Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 9:46 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 09 jan, 2020 12:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Leuke gimmick met deze cilinders, knappe motor, en ie is nog niet compleet...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 jan, 2020 18:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 apr, 2009 17:11 pm
Berichten: 1067
Woonplaats: Zelzate-België
Jawadde :shock:

Over detail gesproken...

Grtz.

Luc 8)

_________________
Op tafel: King Tiger 1/16
In de wachtrij: ?????


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jan, 2020 9:35 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Pieter, de loodaanslag staat op de kleppen. :mrgreen:

@ Huib, op d elaatste beurs in Telford heeft Mr. Zoukei Mura himself even een babbeltje gemaakt en zijn doel met deze modellen is de bouwer het idee geven dat ze met een echt toestel bezig zijn. Ik denk dat dat de reden is waarom men ervoor heeft gekozen de zuigers etc. mee te gieten. Daarbij is het gat voor de krukas natuurlijk ook heel handig om er een satéprikker doorheen te steken voor tijdens het spuiten. :mrgreen:

We zijn weer wat verder gegaan en ik kan zeggen dat de motor bijna klaar is. En eerlijk is eerlijk; het is een kit op zich! Ik kon het deze ronde toch niet laten om de bougiedraden aan te brengen, en met deze schaal is dat toch minder gepiel dan ik in 1/48 gewend ben. :lol:
Ik heb heel veel info kunnen halen uit de Concept note, wegens daar had een bouwer hetzelfde idee en ik kon mooi afkijken hoe bepaalde zaken het beste gedaan konden worden.

Als eerste heb ik 28 looddraadjes geknipt van zo'n 40mm lang. Zo wist ik zeker dat ik genoeg lengte had.
photo 495630
Waarom 28 draden bij een 14-cilinder motor? Well, vliegtuigmotoren hadden destijds en hebben nog steeds 2 bougies per cilinder. Bij stermotoren zit er meestal één aan de voorkant, en één aan de achterkant. Vandaar dus. :)

Daarna heb ik een zelfde aantal gaatjes geboord op de distributiering (bij gebrek aan een beter woord), die ik beter niet al op het inlaatspruitstuk had kunnen lijmen.
photo 495629

Vervolgens heb ik de cilinderkransen op het inlaatspruitstuk geplakt en kon ik de helft van de draden door de cilinders rijgen.
photo 495631
photo 495632
photo 495633
photo 495634
photo 495635

En toen kwam ik er achter dat het beter was om de stoterstangen etc. ook al vast te plakken aangezien de bougiedraden daar ook doorheen moesten.
photo 495636
photo 495637

Bij de achterste draden leek het me tevens handiger om eerst de uitlaten op hun plek de plakken omdat ik ze ook daar doorheen mocht rijgen. Maar dan moesten de uitlaten er eerst een beetje leuk uitzien. Dit heb ik gedaan door als eerste met stretched sprue lasnaden te simuleren (heb ik ook uit de Concept notes gejat), daarna heeft de boel een staalkleurtje gekregen en is daar nog eens Mr.Color Soot overheen gegaan. Als laatste is er een wash van zwart overheen gegaan en toen kon ik ook de uitlaten op hun plek zetten.
photo 495640
photo 495638
photo 495639

photo 495641
photo 495642
Ik weet dat ik wat schilderwerk weer even moet bijwerken. Staat nog op de planning. :idea:

Nadat alle draden op hun plek zaten heb ik het brandschot op z'n plek geplakt en heb ik diverse componenten op de accessory gearbox geplakt (er missen er nu nog een paar). Nu moet ik dus nog een paar dingetjes bij gaan werken, en nog niet alle bende zit er aan de achterkant op, maar we zijn bijna zover dat we hoofdstuk 1 als afgerond kunnen verklaren.
photo 495645
photo 495646
photo 495647
photo 495648
photo 495650
Vooral de gearbox voorop mag nog een voorzichtig laagje verf krijgen, wegens Vallejo air hecht voor geen ene moer. :roll:
Denk dat we deze ronde maar even een metalig verfje van AK gaan pakken.

Well, dat was 'm voor nu.

つづく


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jan, 2020 9:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Mooi werk Danny! Kan je de motorkap open laten?

Succes verder!

Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jan, 2020 9:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ik snap wat de fabrikant bedoelt :-)

Heb je je al ingelezen of bij deze kit "in the end" alles beetje fatsoenlijk bij elkaar komt?

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jan, 2020 10:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Wat een gaaf ding Danny, heel mooi gemaakt. Bouw eens wat vaker 1:32 ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jan, 2020 12:43 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooi hoor al die details!

