Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 17:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 04 jan, 2020 23:59 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Jammer dat de passing zo tegenvalt, Thomas.
Succes ermee!

jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 jan, 2020 18:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7918
Woonplaats: Ingelmunster
Al bij al gaat ie redelijk vlot zo...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jan, 2020 0:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 mei, 2016 11:08 am
Berichten: 708
Woonplaats: Stolwijk
Niet de makkelijkste kit, zo te zien.maar je hebt de kieren wel teruggebracht naar ‘overzienbaar’ en met putty te vullen. Netjes hoor, ik kan zelf erg slecht tegen zulk slecht passende kits :D - die vliegen zonder vleugels het raamuit :D

_________________
Groet, Ruud

Onderhanden werk: Lancia-Ferrari D50 MFH 1/12
Recent Afgerond: Fiat Mefistofele 1/12, Alfa Romeo 8C 2300, Bentley Blower 1930 1/12, Bugatti Type 35 B 1/12
Volgend project / stash: M1240A1 MRAP 1/32, Meng Panther, of MiniArt Stug III ausf. O


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jan, 2020 22:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
vervelend dat het allemaal niet zo past als je zou hopen.
succes met deze.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jan, 2020 12:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Nou die passing ziet er inmiddels al redelijk goed uit na je snijwerk. Goed opgelost.
't Is maar waar je van houdt, maar ik vind vind kits die vanzelf perfect in elkaar passen meestal niet zo interessant om te bouwen.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jan, 2020 22:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
En het gedonder gaat verder, deze keer met de PE set. Deze is gemaakt van staal, alleen verwacht Fine Molds dat je hem buigt alsof het een zachter metaal is. Plus ontwerpfouten als "vouw dit rond en plak de twee uiteindes aan elkaar" (levert een onderdeel op dat te klein is), "steek tabs van 1 mm bij 0.5 mm in smalle gleufjes" (die te smal zijn), "schuif deze twee delen in elkaar en dan blijft het zitten" (waar geen rekening is gehouden met de dikte van het materiaal), en "vouw dit 180 graden" (dan breekt het PE). En de instructies geven volgordes aan die, als je ze aanhoudt, ervoor zorgen dat je de onderdelen niet correct kan vouwen of lijmen. :evil:

Ik heb inmiddels maar alvast de plastic delen er weer bij gepakt...

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jan, 2020 22:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Plaatjes:

De voorzijde van de motor (koeling?) kan worden vervangen door een tweetal PE delen. Bij het eerste onderdeel begint het gedonder onmiddelijk, want er moeten een stel zeer kleine stukjes uit het onderdeel worden gevouwen. Deze breken af omdat het PE van staal is gemaakt, wat te stijf is om correct gebogen te worden:

photo 495261
photo 495262

Deze zal ik vervangen door stukjes styreen van 1 x 1 x 0.5 mm.

Op het bovenstaande onderdeel moet een soort open halve cylinder worden gelijmd. Deze heeft een aantal tandjes aan de open kant, die in het eerste onderdeel moeten grijpen. Probleem 1: instructies geven aan dat de laatste twee tandjes halve dikte zijn en aan elkaar gelijmd moeten worden. Dan is de diameter van de cylinder te klein, want er mist een tandje. Probleem 2: de tandjes zijn op geen enkele manier allemaal in het eerste onderdeel te steken, omdat de afstand tussen tandjes blijkbaar niet helemaal klopt. Probleem 3 was dat de gaten in het midden van de onderdelen voor de propelleras 1.5 mm waren, terwijl de as 1.6 mm is. Dus na een eerste lijmpoging maar weer van elkaar losgebroken:

photo 495267

De gaten uitgeboord, en ik zal de onderdelen los van elkaar vast lijmen na ze te hebben geschilderd.

Met veel moeite heb ik het instrumentenpaneel en het vizier weten te vouwen zonder brokken:

photo 495264

Probleem 4: het bovenste deel van het vizier had twee stukjes PE die in elkaar moesten grijpen. Dit werkt niet omdat er geen rekening is gehouden met de dikte van het PE. Gelukkig zijn ze ook op elkaar te lijmen.

Straks moet hier een glaasje in komen. Daar zitten voor de bouw zonder PE twee pootjes aan, die er af moeten:

photo 495265
photo 495266

Dan dit probleem:

photo 495268

Dit is de stoel. Deze moet op meerdere plekken een redelijk krappe ronding krijgen. Het materiaal is hier eigenlijk te hard voor. Het onderste deel moet 180 graden worden gevouwen, en brak prompt af. Wat eigenlijk beter was, want dan kon ik de tabjes op de zijkanten van de stoel tenminste op hun plek krijgen:

photo 495269

Inmiddels zijn de zijkanten ook gevouwen.

Nu eerst vloeibare secondenlijm aanschaffen zodat ik alles snel kan lijmen. De gel die ik nu heb en waar ik normaal de voorkeur voor heb droogt te langzaam voor deze onderdelen.

Ik heb ook Tamiya IJN cockpit green gekocht en een aantal delen geschilderd en vervuild:

photo 495263

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jan, 2020 23:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Jammer dat dat PE zo'n gevecht moet zijn, vraag je je toch af wie het ooit een goed idee vond om die dingen van staal te maken :shock:

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 jan, 2020 11:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Wellicht een tip: eerst flink verwarmen boven een kaars. Daar wordt het materiaal stuk zachter van.

Ik heb zelf al veel met PE gewerkt. Heb er soort haat liefderelatie mee. Het kan heel mooi werken voor sommige details. Maar wanneer je moet gaan vouwen om er daadwerkelijk 3 dimensionale vormen van te maken (En er is geen plastic alternatief) dan vind ik t een gruwel.

Groet Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 jan, 2020 11:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Tsja, jammer dat die PE zo slecht ontworpen is. Maar je worstelt je er goed doorheen. :brouw:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement