Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 17:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 31 jan, 2020 9:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Leuk dat die trolley er ook bij zit, ziet er mooi uit!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 jan, 2020 13:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Ben je van plan om de gehele trolley met olieverf te doen, of verf je er eerst een basiskleur hout op van Vallejo/Tamiya?

Ik denk dat die houten trolleys veel te verduren hadden met de invloeden van het zeewater.
Ik zou het overwegen het hout grijzig uit te laten zien, wellicht dat je dat zelf ook hebt overwogen :D

Ik heb je ook een pm gestuurd.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 jan, 2020 19:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 699
Woonplaats: Stolwijk
Dank voor je PM, Barry! attent :brouw:

Nee, de trolley gaat eerst in de basiskleuren: het framewerk houd ik Hull Red, de planken krijgen een houtkleur. De acrylbasis is aangebracht, blanke lak er over morgen en dan met wat olieverf in de weer.

De trolley’s stonden ‘binnen’ én gezien het aantal weinige jaren / maanden dat de combi duikboot/Seiran actief is geweest denk ik dat de boel nog niet vergrijst was.

photo 497035

Het kantoortje heeft wat details gekregen, knopjes en kastjes een kleurtje gegeven, de stoelen hebben riempjes, alu drybrush en een wasje er overheen. Voor de klokjes en de riemen waren decals aanwezig, die heb ik gebruikt.

photo 497033

Nu de boel in elkaar frommelen ... altijd wat gefriemel om de schotjes op de goede plek te krijgen.

photo 497034

En dicht!

photo 497036

Ik wil na de primer een aluminiumlaag aanbrengen, chipping fluid en dan de kleuren, zodat ik een hele lichte verwering aan kan brengen.

Tot nu past alles als een natte droom, maar de cockpitglaasjes met een dry-fit vreemd genoeg absoluut niet ... het zit volgens mij in het ‘glas’ - de kit is ‘recht’.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 feb, 2020 21:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 699
Woonplaats: Stolwijk
En een aluminium jasje alvast:

photo 497133

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 feb, 2020 22:59 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5062
Woonplaats: IJsselstein UT
Heel fraai Ruud! Wat is chipping fluid en hoe gebruik je dat?
En wat d canopy betreft: kiertjes kun je vullen met houtlijm, eventueel in meerdere rondes en daarna verven.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 feb, 2020 23:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 699
Woonplaats: Stolwijk
Trajanus schreef:
Heel fraai Ruud! Wat is chipping fluid en hoe gebruik je dat?
En wat d canopy betreft: kiertjes kun je vullen met houtlijm, eventueel in meerdere rondes en daarna verven.


Chipping fluid is de dure variant van de haarlak-methode :D ... een tussenlaag over de primaire kleur (hier alu) en de eindkleur. Als he daarna met kwast of prikkertje de verf nat maakt en ‘chipt’ is de alu laag beschermd.

Heb al wat putty in de kieren, maar ga nog wat houtlijm nodig hebben denk ik.

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 feb, 2020 10:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Trajanus schreef:
Heel fraai Ruud! Wat is chipping fluid en hoe gebruik je dat?
En wat d canopy betreft: kiertjes kun je vullen met houtlijm, eventueel in meerdere rondes en daarna verven.


Ik had dat chipping fluid toch aardig uitgelegd bij bij mijn Spruce verslag ;-)

Cheers Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 feb, 2020 14:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Zo, dat gaat snel opeens! Na vijf dagen staat hij al in de verf!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 feb, 2020 18:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 699
Woonplaats: Stolwijk
Donderdag en vrijdag vrij, en natuurlijk het weekend :D ... omdat ik vanaf komende week weer vol aan de bak moet wil ik nu even door.

Vandaag heeft de Seiran zijn jasje gekregen. Gisteren de lichtgrijze laag opgebracht, vandaag afgeplakt, dat was een eitje met alleen de onderkant en iets ingewikkelder op de drijvers. Het maskeertape van de ergste ‘plak’ ontdaan door eerst op bord te snijden en daarna paar keer op en af mijn hand :). De ervaring leert dat de chipping-fluid laag minder hechting geeft dan de gewone plamuurlaag.

photo 497199

Hij heeft 3-4 dunne lagen gekregen, pas bij de 4e werd hij wat donkerder groen. Na een uurtje wat gechipt / gescratched, dat gaat het makkelijkst als de verf nog niet is doorgehard. Nu nog erg ‘shiny’ aluminium, na de washes straks zal dat wat minder zijn. Zelf vind ik dit wel OK, dit waren geen afgeragde / veel ingezette vliegtuigen, dus ik heb me beperkt tot de randjes / panels / vulopeningen.

Na de glanslaag straks gaan de decals erop, en de washes. Ik wil op wat panelen een filter aanbrengen om het groen wat te breken, idem aan de onderkant met het monotone grijs, ook al zie je daar nog weinig van straks.

photo 497200

De trolley heeft al wat olieverf gekregen ...

photo 497201

Gaat toch wel rap, zo’n kleintje :D

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 feb, 2020 11:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Zo hey....dat is in een heel rap tempo gegaan zeg...
Deze schiet straks met echt scherpe munitie als ik zo bekijk :lol: :lol:

Zo een flesje chipping fluid ga ik ook aanschaffen...dat heb ik straks zeker nodig bij mij Ruth.
Trolley ziet er al goed uit zo.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 37 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement