Tuus
allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu zo 03 nov, 2024 5:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 10 okt, 2019 21:20 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10565
Woonplaats: Installation 05
Aangezien er geen tijdslimiet aan deze BB zit leek het me wel leuk om parallel aan de Raiden deze te gaan bouwen. Is ook gelijk een excuus om een keer een afwijkende kleur te gebruiken voor een vliegtuig.

Mag ik u voorstellen:
Mitsubishi A7M1 'Reppu'
Afbeelding
Foto is van een A7M2, bij gebrek aan een foto van de A7M1

Tegen het eind van 1940 was de IJN opzoek naar een vervanger voor de A6M 'Zero'. Door het gebrek van een motor met voldoende vermogen, het feit dat het ontwerpteam druk bezig was met het verfijnen van de A6M2b en de A6M3, en er werd intussen druk gewerkt aan het ontwerp wat later de Raiden zou worden, is het werk voor de opvolger van de Zero in Januari 1941 stopgezet.

In April 1942 kreeg Mitsubishi opnieuw de opdracht om een opvolger voor de Zero te ontwerpen, en in Juli 1942 kwam de marine met specificaties: snelheid op 6000 meter hoogte moest boven de 345 kopen (639km/u), tijd om naar 6000m te klimmen mocht niet meer dan 6 minuten bedragen, moest met 2 20mm kanonnen en 2 13,2mm machinegeweren bewapend zijn, en moest ten slotte net zo wendbaar zijn als de A6M3.

Het vinden van een geschikte motor was ook een uitdaging, omdat men een motor van minimaal 2000pk nodig had. Dit beperkte de keuze in beschikbare krachtbronnen tot 2 motoren: de Nakajima NK9 (Ha-45, welke o.a. op de C6N en de P1Y was gemonteerd) welke onder ontwikkeling was, en de Mitsubishi MK9 (Ha-43, gemonteerd in o.a. de J7W), welke ook nog in ontwikkeling was. Beide motoren waren 18-cilinder dubbele stermotoren, de NK9 was al verder in de ontwikkeling en was al goedgekeurd voor gebruik op de P1Y Ginga, terwijl de MK9 meer vermogen zou leveren.
Omdat de MK9 vertraging opliep werden de A7M1's uitgerust met de NK9 motor, bij de A7M2 werd de MK9 motor gemonteerd.

De A7M1 vloog door verdere vertragingen pas op 6 Mei 1944, en zoals de technici bij Mitsubishi al vreesden, was de motor te licht om een snelheidsverschil t.o.v. de A6M5 te behalen. Deze teleurstelling was voor de marine aanleiding om op 30 Juli 1944 de productie te laten stoppen, maar Mitsubishi kreeg het voor elkaar om toestemming te krijgen om het toestel (met de MK9 motor) toch door te mogen ontwikkelen. Dit toestel, de A7M2 haalde een topsnelheid van 628km/u en had een hogere klimsnelheid dan de A6M5. Deze prestaties zorgden ervoor dat de marine haar gedachten veranderden en wilde dit toestel operationeel in gaan zetten.

In Juni 1945 maakte Aas Saburō Sakai een proefvlucht met het prototype en hij bleek erg onder de indruk te zijn.

Tot zover waren er 4 varianten gepland:
A7M1 Reppū
First prototype powered by a 2,000 hp (1,500 kW) Nakajima Homare 22 (NK9) engine, with a maximum speed of 574 km/h (356 mph). The armament consisted of two 13.2 mm (.52 in) Type 3 machine guns and two 20 mm (.80 in) Type 99 cannons in the wings. Harbouring excellent manoeuvrability, the aircraft's Homare engine was deemed underpowered which resulted in its cancellation. Two built.

A7M2 Reppū
Revised version powered by a 2,200 hp (1,600 kW) Mitsubishi Ha-43 (MK9) engine, with a maximum speed of 627 km/h (389 mph). Armament the same as previous model, or four 20 mm (.80 in) Type 99 cannons. The A7M2 was to be the main production aircraft of the A7M series. Eight built.