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jan, 2020 15:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 05 apr, 2014 2:33 am
Berichten: 463
Prachtig vormgegeven en dito gebouwd.

_________________
* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
* Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
* Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 jan, 2020 8:15 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Paul, als ik het goed heb gezien moet het mogelijk zijn om de motorkap zonder lijm goed passend om de motor te krijgen. Dat is ook mijn plan, zodat de motor nog getoond kan worden. Je kan je voorstellen dat je door de koelfan achter de propeller zo goed als niets gaat terugzien.

@ Nico, niet echt, ik ga er dus zogezegd blind in. Al heb ik al genoeg dingen gezien die bij deze kit beter zijn dan bij de Ta-152. Om even een voorbeeld te noemen, het plastic van de Ta was zo' n beetje enkel met CA te lijmen. Tamiya Extra Thin deed niets, Revell contacta deed eveneens niets en noem maar op. De Raiden is gewoon met Extra Thin te lijmen. Ik heb dus hele goede hoop. :)

@ Markie, moet goed komen, ik heb nog een paar ZM juweeltjes op de kast liggen. :mrgreen:

@ Jan, zeker weten, met recht een prachtkit! :brouw:

@ Roy, bedankt. Ik heb er een hoop plezier in tot zover! :D

Nou, er zijn een paar dingetjes die ik nog bij moet werken, maar los daarvan is de motor af. De cowl flaps zijn gespoten met Mr.Color 124 Dark Green (Mitsubishi) Op deze schaal komt deze kleur mooi uit de verf (no pun intended :P )
photo 496001
photo 496002
photo 496003
photo 496004
photo 496005
Gezien het details leek het me mooier om de cowflaps in de open stand weer te geven.
Op de 2 onderste foto's zien jullie een deel van de cowl flap actuators. Hier zitten staafjes aan die door het voorste brandschot heen moeten, en daarvoor moet je de staafjes wat naar elkaar toe buigen zodat ze door de gaatjes passen. Zoukei Mura geeft dit ook goed aan in de handleiding.
photo 495983
Mocht de bouwer de cowlflaps dicht willen hebben zijn er ook flaps in dichte stand meegeleverd. De staafjes van de cowlflaps moeten dan wel stukje ingekort worden.

Als laatste moest de bok waarmee de motor aan het vliegtuig bevestigd zit achterop de motor geplakt worden en toen was de motor echt af.

Dus we konden gelijk door naar het volgende onderdeel, waar ik voor de vorm even een nieuwe post van maak.

つづく


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 jan, 2020 10:13 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
En bij deze dan maar..

Hoofdstuk 2: Cockpit
photo 495984
Details zijn wederom heel mooi, ik moet even kijken hoe ik dat fatsoenlijk kan verweren. Ik denk namelijk niet dat ik met hetzelfde trucje als bij een 1/48 pitje weg ga komen. :wink:

photo 495985
photo 495986

Dan de stoel, er is een versie met riemen en zonder riemen, aangezien de riemen zo fijn zijn meegegoten voelde ik het niet nodig om daar apart een setje van aan te schaffen, en ga ik me lekker uitleven met het schilderen.
photo 495990
photo 495987

In mijn vorige post had ik het even over de gietkwaliteit vergeleken met de Ta. Bij de Ta werden zaken als flessen, tanks en containers hol gegoten, waardoor er een (kleine) kans was dat er inkijk zou zijn. Bij de Raiden hebben ze ook dat aangepakt.
photo 495992
Massief gegoten flessen, zonder sinkholes! Tuurlijk, ze zijn in totaal nog geen 2cm lang, maar toch. Het getuigt in mijn ogen toch van een hele goede kwaliteit.

Echter vond ik deze spruegate toch wel een beetje eng..
photo 495993
..maar ook dat is goed gekomen.

Even een overzicht van de onderdelen waar ik in dit deel van dit hoofdstuk mee aan de gang mag.
photo 495996
De zuurstofflessen zouden glanzend zwart moeten zijn, en die hebben dan ook een laagje Tamiya zwart gekregen.
De rest van de onderdelen zijn met Mr.Color 126 Cockpit color (Mitsubishi) beneveld.
photo 495998
photo 495999
In het potje leek het een apart kleurtje, maar eenmaal op het plastic lijkt het aardig op standaard interieurgroen wat ook regelmatig in Amerikaanse kisten te vinden was.

Het laatst wat ik heb gedaan is het schilderen van diverse details zoals leidingen, knoppen en hendels.
photo 496000
Ik ben met het zilvergrijs op de leidingen op een paar plekjes iets uitgeschoten, maar dat moffelen we nog wel weg.

Dus ja, hier mag ik de komende tijd mee gaan spelen. :)

つづく


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement