Betty moet er ook bij!Na wat wikken en wegen en wat aanmoediging door Group Captain Jan haak ik ook aan bij deze groepsbouw. Normaal bouw ik geen Japanners, maar het enthousiasme van de deelnemers en de mooie toestellen die er te bouwen zijn werkt aanstekelijk. Ik heb een grote voorliefde voor meermotorige toestellen, en nu blijkt er nog een heel belangrijk tweemotorig Japans toestel in de line-up te ontbreken: Betty!
Mitsubishi G4M1 "Betty"De Mitsubishi G4M, geallieerde codenaam "Betty", was de belangrijkste vanaf land opererende Japanse bommenwerper uit de Tweede Wereldoorlog. Het toestel was de opvolger van de Mitsubishi G3M "Nell" en werd vanaf 1938 ontworpen in opdracht van de Japanse marine. De door de Marine opgestelde specifiaties waren extreem: hoge topsnelheid, grote actieradius en een serieuze bommenlast. Het lukte Mitsubishi om aan alle eisen te voldoen. Dit ging echter ten koste van bepantsering en zelfdichtende brandstoftanks. Aan het begin van de oorlog in de Stille Oceaan was dit nog niet zo'n probleem, en werd de Betty met groot succes ingezet. Zelfs de Australische noordkust kon door het toestel bereikt worden. Maar naarmate de oorlog vorderde en de Amerikanen meer en snellere jachtvliegtuigen in de lucht brachten bleek de grote kwetsbaarheid van de Betty voor vijandelijk vuur. In latere versies (waaronder de G4M2) werden vanaf 1942 dan ook pantserplaten en zelfdichtende brandstoftanks aangebracht, ten koste van snelheid, plafond en actieradius. Tegen die tijd was de Betty echter al structureel verouderd. Omdat nieuwere en betere ontwerpen niet van de grond kwamen bleef de Betty tot het eind van de oorlog operationeel, met grote verliezen als gevolg.
Witgeschilderde Betty, gescorteerd door een B-25 Mitchell, vervoert de Japanse onderhandelingsdelegatie in augustus 1945.
WapenfeitenDe grootste slag die de Betty sloeg was het tot zinken brengen van het Britse slagschip HMS Prince of Wales en de slagkruiser HMS Repulse voor de kust van Maleisië op 10 december 1941. De Britten dachten dat ze buiten het bereik van de Japanse luchtmacht voeren, en waren pijnlijk verrast toen ze aangevallen werden door Betties en Nells met hun grote actieradius. Het verlies van beide kapitale schepen zetten de Britse maritieme macht in Zuidoost Azië jarenlang op achterstand.
Het laatste wapenfeit van de Betty was het transport van de Japanse delegatie voor de capitulatieonderhandelingen in augustus 1945. Hiervoor waren twee Betties opvallend wit geschilderd met groene kruizen. Deze versie is door Hasegawa ook als model uitgebracht.
Door noodlanding beschadigde Betty.
De vliegende aanstekerDoor de vorm van de romp werd de Betty door de Japanners ook wel "de sigaar" genoemd. De Amerikanen gebruikten deze bijnaam ook wel, maar hadden een voorkeur voor "de vliegende aansteker". Door het ontbreken van zelfdichtende brandstoftanks bij de vroege modellen was het toestel gemakkelijk in brand te schieten. De Japanse bemanning was dan zelf de sigaar.
Hasegawa 1/72 Mitsubishi G4M1 Type 1 Mk.11Deze kit van Hasegawa stelt het eerste operationele type van de Betty voor, dat aan het begin van de oorlog (1940-1942) ingezet werd. Deze doos is de eerste uitgave van dit model uit 1969! Mooi, want ik hou van ouwe kitjes. Overigens is deze kit, met allerlei kleine aanpassingen nog vele malen opnieuw uitgebracht door Hasegawa.
Ik heb de kit nog niet in mijn bezit. Ik neem hem over van Jan, en die zal hem mij op de ESM overhandigen. Later dus een beschrijving van de inhoud van de doos.
Ik heb d'r al zin in!