Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 152 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 25 mei, 2020 10:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Bedankt Voor de tip Barry. De aluminium kleur is ook zodanig van lichte kleur dat het onderscheid inderdaad lastig te zien is tussen het grijs/groene en alu.
Huib heeft daarom in een vorig project Humbrol gunmetal gebruikt omdat die kleur donkerder was.

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 mei, 2020 11:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Paul1970 schreef:
dus wat tips om wat waar te chippen zijn van harte welkom!

Voor wat het waard is, hanteer ik altijd de volgende theorie: Voorranden van vleugels, staartdelen en motorkappen pakken het meeste wind en zijn dus het meest onderhevig aan slijtage. Bij propellerbladen zijn dat de voorranden en de achterzijdes. Verder laat verf het eerst los op de paneellijnen, en chipt vanaf daar verder af. En natuurlijk op plekken waar op de vleugel gelopen wordt of waar de bemanning in het toestel klimt.

Maar dat is mijn theorie die ik gebruik bij het bepalen van de plaats van chipping en niet noodzakelijk de werkelijkheid. Ik heb deze gedachtengang ook toegepast bij het chippen van mijn Betty en Dinah.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 mei, 2020 18:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Lekker bezig Paul!
Qua chipping schaar ik me achter Huib zijn tip.

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 mei, 2020 18:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Bedankt voor de heldere uitleg Huib! :brouw:

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 mei, 2020 18:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
En bedankt voor je support Luuk!

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 mei, 2020 1:02 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Ik gebruik zilver om de chippen.
Als de eindlaag mat wordt, blijft dit er nog wat doorheen blinken.
Alu wordt eerder dof of grijzig.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jun, 2020 17:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Hallo iedereen,

Hier weer even een teken van leven van mijn kant. Er gebeurt wel wat maar het gaat niet zo snel. Bedankt voor de tip Thiery, de volgende zal ik als ik weer met het chipping fluid ga werken in het zilver zetten. Deze stond al in het aluminium.
Wat is er allemaal gebeurt?:

Eerst verdween het landingsgestel klepje even uit beeld. Deze was al uit de sprue en geverfd! Geen nood, ik heb nog een combi box van Hasegawa liggen van 2 Rufes (een set klepjes had ik al aan Rene gedoneerd, dus heb ik nog een set over) Hier heb ik een klepje van gepakt en in kleur gebracht. En je raadt het al even later zag ik het originele klepje weer liggen..! :D
Ik heb gelijk het landingsgestel incl. klepje in elkaar gezet:
photo 511623

Toen bleek mijn antenne te zijn verdwenen. Nico en Luuk hadden al gezegd dat de kleine deeltjes als een antenne en stick makkelijk afbraken bij het demonteren uit de sprue en dat gebeurde dus. Ik heb de antenne aan elkaar gelijmd en op een stukje tape geplakt zodat het goed aan elkaar kon drogen en vervolgens in kleur gezet.
Maar bij de zoektocht naar het klepje heb ik dingen verplaatst en kleine stukjes tape en plastic verwijderd. Waaronder een stukje tape met antenne...! :shock:
Geen nood hoor ik jullie denken, hij heeft nog een combi box van Hasegawa voor 2 Rufes.. En inderdaad, in het kader van wie dan leeft wie dan zorgt had ik mijn hand al in de andere box.
Maar wonderen bestaan nog... Op mijn lichte laminaat vloer in de huiskamer zag ik een dun groen streepje liggen... Mijn antenne was weer terecht. :D

Tot zover de rampspoed.

De onderkant was al in het IJN Grey gezet, H61 van Hobby Color en daarna gechipt. Nu is de bovenkant aan de beurt. Kleur IJN Green H59 van Hobby color.
Nu zat ik met het dingetje van het contrast van de 2 kleuren die over gingen in een golfjes patroon. Ik heb golfjes met behulp van wielen afgetekend op tape, alleen ging het bij het uitsnijden mis.
Uiteindelijk had ik een aantal losse golfjes achter elkaar geplakt en toen maar geschildert.
Vandaag had ik de tijd, zin en moed om het een en ander uit te pakken. De gele vleugel randen, naar mijn mening aardig gelukt. al behoeven ze nog enige correctie en de golfjes. Deze moeten nog flink gecorrigeerd worden.
photo 511621
photo 511622

Even een vraag voor ietsje later: Deze verf is al een glans verf (waterbased) Is het raadzaam voor het aanbrengen van de decals evengoed een laag glans lak aan te brengen?

Tot zover maar weer, ik hoop dat de volgende update iets sneller komt.

Groeten Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jun, 2020 22:15 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooi dat je vordert Paul. Ik zou die golfjes gewoon met de hand bijwerken nu en alleen met groen.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jun, 2020 23:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Hey Paul.

Lekker bezig. Over de golfjes. Wat Jan zegt. met de hand bijwerken met groen zal ik ook doen. Tip: op het moment van verven je kwast vlakker in de lengte bij het model houden en naar binnen draaien tijdens je beweging. ( naar het groen toe)
En elk rondje in 1 beweging proberen af te maken. Dan schilder je meer met de zijkant van de kwast waardoor rondjes verven er natuurlijker uit zien. Werkt voor mij in ieder geval.

Over de decals. Volgens mij is het al hoogglans lak dat er bij jou op zit. Dus dan zou je geen last hebben van silvering. Een extra laag hoogglans blanke lak lijkt mij overbodig.

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 jun, 2020 12:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Paul, ik heb het idee dat de verf er over het algemeen vrij dik op zit.
Misschien dat je een volgende keer toch iets meer zou kunnen verdunnen?

Ook moet er nog een beetje verf op de wieldeurtjes zo te zien, want ik zie de plastic kleur er nog doorheen komen.
En als je op de foto van het bovenaanzicht kijkt, de eerste van je hele model zeg maar, dan zie je volgens mij een haar zitten aan de rompzijde op de vleugel.
Ook op de achtervleugel zou volgens mij nog wat verf moeten komen?
Jammer dat je toch nog wat verf hebt geknoeid bij de golfjes, want op zich lijken ze behoorlijk strak allemaal.

Succes met de verwering Paul.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 152 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement