Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 6:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 145 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 01 maart, 2020 14:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Citaat:
Tokubetsu Kōgekitai 特別攻撃隊, kortweg tokkōtai 特攻隊 (letterlijk: Speciale Aanvalseenheid), was de overkoepelende term voor de Japanse zelfmoordeenheden tijdens de Tweede Wereldoorlog. De naam werd al gebruikt sinds de aanval op Pearl Harbour in 1941, vooral wanneer men het had over eenheden die zeer gewaagde aanvalstactieken gebruikten. Deze hadden meestal nog een kleine kans om te overleven. Vanaf 1944 werden de Speciale Aanvalseenheden echter onlosmakelijk verbonden met jibaku 自爆, zelfmoordbomaanvallen.

Het eerste eskader van de tokkōtai doopte men shinpū, een naam die niet toevallig gekozen is. Het is de on-lezing van kamikaze 神風 (goddelijke wind) en verwijst naar de verhalen over de storm die Japan in de dertiende eeuw tot twee keer toe gered zou hebben van een Mongoolse invasie. Na de eerste operatie is men de term shinpū blijven gebruiken voor alle zelfmoordacties van de Japanse marine die met vliegtuigen gebeurden. Aanvallen met andere voertuigen, alsook acties die uitgingen van het Japanse landleger, kregen andere benamingen.

Hoewel de officiële benaming van het eerste squadron shinpū luidde, gebruikten de meeste Japanners vooral de kun-lezing: kamikaze. Men was immers veel vertrouwder met deze uitspraak, aangezien die ook gebruikt werd wanneer men het had over de hierboven vermelde wind. De geallieerden namen het woord al snel over en gingen het gebruiken om – zonder onderscheid – alle Japanse zelfmoordeenheden aan te duiden. De term vond ingang in het Westen en werd in vele talen (ook het Nederlands) als leenwoord opgenomen.

Tegen de herfst van 1944 gingen er onder de Japanse bevelvoerders steeds meer stemmen op om zelfmoordaanvallen te gebruiken. Er was echter ook veel tegenstand, onder andere van de bevelvoerder van de eerste luchtdivisie van de marine, Teraoka Kimpei. Arima Masafumi, een van de eskaderleiders van deze divisie, organiseerde daarop zijn eigen zelfmoordmissie. Op 15 oktober 1944 ging hij de geschiedenis in als eerste kamikaze door met zijn vliegtuig op de USS Franklin in te vliegen. Volgens sommige bronnen heeft zijn actie diepe indruk gemaakt op Toyoda Soemu, opperbevelhebber van de marine, en heeft het meegespeeld bij diens keuze om het kamikazeprogramma op te starten. De voornaamste reden voor deze beslissing was natuurlijk de moeilijke situatie waarin de Japanse strijdkrachten verkeerden. Op 17 oktober waren de Amerikanen het eiland Suluan binnengevallen, vanwaar ze gemakkelijk de rest van de Filipijnen konden veroveren. Om dit te beletten werd operatie Shōgo (overwinning) gelanceerd, die volgens het Japanse opperbevel cruciaal zou zijn voor de afloop van de oorlog. De vloot had echter geen vliegdekschepen meer en kon het luchtruim dus niet meer verdedigen.


Meer informatie over de Kamikaze van wikipedia is hier te lezen.

_________________________________________________

Gister (zaterdag 29 februari) was een leuk dagje modelbouw in Termunterzijl. 15 bouwers en 45 bezoekers (heel Termunterzijl is langs geweest :lol: ) en ik heb woord gehouden. Ik ben gestart met 'mijn' Zero.

Eerst even een inkijkje in wat straks het éénmalige kantoor van de heldhaftige piloot moet worden.
photo 499299
Beetje kaal, op een cijfer en een uitdrukpunt per helft na.

photo 499302
Die mogen er van mij wel uit. Het voorste deel (waar de motor moet komen) heb ik iets ruimer gemaakt zodat het achterste deel van het dopje van de propeller er in past.

Een dry-fit laat zien dat er niet zo heel veel zichtbaar is in de cockpit, dus wellicht dat ik wat basic onderdelen ga aanbrengen (o.a. aan de hand van een 1:32 bouwtekening).

Hieronder een iets beter beeld van de sprue met alle onderdelen en een close-up van o.a. wat cockpit onderdelen.
photo 499298

photo 499297

Hieronder begonnen met het schoonmaken van de benodigde onderdelen voor de motor. Hier en daar moest ik wat flash en gietnaden verwijderen. De as op de propeller was afgebroken en kon ik niet meer terug vinden, ik ga een stukje 2 mm styreen staaf hiervoor gebruiken. dat paste mooi door het gat in de motor. Aan de achterzijde van de propeller heb ik hiervoor een gat moeten inboren waar het staafje straks ingelijmd moet worden.
photo 499301

Wat denken de kenners? De luchthapper aan de voorzijde zo laten of open boren?

Op onderstaande foto heb ik de bovenste en onderste vleugelhelften gelijmd met dikke lijm (tube) en liggen te drogen tussen flink wat knijpkracht. Ik gebruik de dikke lijm om wat kleine naadjes te kunnen opvullen. Als dat droog is, is het een kwestie van opschonen/vijlen.
photo 499300

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 maart, 2020 15:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2808
Goed bezig, René!

tsjopper bob schreef:
Wat denken de kenners? De luchthapper aan de voorzijde zo laten of open boren?