A7M3 Reppū
Proposed land-based fighter version powered by a 2,250 hp (1,680 kW) mechanically driven three-speed supercharged Mitsubishi Ha-43 (MK9) engine, with a maximum speed of 642 km/h (398 mph). The armament consisted of six 20 mm (.80 in) Type 99 cannons in the wings. Prototype under construction but was incomplete prior to end of war.

A7M3-J Reppū-Kai
Proposed land-based interceptor version powered by a 2,200 hp (1,600 kW) turbo-supercharged Mitsubishi Ha-43 (MK9) engine including an inter-cooler, with a maximum speed of 648 km/h (402 mph). The armament consisted of six 30 mm (1.20 in) Type 5 cannons, four wing-mounted & two oblique fuselage-mounted. Full-scale mock-up built, but no prototype.

Wat technische gegevens (van de A7M2):
Crew: 1
Length: 14 m (45 ft 11 in)
Wingspan: 10.995 m (36 ft 1 in) width m=
Height: 4.28 m (14 ft 1 in)
Wing area: 30.86 m2 (332.2 sq ft)
Airfoil: root: MAC361 mod ; tip: MAC361 mod[7]
Empty weight: 3,226 kg (7,112 lb)
Gross weight: 4,720 kg (10,406 lb)
Powerplant: 1 × Mitsubishi MK9C (unified :Ha-43) 18-cylinder air-cooled radial piston engine, 1,600 kW (2,200 hp) for take-off
Propellers: 4-bladed constant-speed metal propeller

Performance:
Maximum speed: 628 km/h (390 mph, 339 kn) at 6,600 m (21,654 ft)
Cruise speed: 417 km/h (259 mph, 225 kn) at 4,000 m (13,123 ft)
Endurance: 2 hours 30 minutes at cruise + 30 minutes combat
Service ceiling: 10,900 m (35,800 ft) (12,000 m (39,370 ft) from Samurai)[8]
Time to altitude: 6,000 m (19,685 ft) in 6 minutes 7 seconds
Wing loading: 152.9 kg/m2 (31.3 lb/sq ft)
Power/mass: 0.350 kW/kg (0.213 hp/lb)

Armament:
2 × 13.2 mm (0.520 in) Type 3 machine guns in the wings + 2 × 20 mm (0.787 in) Type 99 cannon in the wings


Dan op naar de kit. Het gaat hier om een kit van Finemolds:
photo 487227

Inhoud:
photo 487208
photo 487207
photo 487206
Niet slecht gedetailleerd, hopelijk past het ook aardig.

Papierwerk:
photo 487211
photo 487210
Hoop info, jammer dat het lezen van Japans schrift niet mijn beste kant is...

En dan de versie die ik wil maken:
photo 487213
Zegt misschien niet zo veel, maar in kleur wordt het toch een stuk leuker:
photo 487212

Heb al een potje met de juiste kleur klaarstaan! :mrgreen:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 okt, 2019 22:31 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5122
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat leuk dat iedereen van die prachtige inleidingen schrijft!
Zo fijn en leerzaam om te lezen.
dank,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Martin PBM-5A Mariner, Academy 12586, 1:72
Onlangs voltooid:
* Vought Corsair II FAA, Revell 03983, 1:72; * Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945";
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu"
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 okt, 2019 23:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1996
Helemaal mee eens! Ik weet weinig van dit deel van de luchtvaartgeschiedenis, dus ik heb je inleiding met veel interesse gelezen. Dank.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 okt, 2019 11:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7953
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi toestel ook weer, en leuke aanvulling. Ging uiteindelijk ook een gevalletje te weing en te laat zijn vrees ik...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 okt, 2019 12:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3523
Woonplaats: Purmerend
Mooie kit! Dat ziet er gedetailleerd uit Danny. Mooi oranje is niet lelijk :mrgreen: .

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jan, 2020 20:48 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10565
Woonplaats: Installation 05
En ook hier zijn we van start. Omdat ik vandaag tegen 1 uur in de middag weer richting werk mocht heb ik niet heel veel kunnen doen, maar het begin is er in ieder geval.
Dus, pagina 1 van de handleiding:
photo 494438
En zoals de Japanners zeggen; soko ni ikimasu!

