Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 12:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 145 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 06 apr, 2020 21:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Goed, maar even verder huiben :lol:

Progressie voor wat betreft de motor.
photo 502917

photo 502916

En als je dan toch bezig bent en het achterwiel al hebt aangepakt, dan stoort je het hoofdlandingsgestel ook. Ik had hier en daar al gezegd dat ik met een scheef oog naar andere Zero-topics zou kijken om 'af te kijken', bij deze dan even een vergelijk.

Wat levert Encore? Links de wielklep - die gaat nog, wellicht wat dik. In het midden een dun buisje en ik stoor mij aan het ontbreken van het veersysteem. Ik ben dus even creatief geweest met 1,2 mm styreen en 0,75 mm styreen. Ik wil het bovenste deel van het Encor deel vervangen door mijn custom-made wielpoot. Die maak ik dus ook iets dikker, het mag om mij wel iets robuuster.
photo 502925

Wat voor leuks hebben mijn mede brouwers?
photo 502914

photo 502913

Ziet er veel beter uit en.... met een mooi weergegeven veersysteem. Hieronder een aantal plaatjes een echte wielpoten. Het viel mij op dat het onderste deel van de klep los is van het bovenste deel van de klep, wat op zich ook wel logisch is omdat anders het wiel niet kan in-/uitveren.

photo 502923

photo 502919

photo 502918

Op deze foto heb ik 2 mm styreenstaaf in het gat gelijmd waar het pootje in moest. Gat was veel te ruim, vandaar deze oplossing. Nu kan ik ook het toestel bij deze pootjes vast pakken voor het spuitwerk. In de eindfase kort ik de staafjes in, gat boren van 1,25 mm of 1,3 mm en dan de nieuwe wielpoten erin.
photo 502922

Bij deze laatste afbeeldingen gaat het me even om de hoek van de poten. Ze staan in het vooraanzicht net niet haaks op de grond, maar lichtjes naar binnen, waarbij het wiel wel haaks op de grond staat.
photo 502920

photo 502912

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 apr, 2020 10:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooi geHuibt en goed uitzoekwerk! Lekker bezig!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2020 22:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Kleine stapjes.

Engine cowling aangebracht, ik ben bezig om één van beide landingsgestellen te maken (foto's komen nog wel eens) en op de achtergrond ben ik voor mijzelf aan het testen hoe de haarlakmethode uitpakt. Ik doe dat op een proefstuk an als ik daarmee klaar ben, post ik het resultaat ervan hier wel. Daarvoor moest ik eerst even naar de winkel (Action) om wat klusmateriaal te scoren.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 apr, 2020 14:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2813
Lekker aan het scratchen, René! Daar kan ik altijd van genieten.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 apr, 2020 22:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Operatie hoofdpoot gestart. Basispoot gehalveerd, nieuwe poot op lengte gemaakt.
photo 503733

Mijn eerste poging om lampjes te maken. Clearsprue voorzien van een klein gaatje en gevuld met rode / groene verf. Dit moet in het uiteinde van de vleugel gelijmd worden en dan moet het afgewerkt worden in de vorm van de vleugel.
photo 503737

photo 503735

photo 503736

-----------------------------------------

Voordat ik met de kleuren ga beginnen, eerst even mijn 'studie' van afgelopen dagen:
- Als eerste mijn donorkit voorzien van een laagje zilver (aluminium hadden ze niet bij mijn Action).
photo 503734

- Na droging de helft voorzien van glanslak en de andere helft niet gelakt (gewoon om te testen). Na dagje drogen dit ingespoten met een goedkope haarlak (ruikt wel lekker :-) )
photo 503738

- Volgens de handleiding moet de onderzijde sky grey (FS 36492) worden en de bovenzijde dark green (FS 34092).
De dark green zou Revell aqua 36148 of Vallejo air nr. 14 moeten zijn en de grijs Revell aqua 36371. Er is geen hit voor Vallejo, maar light grey nr. 50 komt in de buurt.
Van deze kleuren heb ik de groene van Revell en de grijze van Vallejo, beide aangebracht op de testkit.
photo 503739

- Ondanks dat het groene de juiste kleur moest zijn, ik ben er niet tevreden over. Ik heb een veel donkerder kleur voor ogen. Ik heb het dan ook gemend met Revell 65 (bronsgroen) en 68 (donkergroen), maar ben nog steeds niet tevreden. Gelukkig is dit de test en kan ik nog even denken over het groen, tips zijn welkom --> Vallejo 14 heb ik (nog) niet, wellicht dat die dichter in de buurt komt. Over het grijze ben ik wel tevreden. UIteraard zullen de kleuren er nog iets anders uitzien na het aanbrengen van de laklaag.
photo 503740

photo 503741

- En dan het moment-suprême, het testen van de haarlak. Plaatselijk met een wattenstaafje de verf nat gemaakt. Na het water even te laten inwerken heb ik links wat harder gewreven met het wattenstaafje en je ziet op een gegeven moment inderdaad de metaalkleur tevoorschijn komen. In het midden hetzelfde, maar dan met een tandenborstel. Hierbij veeg je eigenlijk in één keer heel vee verf weg. En rechts heb ik verf verwijderd met een cocktailprikker. Je ziet dat op de stukken die niet natgemaakt zijn wat lichte verkleuring van de verf, dus ik moet erom denken om alleen de natte gedeeltes te bewerken.
photo 503742

Afgezien van de juiste kleur groen ben ik wel wat wijzer geworden en ga mijn Zero bewerken met wattenstaafje en cocktailprikker.

René

ps. Nog een vraagje: Wat was de eindlaag van de Zero? Mat / semi / glanzend ?

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 apr, 2020 22:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 545
Woonplaats: Amsterdam
Je bent lekker bezig Rene! Wielpoten maken, in vleugels zagen voor een lampje! Daar waag ik me nog maar niet aan! :D
Ik kan nu bij jou afkijken. Als je met de tandenstoker, tandenborstel of wattenstaaf de kleur weg schraapt, hoe lang zit die kleur er dan op?
Of doe je dat gelijk als je die kleur hebt aangebracht?

Succes verder!

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 apr, 2020 22:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ach. Kwestie van doen. Heb vaak tegen sommige operaties aangehikt, terwijl het (meestal) achteraf erg meeviel.

Ik heb alles 24 uur laten drogen.

Dinsdag de zilverkleur aangebracht
Woensdag de glanzende laklaag aangebracht
Donderdag de haarlak aangebracht
Vrijdag de kleurtjes aangebracht
Zaterdag de verf nat gemaakt en met verschillende items geprobeerd om te verwijderen

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 apr, 2020 18:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2813
Goed bezig René. Mooi experiment op de heli.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 apr, 2020 12:05 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
René, je vroeg naa de kleur groen voor kje Zero.
Aangezien het een late Zero is, zou ik gaan voor Tamiya XF-70 Dark Green 2 (IJN).
Die kleur gebruik ik nu als Mitsubishi groen. terwijl ik XF-11 als Nakajima groen gebruik.
Er is een klein nuanceverschil. XF-11 is een fractie lichter.
Groet,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 apr, 2020 13:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Lekker bezig René.
Ik ga ook Vallejo 14 gebruiken voor mijn Fiat.

Dan krijg je deze kleur, als het eenmaal gespoten is. Heb je iig een idee hoe donker het groen is van Vallejo 014 (Gunship Green)
photo 503926


Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 145 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 105 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement