Citaat:
Tokubetsu Kōgekitai 特別攻撃隊, kortweg tokkōtai 特攻隊 (letterlijk: Speciale Aanvalseenheid), was de overkoepelende term voor de Japanse zelfmoordeenheden tijdens de Tweede Wereldoorlog. De naam werd al gebruikt sinds de aanval op Pearl Harbour in 1941, vooral wanneer men het had over eenheden die zeer gewaagde aanvalstactieken gebruikten. Deze hadden meestal nog een kleine kans om te overleven. Vanaf 1944 werden de Speciale Aanvalseenheden echter onlosmakelijk verbonden met jibaku 自爆, zelfmoordbomaanvallen.
Het eerste eskader van de tokkōtai doopte men shinpū, een naam die niet toevallig gekozen is. Het is de on-lezing van kamikaze 神風 (goddelijke wind) en verwijst naar de verhalen over de storm die Japan in de dertiende eeuw tot twee keer toe gered zou hebben van een Mongoolse invasie. Na de eerste operatie is men de term shinpū blijven gebruiken voor alle zelfmoordacties van de Japanse marine die met vliegtuigen gebeurden. Aanvallen met andere voertuigen, alsook acties die uitgingen van het Japanse landleger, kregen andere benamingen.
Hoewel de officiële benaming van het eerste squadron shinpū luidde, gebruikten de meeste Japanners vooral de kun-lezing: kamikaze. Men was immers veel vertrouwder met deze uitspraak, aangezien die ook gebruikt werd wanneer men het had over de hierboven vermelde wind. De geallieerden namen het woord al snel over en gingen het gebruiken om – zonder onderscheid – alle Japanse zelfmoordeenheden aan te duiden. De term vond ingang in het Westen en werd in vele talen (ook het Nederlands) als leenwoord opgenomen.
Tegen de herfst van 1944 gingen er onder de Japanse bevelvoerders steeds meer stemmen op om zelfmoordaanvallen te gebruiken. Er was echter ook veel tegenstand, onder andere van de bevelvoerder van de eerste luchtdivisie van de marine, Teraoka Kimpei. Arima Masafumi, een van de eskaderleiders van deze divisie, organiseerde daarop zijn eigen zelfmoordmissie. Op 15 oktober 1944 ging hij de geschiedenis in als eerste kamikaze door met zijn vliegtuig op de USS Franklin in te vliegen. Volgens sommige bronnen heeft zijn actie diepe indruk gemaakt op Toyoda Soemu, opperbevelhebber van de marine, en heeft het meegespeeld bij diens keuze om het kamikazeprogramma op te starten. De voornaamste reden voor deze beslissing was natuurlijk de moeilijke situatie waarin de Japanse strijdkrachten verkeerden. Op 17 oktober waren de Amerikanen het eiland Suluan binnengevallen, vanwaar ze gemakkelijk de rest van de Filipijnen konden veroveren. Om dit te beletten werd operatie Shōgo (overwinning) gelanceerd, die volgens het Japanse opperbevel cruciaal zou zijn voor de afloop van de oorlog. De vloot had echter geen vliegdekschepen meer en kon het luchtruim dus niet meer verdedigen.
Meer informatie over de Kamikaze van wikipedia is
hier te lezen.
_________________________________________________
Gister (zaterdag 29 februari) was een leuk dagje modelbouw in Termunterzijl. 15 bouwers en 45 bezoekers (heel Termunterzijl is langs geweest
) en ik heb woord gehouden. Ik ben gestart met 'mijn' Zero.
Eerst even een inkijkje in wat straks het éénmalige kantoor van de heldhaftige piloot moet worden.
Beetje kaal, op een cijfer en een uitdrukpunt per helft na.
Die mogen er van mij wel uit. Het voorste deel (waar de motor moet komen) heb ik iets ruimer gemaakt zodat het achterste deel van het dopje van de propeller er in past.
Een dry-fit laat zien dat er niet zo heel veel zichtbaar is in de cockpit, dus wellicht dat ik wat basic onderdelen ga aanbrengen (o.a. aan de hand van een 1:32 bouwtekening).
Hieronder een iets beter beeld van de sprue met alle onderdelen en een close-up van o.a. wat cockpit onderdelen.
Hieronder begonnen met het schoonmaken van de benodigde onderdelen voor de motor. Hier en daar moest ik wat flash en gietnaden verwijderen. De as op de propeller was afgebroken en kon ik niet meer terug vinden, ik ga een stukje 2 mm styreen staaf hiervoor gebruiken. dat paste mooi door het gat in de motor. Aan de achterzijde van de propeller heb ik hiervoor een gat moeten inboren waar het staafje straks ingelijmd moet worden.
Wat denken de kenners? De luchthapper aan de voorzijde zo laten of open boren?
Op onderstaande foto heb ik de bovenste en onderste vleugelhelften gelijmd met dikke lijm (tube) en liggen te drogen tussen flink wat knijpkracht. Ik gebruik de dikke lijm om wat kleine naadjes te kunnen opvullen. Als dat droog is, is het een kwestie van opschonen/vijlen.
René