Deze zelfbenoemde kenner denkt er het volgende van: Dat is de luchtinlaat voor de carburateur. Op foto´s is dat een pikzwart gat in een zwarte motorkap. Als het je lukt met matzwarte verf het eruit te laten zien als een zwart gat hoef je het niet uit te boren. Als je twijfelt of het gat diep genoeg is om dat effect te bereiken kun je het wel verder uitboren. Maar het gevaar is dan dat je door het gat tegen een metaalkleurige motor aankijkt, en dat is dan juist weer niet de bedoeling. De afweging is aan jou! :mrgreen: (Ik neem geen verantwoordelijkheid voor het eindresultaat :lol: )

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 maart, 2020 19:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat lijkt me wel te doen...

photo 499369

photo 499368

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 maart, 2020 23:53 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooie foto's! En ook nog met aotake!

jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 maart, 2020 21:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Geen spannende update. Leek me nog wel even handig om de 'grote' lappen plastic even schoon te maken in een afwas-sopje. Ik was toch bezig ook nog met een andere kit (Landrover van JB Models in 1:76).

Ondertussen ben ik even aan het brainstormen om die 'Aotake' na te schilderen. Voor dat beetje dat ik nodig ben wil ik niet een kant-en-klaar flesje scoren, maar ik wil het proberen na te maken. In de basis wil ik zilver proberen te mengen met blauw en wat geel om er een blauw-groene tint aan te krijgen. Die vorige foto die ik heb geplaatst, laat duidelijk de Aotake zien aan de binnenzijde van de wielkasten en afdek-kleppen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 maart, 2020 21:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 545
Woonplaats: Amsterdam
Hoi Rene,

Ik dacht ook dat bijvoorbeeld de wielkasten en binnenkant van de kleppen aotake zouden moeten. Tot dat Huib in het hoofdstuk achtergronden
een begin heeft gemaakt met een discussie over aotake.
Misschien eerst maar even lezen...?

Succes met je overwegingen! :D

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 maart, 2020 22:13 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Het is een start...
Vaak blijf ik ook wat hangen in overpeinzingen, opzoekingswerken, rommelen tussen reserveonderdelen,... waardoor er weinig gebouwd wordt.
Maar het heeft ook nut om oordeelkundig een model te bouwen.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 maart, 2020 22:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2808
Ja, ik had in een andere post deze afbeelding geplaatst:

Afbeelding
Die suggereert dat de binnenzijde van de wielbakken van deze gerestaureerde A6M2 niet aotake moet zijn maar hetzelfde grijs als de onderzijde van het toestel.
René's model betreft echter de latere versie A6M5 en het zou goed kunnen dat daar door materiaalgebrek en vereenvoudiging van het productieproces wel aotake zichtbaar is in de wielbakken.

Nu ja, het is maar hoe authentiek je het wilt hebben en hoe belangrijk je het vindt.

En René, ik heb aotake gemaakt door helder blauw met zilver te mengen. Ziet er wat mij betreft prima uit.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 maart, 2020 22:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Huib2 schreef:
Nu ja, het is maar hoe authentiek je het wilt hebben en hoe belangrijk je het vindt.

Authentiek en 1-op-1 kopie van het origineel hoeft van mij niet. Het beetje aotake zit op slecht zichtbare plaatsen, dus zal niet opvallen. Het lijkt me gewoon leuk om te proberen of ik met het beetje verf wat ik heb, de kleur een beetje na te maken.

Paul1970 schreef:
Succes met je overwegingen! :D

Ben er al wel over uit hoor, zie hierboven.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 maart, 2020 17:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Gister gewandeld, vandaag beetje modelbouw. Het karige interieur maar iets aanpakken.

photo 500002

De handleiding is niet duidelijk. Op de bodemplaat zit reliëf wat ik in de bouwbeschrijving niet terugzie. Het lijkt me ook raar dat dit aan de onderzijde zou moeten. De achterwand vond ik niet lekker aansluiten op de romp, dus uit styreen-plaat een nieuwe gemaakt. De stoel leek wel van gepantserd staal, het plastic was zo'n 1 mm dik (72 mm in het echt dus). Aangezien ik er niet een mooi PE stoeltje in ga zetten zoals elders te zien was, heb ik het plastic flink dunner gevijld. De gaten wil ik er nog in boren. Wellicht ook nog wat gaten in de achterwand. Ik ben van plan om niet heel veel extra's toe te voegen, met gesloten canopy zie je er toch niet zoveel van.

Op de foto, Voor de bodemplaat licht een onderdeel waarop aan de bovenzijde het instrumentenpaneel zit en aan de onderzijde het voetenstuur (besturing richtingsroer). Deze onderdelen heb ik met chirurgische precisie van elkaar verwijderd. Het voetenstuur op de bodemplaat gelijmd, het instrumentenpaneel wordt later in de romp gelijmd. Ook ontbrak een ander belangrijk element, de stuurknuppel. Met wat styreenstaaf is dit zo gefixt. Via een klein blokje op de vloer loopt een klein staafje naar achteren, tot onder de stoel (hier zou de bevestiging zitten van de stangen die de rolroeren laten bewegen)
photo 500001

Even een dry-fit van de romp op de vleugels, laat een flinke inkijk zien aan de onderzijde. Die ga ik dus nog dichtzetten met een plaatje styreen. Ik moet wel wat plastic hebben om in te kunnen smeren met Aotake :lol: Afgelopen week dus het plastic schoongemaakt met een sopje. Als je goed kijkt zie je op de vleugels alweer wat vingerafdrukken (en dus huidvet) verschijnen. Daarom wil ik vlak voor het aanbrengen van de verf het plastic alsnog eens schoonmaken (alcohol).
photo 500000

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 145 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 71 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement