Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 5:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2020 11:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
*Schaammode aan*
Zo'n 2,5 maand na de als eerste gestarte bouwers begint deze luie donder eindelijk eens met zijn bouwverslag van deze mooie vogel. Ik was al wel gestart met bouwen, maar door wat hectiek her en der heb ik nooit een topic gestart en loop ik ook vreselijk achter met het bij lezen in de verschillende topics binnen deze groepsbouw. Nou dat was weer genoeg boetekleed, nu over naar de gang van zaken.
*Schaammode weer uit*

Mitsubishi Ki-67 Type 4 Heavy Bomber Hiryu "Peggy"
Afbeelding
De Hiryu (Flying Dragon), door de geallieerden uitgescholden als Peggy, is één van de mooi gestroomlijnde bommenwerpers van het Japanse leger, waarom zeg ik leger en niet zozeer luchtmacht of marine, omdat het toestel bij beide onderdelen ingezet is en dus niet naar één van de beide delen van het Japanse leger is toe te schrijven. Nou moet ik zeggen dat het merendeel van deze toestellen ingezet is door de luchtmacht en zal ik er ook één van de luchtmacht bouwen, maar het gaat om het idee.
Nou weet ik dat de Duitsers het vliegende potlood hebben, maar zou ik deze dan toch minimaal als de vliegende sigaar kunnen omschrijven?

Dit is een vliegtuig ontwikkeld als opvolger van de Nakajima Ki-49 en is pas vrij laat in de oorlog voor het eerst ingezet, de vraag om een nieuwe zware, tweemotorige bommenwerper was er echter al in 1941, toen er behoefte was aan een grote, zware bommenwerper die de Russische grens kon bestoken en zo zwaar gepantserd en bewapend was dat het, in tegenstelling tot de meeste Japanse toestellen uit die tijd, tegen zware gevechten kon en dit ook nog moest overleven. Daarnaast moest het toestel ook nog zo wendbaar zijn dat het duikvluchten op lage hoogtes kon uitvoeren en daarna hier ook nog mee weg kon komen.
Met andere woorden, ze waren op zoek naar een soort schaap met vijf poten en daarom heeft de ontwikkeltijd ook bijna de gehele oorlog geduurd, het eerste ontwerp vloog in de laatste week van 1942 en het toestel werd pas officieel ingezet vanaf oktober 1944, uiteindelijk heeft het toestel dus nog geen jaar dienst gedaan, aangezien uiteraard in augustus 1945 de stekker uit het complete Japanse leger ging.
Vergeleken met zijn Amerikaanse concurrentie ging het ding trouwens als de bliksem:
Ki-67 max snelheid 537 km/h
B-25 max snelheid 443 km/h
B-26 max snelheid 462 km/h
A-20 max snelheid 538 km/h

Daarnaast was het toestel eigenlijk alles wat ze hadden uitgevraagd, snel, hele goede duiksnelheid (644 km/h), heel wendbaar, goede klimsnelheid en waarschijnlijk het meest degelijke, sterke en veilige toestel wat de Japanners tijdens de tweede wereldoorlog ontwikkeld hebben, alleen wat aan de late kant.

Het toestel was uitgerust met twee enorme 18 cilinder watergekoelde motoren met het machtige vermogen van 1900 pk per stuk.

Nog even wat wikipedia weetjes:
Personeel: 6–8
Lengte: 18.7 m
Vleugelwijdte: 22.5 m
Hoogte: 7.7 m
Vleugeloppervlak: 65.85 m2
Leeg gewicht: 8,649 kg

Motoren: 2 × Mitsubishi Ha104 (Army Type 4 1,900hp Air Cooled Radial) 18-cylinder air-cooled radial piston engines, 1,400 kW (1,900 hp) each for take-off
1,350 kW (1,810 hp) at 2,200 m (7,200 ft)
1,201 kW (1,610 hp) at 8,300 m (27,200 ft)
Propellers: 4-bladen constante snelheid metalen propellers

Maximum snelheid: 537 km/h op 6,090 m
Kruissnelheid: 400 km/h op 8,000 m
Range: 2,800 km
Maximum range: 3,800 km
Maximum hoogte: 9,470 m
Tijd om op 6 km te komen 14 minuten 30 seconden

Bewapening
Guns:
1 × 20 mm (.79in) Ho-5 cannon in dorsal turret
5 × 12.7 mm (.50in) Ho-103 (Type 1) machine guns, one in nose, 1 in the tail, and 1 in each beam position (late models); Early models carried magazine-fed 7.7mm (.303in) Type 89 machine guns in the beam positions.

Bombs: 800 kg (1764 lb) of bombs in internal bay or one torpedo, Kamikaze versions carried 2,900 kg (6,400 lb) of bombs

Met andere woorden, een behoorlijk indrukwekkend apparaat.

De kit
We gaan de Hasegawa kit bouwen met een belachelijke hoeveelheid onderdeeltjes, om me extra te martelen hebben we dan ook nog een pe set opgesnord, maar voor de luie donders onder ons heb ik er wel een masking setje bij.
Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hadden jullie me trouwens niet kunnen waarschuwen wat een rampenplan dat pe werk is, vreselijk wat klein.

Want dit zijn mijn eerste stappen bij dit toestel:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Met andere woorden lekker zagen en ja, dat zijn mijn vingertoppen, mooie macro he, je zou haast mijn vingerafdrukken kunnen stelen.

En dan krijg je op een gegeven ogenblik een dergelijke cockpit, waarbij een deel van de pe nog niet is aangebracht omdat dit al in kleur is en ik hier dus een bijpassend kleurtje moet gaan zoeken.
Afbeelding

En we hebben nog wat geplakt natuurlijk:
Afbeelding

Afbeelding

Tot zover ben ik nu, ik moet zeggen dat het knutselen met die pe ook een beetje mijn werksnelheid weg tovert, ik vind het namelijk allemaal maar raar en spannend en ook dat is een van de redenen waarom ik er niet zoveel gang in heb zitten. Gelukkig heb ik ook nog een ander speeltje in mijn bezit nu, dus daar wil ik ook mee gaan starten.
Afbeelding

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Laatst bijgewerkt door markie op wo 18 maart, 2020 13:34 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2020 12:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Dat is ook een mooi bergje plastic dat je kunt verwerken tot iets moois.

Kantoor krijgt al vorm.....
Jouw Pe ziet er minder ingewikkeld uit dan waar ik mee bezig ben/was.

Succes met de bouw.

Die Nakajima ziet er ook leuk uit. Jan heeft een ouwe Has gebouwd van dit type. Benieuwd of er veel verschil in zit qua details.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2020 13:18 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Mark, als je de eerste foto nu even verkleind tot 1024 pixels, dan kunnen we je berichten lezen zonder horizontaal scrollen.

Fijn dat je gestart bent. Het is een prachtig vliegtuig ,met - gelukkig - meer motoren. :wink:
En over PE: dat is helemaal niet klein. Je vingers zijn gewoon dik. Kijk maar naar de foto :lol:

Succes,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op wo 18 maart, 2020 13:24 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2020 13:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Verkleinen? Hoe werkt dat nou weer haha ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2020 13:25 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Gewoon met een fotobewerkingsprogramma, zoals het gratis downloadbare Paint.net. Foto laden, klikken op"Afbeelding"en dan op "Formaat wijzigen"en 1024 px invullen. Bewaar en klaar!

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2020 13:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Tadaa ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2020 15:31 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Zie je wel: je kunt het! "Als je maar wilt", zei mijn pa altijd ;-)

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2020 16:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 aug, 2014 19:06 pm
Berichten: 326
Woonplaats: Lelystad
Je bent in ieder geval goed bezig.

Mooie sigaar. Als je het inderdaad zo zou willen noemen.

Greetzzzz,

Andre

_________________
In ontwikkeling:

P47 Razorback

Macchi MC205

Kawasaki KI-45 "Nick"
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=284


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2020 17:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Deze was zelfs uitgerust met een lounge-zetel... enkel de TV ontbrak voor de bemanning...

Afbeelding

Succes met de bouw van deze snelle rakker...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2020 18:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
De hoofd Sudokoer moet natuurlijk wel een knap stoeltje hebben als hij aan zijn radio wil draaien.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 83 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement