Huib2 schreef:
LS is een Japans merk dat sinds 1992 niet meer bestaat, al zijn de kits later nog wel door andere merken als Arii en Micro Ace uitgebracht. LS heeft in die jaren vier verschillende versies van de Ki 46 uitgebracht, dus als je wilt kun je een hele serie bouwen. Ik zag er op de ESM een paar liggen. Volgens mij heeft Markie er daar ook een gekocht, dus ze zijn nog best verkrijgbaar.
Ik heb voor mijzelf het nooit helemaal duidelijk weten te krijgen hoe de verhoudingen tussen LS, Imai, en Arii (= MicroAce! Zie later...) uiteindelijk hebben gelegen. Ik vermoed eigenlijk iets in de trant van "gedeelde fabriek".
Wat ik weet is dat ze voor veel licenties samen optrokken (zie bv. de sf-series Macross, Orguss, Galvion - die overigens allen ook dezelfde speelgoedfabrikant deelden (Takatoku)), en in elk geval Imai en LS voor sommige van die series elkaar aanvullende series kits uit hebben gebracht (die zelfs box-art deelden!). LS is als eerste failliet gegaan, Imai en Arii elk twee keer daarna. De meeste mallen van LS zijn verloren gegaan, die van Imai na hun finale faillissement eind jaren '90 zijn door o.a. Bandai en later Aoshima overgenomen.
Van Arii dacht ik dat ze na hun eigen finale faillissement (ook eind jaren '90) exit waren (mallen naar Bandai), alleen kwam ik er vorig jaar achter dat ze het eigenlijk hadden overleefd. Micro Ace was de modeltreinen-tak van Arii. Nadat Arii de tweede keer failliet ging, hebben ze geherstructureerd, al hun in licentie gemaakte kits van SF-series van de hand gedaan (naar Bandai dus), en hebben ze hun realistische modellen (architectuur, 1/24 en 1/32 auto's) ondergebracht in Micro Ace, dat dus nu nog steeds bestaat...
Kwa modelkwaliteit hebben alle drie de merken altijd wat eigenaardigheden gehad. Sommige modellen zijn werkelijk excellent, met quasi-perfecte passing, fijne detaillering, etc. Andere zijn enorm off-model, of passen werkelijk voor geen meter. Vaak
binnen dezelfde serie kits. Dus:
Citaat:
Ik schreef al eerder dat het oppervlak van de kitdelen een hele fijne ingegoten structuur heeft. Kun je op deze foto goed zien. Waarom dat nou is?
Aluminium mal met anodisering ter bescherming van het oppervlak, gok ik. Bij sommige kleinere Japanse merken kan je aan de kits zien dat ze hun spuitgietmodellen niet met stalen mallen hebben geproduceerd...
Overigens prachtig werk...