Als eerste de stukjes voor de cockpit losgehaald en aan het opschonen gegaan:
photo 494436

De cockpitvloer:
photo 494434
Dat vierkante blok in het midden is waar de stoel op komt. Aangezien de stoel aan het schot wat erachter zit hangt zit ik te denken dat blok af te zagen. Aan de andere kant, je ziet er toch niets van terug, dus eigenlijk maakt het niet zoveel uit.
photo 494435

Voor de vorm even een manneke wat in de kit zit erbij gepakt voor de schaal, en ook maar even de romp uit de sprues gehaald.
photo 494437

Volgende stap is het ontcijferen van de handleiding:
photo 494442
photo 494441
photo 494439

Oh well, daar komen we ook wel doorheen. :mrgreen:
Vanavond, als ik weer thuis ben hoop ik weer wat te kunnen doen, maar tot die tijd...

つづく
Tsudzuku (wordt vervolgd)


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jan, 2020 21:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Mooi en inspirerend begin van de bouw!

Wat het ontcijferen van de Japanse teksten betreft, zie hier.

Nog 's een voorbeeldje:

Dit fotografeer ik:
Afbeelding

En dit krijg ik:
Afbeelding

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jan, 2020 22:16 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10565
Woonplaats: Installation 05
Roy, bedankt! :brouw:

Ik ben al een tijdje een dankbare gebruiker van de Google translate app, dus dat is geen onbekend terrein voor me. Zeker aangezien een hoop referentiemateriaal van dit soort kisten eveneens in het Japans is. :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jan, 2020 22:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Ok mooi :)

Als ik deze nieuw begonnen bouwtopics zie, krijg ik echt wel zin om eraan te beginnen, maar moet nog even wachten! Probeer er ergens deze week aan te beginnen.

Deze Reppu is echt een mooi gelijnd vliegtuig, moet ik zeggen. Er gaat me hier wel een hele wereld open, dacht tot voor kort dat er in WWII alleen Messerschmitts, Mustangs, Spitfires en een enkele Zero werden geproduceerd.

Ik vind vooral vliegtuigen als deze met landingsgestellen als wijd opengesperde klauwen (denk ook aan de Mustang en de FW190 bijvoorbeeld) machtig om te zien; en dan zeker in combinatie met een radiaalmotor.

Succes met de bouw.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jan, 2020 22:07 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10565
Woonplaats: Installation 05
Roy, ik moet zeggen dat het ook redelijk aan het jeuken is om aan de Raiden te beginnen, maar ik wil toch echt eerst die Ta-152 af hebben..

Citaat:
Deze Reppu is echt een mooi gelijnd vliegtuig, moet ik zeggen.

Inderdaad het is een sierlijk toestel. Een veelbelovend toestel ook.

Citaat:
Er gaat me hier wel een hele wereld open, dacht tot voor kort dat er in WWII alleen Messerschmitts, Mustangs, Spitfires en een enkele Zero werden geproduceerd.

Pfoe, dan mis je toch wel minimaal 75% van wat er allemaal is gebouwd, laat staan wat er allemaal experimenteel is geweest. :lol:

Citaat:
Ik vind vooral vliegtuigen als deze met landingsgestellen als wijd opengesperde klauwen (denk ook aan de Mustang en de FW190 bijvoorbeeld) machtig om te zien; en dan zeker in combinatie met een radiaalmotor.

Zeker weten! Dat maakt de Fw190A ook zo'n bruut apparaat!

Citaat:
Succes met de bouw.

Bedankt! We gaan ons best doen! :mrgreen:

Gisteravond heb ik in ieder geval alvast het één en ander in een kleurtje gezet.
photo 494654
photo 494655
Het is een aparte kleur, maar op het potje staat toch echt 'Interior Green (Mitsubishi)'..
Nu had ik in een boekje over de Zero gelezen dat toestellen met een ritte ring om de Hinomaru door Nakajima waren gebouwd. Als dat ook op gaat voor de Reppu...
photo 487212
Tjah, dan kan ik in principe ook nummertje 127 'Interior Green (Nakajima)' pakken. Hmmm, kan ook een idee zijn.

つづく


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement