitgerust met speciale afgesloten nacellen voor gebruik in de winter.

Ki-48-II hei: Variant met verbeterd boordgeschut.

Ki-48-II tei: geproduceerd vanaf eind 1943, deze verbeterde Ki-48-II otsu verbeterde apparatuur en een doorlopend raam tussen de cockpit en de dorsale schutter.

Ki-48-II bo: begin 1944, licht verbeterde Ki-48-II tei

Ki-48-II KAI: Benaming werd gebruikt voor verschillende experimentele toestellen.
• Onbewapende kamikazevariant waarbij een lange staaf was bevestigt in de neus die een 800 kg bom tot ontploffing bracht bij aanraking.
• Moederschip voor de experimentele Ki-148 Lucht-Grondraket.
• Testvliegtuig voor de Ne-0 Turbojet.
Ki-81: voorgelegde versie met drie 7,7 mm machinegeweren en 2 12,7mm machinegeweren en zwaardere bepantsering. Niet gebouwd omdat het toestel te zwaar en te log werd geacht.

Ki-174: voorgelegde verbetering van de Ki-48-II KAI.

Totale productie :
4 Ki-48 prototypen (1939)
5 Ki-48 preproductie vliegtuigen (1940)
557 Ki-48-I ko en otsu varianten (juli 1940 - juni 1942)
3 Ki-48-II prototypen (feb 1942)
1408 Ki-48-II ko, otsu en hei varianten (Apr 1942 - Okt 1944)
een onbekende hoeveelheid Ki-48 tei en bo varianten.

1977 totaal

Tenslotte nog enkele foto's van het interieur van de Sokei:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Bronnen:
- Newdick, Thomas: Japanese Aircraft of World War II 1937-1946, fighters, bombers, seaplanes; Amber Books, London UK, 2018
- Bueschel, R.M.: Kawasaki9 Ki.48-I/II Sokei in Japanese Army Air Force, CNAF & IPSF service; Aircam Aviation Series No. 32, Osprey, Canterbury, 1972
- Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_Ki-48

_________________
BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
Zie onze Buddy Build. Het is nog steeds mogelijk om hierin bouwverslagen over Japanse modellen te plaatsen, evenals eindfoto's in de galerij.


Op de werkbank: Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu"; Mitsubishi Ki-51 Sonia voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
Voltooid: Kawanishi H8K2 'Emily' - Hasegawa E45, 1:72
Portfolio: Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op di 14 apr, 2020 12:41 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement